لزوم همکاری جمعی برای مبارزه با تروریسم

آسیای میانه به دلایل تاریخی و جغرافیایی و ریشه‌های مشترک تمدنی و فرهنگی و اهمیتی که در منطقه دارد جایگاه بسزایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۰۰
لزوم همکاری جمعی برای مبارزه با تروریسم

ایران و کشورهای آسیای میانه، در گذشته اشتراکات زیادی داشته و همچنین قرابت‌های بسیار زیاد و نوعی خویشاوندی با مردم برخی از کشورهای این حوزه داشته و داریم. بعد از فروپاشی شوروی و مستقل شدن کشورهای آسیای میانه، ایران توجه ویژه‌ای نسبت به این کشورها داشت چراکه امنیت و ثبات این منطقه بر امنیت کشور ما و منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

برخی کشورهای حامی تروریسم عمدتا در جهت توسعه افراط و افراط‌ گرایی تلاش کرده و موفق شدند تعدادی از اعضای کشورهای آسیای میانه را عضو خود کنند. امروز بیش از 7000 عنصر خارجی عضو گروه تروریستی در سوریه هستند که شاید بیش از هزار نفر متعلق به آسیای میانه هستند و این زنگ خطری است که می‌تواند منطقه را تهدید کند و به همین دلیل احساس می‌شود باید همکاری جمعی برای مبارزه با افراط‌گرایی صورت گیرد. ایران از گذشته نیز آمادگی خود را برای همکاری در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه اعلام کرده است و می‌توانیم با این کشورها در منطقه همکاری و همفکری خوبی برای توسعه داشته باشیم؛ توسعه پایداری که بتواند به عنوان عامل بازدارنده، ریشه‌های افراط و خشونت را کاهش دهد.

آسیای میانه همچنین منطقه‌ای بسیار حساس و دارای ذخایر بسیار خوب به لحاظ نفت و گاز و معادن و حتی آب است و این منطقه استعداد بسیاری برای بهره‌برداری مشترک از این ذخایر دارد.

اجلاس توسعه پایدار دیروز در سمرقند برگزار شد و همکاری کشورهای این منطقه اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم با این سفرها و تبادل هیات‌ها بتوانیم در این حوزه نقش موثر داشته باشیم و به این ترتیب بتوانیم منطقه باثبات و امنیت کاملی داشته باشیم. کشورهای آسیای میانه می‌توانند از تجربیات ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم استفاده کرده و همکاری جدی‌تری در این زمینه داشته باشند.

این‌گونه ارتباطات و اشتراک نظرها می‌تواند به همکاری بیشتر این کشورها و رفتار مسالمت‌آمیزتر میان آنها کمک کند. این اجلاس ابتکار خوبی بود و می‌تواند بنیان‌های نوین برای اقدامات گسترده‌تر میان این کشورها و کشورهای پیرامونی ایجاد کند.

بهرام قاسمی - سخنگوی وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها