کشف آنزیم نابودکننده سلول های سرطانی

جامجم آنلاین: دانشمندان روش جدیدی را برای از بین بردن سلولهای سرطانی یافتهاند. در سلولهای سالم فرآیندی وجود دارد که طی آن سلول در صورت وقوع اشتباهی ، خودکشی میکند در حالی که این فرآیند در سلولهای سرطانی صورت نمیگیرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۸

به گزارش بیبیسی ، محققان دانشگاه ایلی نویز ملکولی را ساختهاند که باعث میشود سلولهای سرطانی خود تخریب شوند.
متخصصان سرطان میگویند این مطالعه امکانات قابل توجهی برای روشهای درمانی جدید پیش روی محققان قرار میدهد.
یکی از ویژگیهای سلولهای سرطانی مقاومت آنها به سیگنالهای خودکشی سلولی در بدن است که به آنها امکان زنده ماندن و تبدیل شدن به تومور را میدهد.
همه سلولها حاوی پروتئینی به نام پروکاسپاز  3 هستند که بدن باید آن را به کسپاز  3 که یک آنزیم نابودکننده است ، تبدیل کند.
اما این تبدیل در سلولهای سرطانی روی نمیدهد حتی انواع خارص سرطان مانند سرطان کولون لوسمی، پوست و کبد سطوح بالایی از پروکسپاز دارند.
در این مطالعه محققان دریافتهاند ملکول PAC-1 این تبدیل را تحریک میکند و سلولهای سرطانی به دست آمده از موش و انسان را به خود تخریبی وا میدارد و این پروسه آپوپتوزیس نامیده میشود.
هر چه پروکسپاز  3 در یک سلول سرطانی کمتر باشد ، ملکول کمتری مورد نیاز است.
سلولهای سالم مانند گلبولهای سفید خیلی کمتر تحت تاثیر افزودن PAC-1 قرار گرفتند زیرا سطوح بسیار کمتری از پروکسپاز  3 داشتند که موجب تحریک خودکشی سلولی نشد.
با تست این ماده بر بافتهای سرطانی و غیرسرطانی یک شخص ، معلوم شد سلولهای توموری 2000 برابر به PAC-1 حساس بودند.
از آنجا که سطوح مختلف پروکاسپاز  3 در لایههای سلولی مورد مطالعه وجود داشت ، محققان پیشبینی میکنند برخی بیماران بیشتر به درمان پاسخ دهند و شاید این یافته به یافتن روشهای درمانی مناسب برای هر فرد بینجامد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها