ارتش زیمبابوه اعلام کرد، رابرت موگابه از ریاست جمهوری بر کنار و در بازداشت قرار گرفته و "امرسون منانگاگوا" به عنوان رئیس جمهور موقت جای او را گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۲۳
رئیس جمهوری موقت زیمبابوه تعیین شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ارتش زیمبابوه اعلام کرده امرسون منانگاگوا، معاون برکنار شده سابق رابرت موگابه وارد پایگاه هوایی مانیامه شده تا کنترل دولت این کشور را به دست بگیرد و رابرت موگابه نیز در یک "انتقال قدرت بدون خونریزی" برکنار و در بازداشت قرار گرفته است.

گزارش‌های تاییدنشده‌ای منتشر شده مبنی بر اینکه موگابه ۹۳ ساله به همراه همسرش "گریس" و دیگر اعضای حلقه سیاسی نزدیک به او در بازداشت خانگی قرار گرفته‌اند.

جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی هم صبح امروز چهارشنبه گفت که با رابرت موگابه تماس داشته و به نقل از او گفته که سالم است اما در حصر خانگی قرار دارد. زوما اعلام کرد که آماده است برای رفع بحران سیاسی زیمبابوه و حل اختلاف بین گروه های رقیب در حکومت آن کشور میانجیگری کند.

همزمان، چین که بزرگترین شریک تجاری زیمبابوه محسوب می شود، گفته که اوضاع آن کشور را از نزدیک زیر نظر دارد و امیدوار است که "طرف های ذینفع" اختلافات خود را به شکلی مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

منانگاگوا مشهور به "کروکدیل" برای چندین دهه یک هم‌پیمان رابرت موگابه محسوب می‌شد و از او به عنوان کسی یاد می‌شد که از رئیس مخوف‌تر است و موگابه کارهای کثیف را به او می‌سپارد.

منانگاگوا بعد از درگیری پیدا کردن با گریس، همسر موگابه متهم به خیانت و اخراج شد. با این حال او توانست حمایت مخالفان و ارتش زیمبابوه را به خود جلب کند.

ناظران اقدام موگابه در اخراج منانگاگوا را هموار کردن راه برای جانشینی گریس به جای او می‌دانستند. بعد از آن منانگاگوا که از حمایت ارتش برخوردار بود از کشور فرار کرد.

بعد از این رویدادها بود که سه‌شنبه عصر یک روز بعد از آنکه ژنرال کنستانتینو چیونگا، فرمانده ارتش زیمبابوه تهدید به مداخله برای حل تنش‌های سیاسی در حزب حاکم "زانو- پی اف" کرد، گزارش‌هایی مبنی بر استقرار خودروهای زرهی در شهر هراره پایتخت زیمبابوه منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها