رابرت موگابه، معاون قدرتمند خود را برکنار کرد تا راه همسرش را برای رسیدن به جایگاه رهبر زیمبابوه هموار کند.
کد خبر: ۱۰۹۱۵۲۹
موگابه همسرش را رییس جمهور می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه گاردین نوشت: سایمون خایا مویو، وزیر اطلاعات زیمبابوه، در کنفرانسی مطبوعاتی در حراره، به خبرنگاران گفت، امرسون منانگاگوا، معاون رییس جمهور، از سمت خود کنار گذاشته شده است.

مویو اظهار کرد، منانگاگوا 75 ساله که پیش از این وزارت اطلاعات این کشور را نیز برعهده داشته، مرتکب خیانت، بی‌احترامی و فریب شده است.

در میانه اقتصاد رو به وخامت زیمبابوه و تلاش برای موفقیت موگابه 93 ساله، تنش‌ها در این کشور رو به افزایش است. به نظر می‌رسد برکناری منانگاگوا، رقابت میان وی و گریس، همسر موگابه را به نفع بانوی اول 52 ساله زیمبابوه پایان دهد.

همسر موگابه چهره‌ای محبوب در زیمبابوه نیست. پس از مطرح شدن ادعای توهین او به مدلی که وی را در آپارتمانی لوکس در ژوهانسبورگ با پسران خود دید، محبوبیت گریس با چالش مواجه شد.

پس از این اتفاق گریس موگابه از مصونیت دیپلماتیک برخوردار شد و علیرغم تحقیقات پلیس، توانست آفریقای جنوبی را ترک کند. وی هرگونه خطا را تکذیب می‌کند.

تا به امروز، به دلیل برخورداری منانگاگوا از حمایت سازمان امنیت قدرتمند این کشور و نیز کهنه‌سربازان جنگ چریکی زیمبابوه در دهه 1970 میلادی، جانشینی موگابه برای وی محتمل‌تر شناخته شده است.

علیرغم ادعای دست‌ داشتن منانگاگوا در خشونت‌های دهه 1980 میلادی، جامعه جهانی وی را برای جانشینی موگابه ترجیح می‌دهد و او را برای تضمین ثبات در دوره گذار و اعمال اصلاحات اقتصادی گزینه مناسب‌تری می‌داند.

دشمنی میان منانگاگوا و گریس موگابه، تلخ و آشکار بوده است. ماه گذشته، بانوی اول که رهبری اتحادیه بانوان حزب حاکم را برعهده دارد، آشکارا دست داشتن در تلاش برای مسموم کردن رقیب خود را طی اظهاراتش در تلویزیون دولتی این کشور تکذیب کرد.

منانگاگوا ادعا کرده، هنگامی که در تجمعی در ماه اوت در آفریقای جنوبی بیمار شد و باید از راه هوایی به بیمارستان منتقل می‌شد، مسموم شده است. این کهنه سرباز پس از متهم شدن از جانب رقیبان حزب خود برای توطئه به منظور استعفای موگابه به نفع او، با نزول سرمایه سیاسی‌اش مواجه شده است. منانگاگوا این اتهامات را تکذیب می‌کند.

انتخابات زیمبابوه سال آینده برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها