حقمان را بگیریم

همه چیز درباره مهریه

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۶۵۹۴۶
مجازات تغییر کاربری باغ‌ها

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

مقررات سفته نویسی

برای این‌که بشود نام یک سند را سفته گذاشت، باید مشخصات ظاهری آن رعایت شود، در غیر این صورت، سفته‌ای که امضا می‌کنید مشمول مقررات سفته نمی‌شود.

اول این‌که مبلغ سفته باید به صورت تمام حروف روی آن نوشته شده باشد. مبلغی که در سفته تعهد می‌کنید نباید از مبلغ اسمی آن بیشتر باشد، در واقع مبلغ اسمی سفته، سقفی است برای تعهد در آن سند؛ مثلا برای تعهدکردن 270میلیون ریال باید سفته 300میلیون ریال بخرید. دوم این‌که گیرنده وجه مشخص باشد البته حتما لازم نیست نام شخص خاصی روی سفته نوشته شود.

سفته می‌تواند در وجه حامل باشد یا به شخص دیگری حواله شود؛ عبارت «حواله‌کرد» در سفته برای همین است. سومین ویژگی‌که در نوشتن سفته باید به آن توجه کنید این است که تاریخ پرداخت آن مشخص باشد.

اگر تاریخ در سفته نوشته نشود، سفته مشخصات ظاهری خود را از دست می‌دهد و دیگر یک سند تجاری نخواهد بود، بلکه فقط یک سند عادی است که طبق قانون مدنی می‌توان نسبت به وصول مبلغ آن اقدام کرد.

در ضمن تاریخ نداشتن سفته می‌تواند دلیلی بر عندالمطالبه‌بودن آن باشد؛ یعنی موقع پرکردن سفته تاریخ برای دوطرف اهمیتی نداشته بلکه مبلغ تعهد شده مهم بوده است.

اجراییه مالیاتی

اگر مالیات‌دهنده؛ مالیات قطعی شده خود را ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ برگ قطعی؛ پرداخت ننماید اداره امور مالیاتی؛ یک برگ اجرایی به او ابلاغ می‌کند. مالیات‌دهنده؛ مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ اجرایی؛ تمامی بدهی مالیاتی خود را بپردازد یا ترتیب پرداخت آن را به اداره امور مالیاتی اعلام نماید.

مجازات تغییر کاربری باغ‌ها

مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌های خارج از بافت شهری و روستایی باید مطلع باشند که چنانچه به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه، اقدام به تغییر کاربری نمایند، مرتکب جرم شده‌اند.

این افراد، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ماه محکوم خواهند شد.

سوء‌پیشینه موثر

محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی شامل قطع عضو، قصاص عضو، مجازات‌های اعدام، حبس ابد، شلاق حد و حبس بیش از دو سال، سوءپیشینه مؤثر محسوب می‌شود و فرد را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند.

ارتکاب جرایمی غیر از جرایم فوق در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن سوءپیشینه موثر نبوده و در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌گردد، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

نصب تابلوهای هشداردهنده

نصب تابلوها و علائم هشدار‌دهنده که در شب و روز قابل رویت باشند در اطراف کارگاه‌های ساختمانی ضروری و در صورت عدم نصب و ورود خسارت به اشخاص ثالث، مالک ساختمان مسئول جبران خسارات وارده است.

افزایش نیافته...

حق تحریر دفاتر اسناد رسمی در سال 1396 افزایش نیافته و ثابت باقی مانده است.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها