بن سلمان دست به دامن حوثی‌ها شد

تلاش عربستان برای نجات از باتلاق یمن

با تشدید درگیری‌های نظامی در خط مرزی عربستان با یمن و افزایش تلفات نظامیان سعودی، یک روزنامه قطری از درخواست ولیعهد عربستان از ولد الشیخ برای میانجیگری میان ریاض و انصارالله خبر داد. در واقع کشته شدن شمار زیادی از افسران و سربازان سعودی در مرزهای مشترک طی روزهای گذشته در اثر حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مقامات سعودی را به فکر چاره‌جویی و پیدا کردن گریزگاهی برای نجات از باتلاق یمن انداخته است. این درحالی است که رسانه‌های سعودی همواره تلاش می‌کنند روی میزان خسارت‌های جانی و مالی نیروهای عربستان سرپوش بگذارند هرچند گاه شدت این خسارت‌ها به حدی می‌رسد که دیگر امکان مخفی کردن آن وجود ندارد. در همین حال وزیر دفاع یمن می‌گوید طی روزهای آینده حملاتی را آغاز خواهند کرد که دیگر سعودی‌ها نتوانند خسارت‌های ناشی از آن را سرپوش بگذارند. همین فشارها کار را به جایی رسانده که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن خواسته است دور تازه گفت‌وگوهای مستقیم بین عربستان و حوثی‌ها را کلید بزند .
کد خبر: ۱۰۵۹۸۵۴

پیشنهاد محمد بن سلمان

روزنامه قطری الشرق گزارش داد عربستان اعتراف کرد دو نظامی این کشور سرگرد «محمد بن سهل العتیبی» و گروهبان «فهد بن عبدالله الذیانی» در مرز جنوبی عربستان کشته شده‌اند. به این ترتیب شمار تلفات نظامیان سعودی در نوار مرزی جنوبی این کشور از 10 ماه می‌ تا کنون به 48 نفر رسیده است. منابع یمنی به روزنامه الشرق خبر دادند که بزودی قرار است هیأتی از انصارالله و کنگره مردمی یمن راهی مسقط پایتخت عمان شود .

بدون شک این سفر نمی‌تواند با سفر اخیر «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن به عمان و دیدار با مسئولان این کشور بی‌ارتباط باشد. عربستان از ولدالشیخ خواسته بود تا در سفرش به عمان از مسئولان این کشور بخواهد میان انصارالله و عربستان میانجیگری کند تا درگیری‌های نظامی در مناطق مرزی عربستان که در چند هفته گذشته به اوج خود رسیده، متوقف شود. هنوز جزئیات پیشنهاد محمد بن سلمان به انصارالله افشا نشده است. اما این اولین بار نیست که عربستان از انصارالله می‌خواهد با مسئولان سعودی دیدار کنند، پیش از این نیز مذاکراتی پنهانی میان انصارالله و عربستان در استان «ظهران الجنوب» در منطقه «عسیر» صورت گرفت که به آتش‌بسی غیررسمی در برخی مناطق مرزی عربستان منجر شد اما با پیشروی ارتش یمن و به دست گرفتن کنترل پایگاه نظامی «الجابری» در مرز با یمن، بار دیگر درگیری‌های نظامی در این منطقه را تشدید کرد.

خسارت‌های افشا نشده

روز گذشته شبکه خبری المسیره در گزارشی اعلام کرد،‌ نیروهای یمنی روز یکشنبه چند فروند موشک کاتیوشا به تجمع مزدوران ارتش سعودی در منطقه ذو رعین در نجران شلیک کردند که به زخمی شدن شماری از آنها انجامید. همچنین یک منبع نظامی گفت: چند مزدور سعودی در حمله ارتش و کمیته مردمی یمن به مواضع و پادگان‌های آنها در شهرستان المصلوب واقع در استان الجوف یمن کشته شدند. یگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، سه روز پیش نیز مواضع مزدوران سعودی را در تپه البیضا روبه روی گذرگاه الخضرا در نجران هدف قرار دادند که به کشته و زخمی شدن شماری از آنها انجامید.

در همین حال، سرلشگر ستاد محمد ناصر العاطفی روز یکشنبه گفت، استراتژی جنگی یمن در برابر ائتلاف سعودی به مرحله جدیدی انتقال یافته که همسو با اوضاع، چالش‌ها و نیازها برای دفاع از حاکمیت، وحدت، استقلال وطن و پیروزی اراده ملت است. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری یمن تصریح کرد، موارد غافلگیرکننده‌ای در راه است که برای متجاوزین نظامی و اقتصادی بسیار دردناک خواهد بود و به‌رغم تمام امکاناتی که دارد، قادر نیست بر آن سرپوش گذارد. عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار و زخمی شدن هزاران یمنی و همچنین آواره شدن میلیون‌ها نفر و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.

بندر الحدیده، محل مناقشه طرف‌های یمنی

اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن در راستای سفر منطقه‌ای خود به اردن رفت تا با مقامات این کشور درباره حل بحران یمن گفت‌وگو کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، فرستاده سازمان ملل به یمن در سفر خود به اردن با عبدالله دوم، پادشاه این کشور دیدار و درباره تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران یمن گفت‌وگو خواهد کرد. وی یکشنبه شب با عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه مستعفی یمن که همزمان به اردن سفر کرده، دیدار کرد.

ولد الشیخ امروز (سه‌شنبه) نیز به ریاض سفر می‌کند تا با عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن دیدار کند. ولد الشیخ تلاش می‌کند طرف‌های یمنی را به قبول راهکار ویژه خود درباره بندر الحدیده وادار کند. این راهکار شامل عقب‌نشینی انصارالله و تحویل آن به یک طرف سوم بی‌طرف در ازای توقف عملیات نظامی ائتلاف در ساحل غربی و توافق با مساله درآمدها و پرداخت حقوق کارمندان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها