درس‌ های روزنامه برای وبسایت
مطبوعات چه آموخته‌ هایی را به طراحی وب انتقال داده‌اند

درس‌ های روزنامه برای وبسایت

«آیا به دوران اوج فروش اپ‌ها رسیده‌ایم؟» بله و خیر. این پاسخ شرکت App Annie به این سوال است.
کد خبر: ۱۰۹۳۲۵۹
رکورد درآمد و دانلود جهانی اپ‌ها نشانگر چیست؟

شرکتی که یکی از اصلی‌ترین موسسات آمارگیری و تحلیل بازار اپ‌های موبایل با آمار‌هایی از حدود 70 هزار اپ در هر دو سیستم‌ عامل اندروید و iOS و بیش از 90 درصد از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان اپ به شمار می‌آید. اما چرا بله و چرا خیر؟ بله به این دلیل که تعداد دانلود اپ و درآمد حاصل از آن در سه ماهه سوم سال 2017 رکورد جدیدی ثبت کرده است. دانلود‌ها در دو فروشگاه اپ اصلی، یعنی اپ استور اپل و گوگل‌پلی در کل جهان به رقمی حدود 26 میلیارد رسیده است، یعنی افزایشی 8 درصدی نسبت به بازه‌ مشابه در سال گذشته. تازه این عدد فقط مربوط به دانلودهای جدید است و شامل دانلود یا نصب دوباره‌ اپ‌ها نمی‌شود! اما می‌پرسید چرا خیر؟ برای یافتن جواب با ما همراه شوید تا نگاهی عمیق‌تر به آمارها بیندازیم.

رکوردهای درآمدی

همان‌طور که تعداد دانلود اپ‌ها در هر دو فروشگاه اپ استور و گوگل پلی استور قله‌های بالاتری را فتح می‌کند، طبیعی است که شاهد رکورد زدن درآمد حاصل از این دانلودها و به طور کلی درآمد حاصل از اپ‌ها باشیم. در سه‌ماهه سوم امسال،‌ درآمد حاصل از اپ به 17میلیارد دلار رسیده است! درآمدی که به یمن رشد بیش از 3 درصدی هزینه کاربران در مجموع دو فروشگاه به دست آمده است.

اگر بخواهیم در این زمینه مقایسه‌ای میان دو سیستم‌عامل مسلط بر بازار یعنی اندروید و iOS داشته باشیم، iOS را باید برنده‌ قطعی به شمار بیاوریم! زیرا میزان خرج کردن کاربران برای اپ‌ها در این سیستم‌عامل در سه ماهه سوم سال 2017 تقریبا دو برابر سیستم عامل رقیب یعنی اندروید است! البته ممکن است با خود فکر کنید درصد اپ‌های رایگان در بازار اندرویدی بیش از اپ استور اپل است و در نتیجه درآمد توسعه‌دهندگان از این بازار هم قاعدتا بیشتر خواهد بود. در حالی‌که این‌گونه نیست و درصد اپ‌های پولی در اپ استور 33درصد و در پلی استور تنها 2درصد کمتر، یعنی 31 درصد است.

جالب اینجاست که با وجود رشد بسیار خوب و حدود 25 درصدی درآمد حاصل از اپ‌ها در هر دو بازار، iOS در روند رشد هم بهتر از اندروید عمل کرده و رشد در این سیستم‌عامل از اندروید بیشتر است. بنابراین توسعه‌دهندگانی که در این بستر فعالیت‌ دارند،‌ می‌توانند به آینده‌ای پرسود امیدوار باشند.

تازه‌کاران شتاب‌دهنده

شاید اپ استور اپل در میزان درآمد توانسته باشد از پلی‌ استور پیشی بگیرد، اما این بازار گوگل است که گوی سبقت را در تعداد دانلود از رقیب دیرینه‌اش ربوده است. فاصله‌ تعداد دانلود در سه ماهه سوم سال 2016 حدود 115 درصد بود (بله، یعنی بیش از دو برابر اپ استور!) که امسال به 125 درصد رسیده است! یعنی پلی استور توانسته سرعت رشدش را هم از اپ استور بیشتر کند. اما سوال مهم اینجاست که این اتفاق چگونه رخ داده است؟

پاسخ را باید در بازارهای نوظهور جست‌وجو کنیم. موج کاربرانی که برای نخستین بار صاحب تلفن‌های همراه هوشمند می‌شوند، موتور شتاب‌دهنده‌ پلی استور گوگل هستند. هند که از اواخر سال پیش به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار دانلود اپ‌‌ها در پلی استور مطرح شده، مهم‌ترین نقش را در رشد بالای دانلود در پلی استور ایفا کرده است. جالب است بدانید پس از راه‌اندازی شبکه‌ 4G ارزان‌قیمت توسط اپراتور Jio در این کشور، تعداد دانلودهای برنامه‌های اندروید حدود دو برابر شده است! حال این دو برابر را در چند میلیون کاربر جدید گوشی‌‌های هوشمند ضرب کنید تا به بردی خیره‌کننده برای گوگل و سیستم‌عاملش برسید!

علاوه بر این، کشورهای شرق آسیا بخصوص ویتنام و اندونزی هم با رشد‌های دو رقمی، بازیگران شاخصی در نمایش چشمگیر پلی استور به شمار می‌آیند. اندونزی جایگاه خود را به‌عنوان چهارمین بازار اپ‌‌های اندرویدی حفظ کرده و ویتنام به رتبه‌ هفتم در این رده‌بندی رسیده است.

از آن سو، اوضاع برای اپل و اپ‌های iOS هم چندان بد نیست. رشد 8 درصدی دانلود‌ها، بیشترین رشد را تاکنون برای این شرکت رقم زده و قسمت اعظمی از این رشد مدیون بازار چین و کاربران فراوان آن است. آیفون اپل چنان توانسته کاربران جوان این کشور عظیم را به خود جذب کند که بازار چین به اصلی‌ترین بازار اپ‌های iOS تبدیل شده است! پس از چین، آمریکا قرار دارد که چندان تعجبی ندارد، اما جالب است که رتبه‌ سوم را عربستان به خود اختصاص داده که با کاهش محدودیت‌ها روی اپ‌های پیام‌رسان، رشد بالایی را برای اپ استور به ارمغان آورده است.

پیشتازی سرگرمی

از دیدگاه دسته‌بندی اپ‌ها، موفقیت اصلی در سه ماهه سوم 2017 را روی اندروید و iOS باید برای دسته‌ سرگرمی در نظر بگیریم. این دسته در بازار جهانی، چارک به چارک رشدی حدود 30 درصد روی iOS و 45 درصد روی اندروید داشته است! این به آن معناست که دسته‌ سرگرمی رشدی بیش از دو برابر را در سال تجربه کرده است. با این جهش نمایی، سرگرمی به رتبه‌ دوم جهانی در اپ استور و سوم در گوگل‌پلی رسیده است. بتدریج که کاربران در مصرف محتوا، بخصوص محتوای تصویری، ارزشی برای پرداخت پول دیده‌اند، این سرویس‌های تولید و پخش ویدئو هستند که به عامل اصلی رشد برای این دسته مبدل شده‌اند. روی آی‌او‌اس، Tencent Video بالاترین رشد را در دسته‌ سرگرمی داشته و پس از آن هم Youku و STARZ. در گوگل‌پلی، بالاترین رشد‌ها در این دسته به ترتیب مربوط به HBO Now،Netflix و البته STARZ است که هر سه از غول‌های تولید سریال و محتوای ویدئویی به حساب می‌آیند.

آیا آینده‌ اپ‌ها روشن است؟

با در نظر گرفتن دو عامل مشخص می‌شود چرا می‌توانیم به سوال مطرح شده در ابتدا پاسخ خیر بدهیم. نخست، رشد خیره‌کننده‌ دانلود‌ها در هر دو بازار اندروید و iOS که از ورود حجم عظیم کاربران جدید تلفن‌های هوشمند در بازارهایی مانند هند، چین و کشورهای شرق آسیا نشأت می‌گیرد. دوم، رشد میزان پرداخت کاربران حاضر، چه برای خرید اپ و چه به‌صورت پرداخت درون‌برنامه‌ای است. در کشورهایی مثل کره‌ جنوبی، کانادا یا آلمان که علاوه بر سطح رفاه بالا، شهروندانشان سابقه‌ بیشتری در استفاده از گوشی‌های هوشمند و بهره‌گیری از انواع اپ‌های مختلف دارند، این پرداخت‌ رشد بیشتری نسبت به دیگر کشورها داشته است.

با این دو موتور قدرتمند، می‌توان گفت هواپیمای اپ‌های موبایلی تازه اوج‌گیری را آغاز کرده و بنابراین هنوز تا اوج راه زیادی مانده است! در واقع، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا چهار سال آینده، یعنی تا 2021، تعداد کل دانلود‌ اپ‌ها در جهان به عددی در ابعاد 240 میلیارد خواهد رسید و کاربران بیش از 100 میلیارد دلار در مجموع دو بازار اپ استور و گوگل پلی خرج خواهند کرد!

-

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها