به همت محققان کشورمان، دستگاه تولید آب از رطوبت هوا در سازمان انرژی اتمی ساخته شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۳۵
ساخت دستگاه تولید آب از رطوبت هوا در سازمان انرژی اتمی +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، به ابتکار و پیشنهاد دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران برای اولین بار در کشور، استفاده از روش سرمایش ترموالکتریک برای تولید آب از رطوبت هوا مورد تحقیق قرار گرفت و دستگاه تولید آب آشامیدنی در مقیاس آزمایشگاهی، با ظرفیت نیم تا ۲ لیتر آب در روز بسته به شرایط رطوبت در هوای شهری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران طراحی و ساخته شد.

بررسی مولفه های مؤثر جهت بهینه سازی و افزایش مقیاس برای تولید انبوه دستگاه فوق صورت پذیرفته است و به یاری خداوند و در آینده ای نزدیک طراحی و ساخت دستگاهی مشابه در مقیاس صنعتی و با ظرفیت بالا مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سرمایش ترموالکتریک، یکی از روش‌های سردسازی رطوبت هوا است که از مولد ترموالکتریک برای رسیدن به دمای نقطه شبنم استفاده می‌شود.

این دستگاه، فشرده بوده و از قطعات متحرک ساخته نشده و با بازده بالا در کاهش انرژی، زمان عمر طولانی و نگهداری پایین می‌تواند به کار گرفته شود.

یک شار حرارتی بین محل اتصال دو نوع مختلف ماده ایجاد می‌شود که با مصرف انرژی الکتریکی حرارت را از یک سمت به سمت دیگر می‌تواند منتقل ‌کند.

یکی از راهکارهای مقابله با بحران کمبود آب، بکارگیری فناوری های نوین برای تولید این مایه حیات است.

در همین راستا فناوری تولید آب از رطوبت هوا در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف جهان مطرح و پیشنهاد شده است.

دستگاه های تولید آب از رطوبت هوا با نام ژنراتورهای تولید آب، از متداول‌ترین دستگاه‌های تجاری شده در کشورهای مختلف دنیا هستند که اغلب براساس تکنولوژی سردسازی تا زیر دمای نقطه شبنم طراحی و ساخته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، امروزه مشکل دسترسی به منابع آب شیرین یکی از مسایل مهم در بسیاری از کشورها به شمار می رود که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست.

۱۵ درصد از مساحت کشور ما از پوشش گیاهی برخوردار است و بیش از ۸۵ درصد کشور جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود.

گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران وضعیت شدید خشکسالی در ایران را نشان می‌دهد.

تاثیرات گرمایش زمین و عواقب آن همچون خشکسالی به حدی جدی است که بررسی راهکارهای مقابله با کمبود آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها