نتایج مطالعات تازه نشان می‌دهد کوتوله‌های قهوه‌ای که نوعی ستاره‌های سرد در پایان دوران تحول یک ستاره هستند، بسیار بیش از آن چیزی که تا پیش از این اخترشناسان تخمین می‌زدند، در کهکشان راه شیری وجود دارند. بر پایه تحقیقات جدید اخترشناسان، حدود 100 میلیارد ستاره سرد یا کوتوله قهوه‌ای در سراسر کهکشان راه شیری پراکنده شده است، اما چرا بررسی این دسته از ستاره‌ها برای اخترشناسان جذاب است؟
کد خبر: ۱۰۵۶۱۰۵
کهکشان راه شیری 100 میلیارد ستاره کوتوله قهوه‌ای دارد!

کوتوله‌های قهوه‌ای همچون بیشتر ستاره‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ابرهای گازی میان‌ستاره‌ای و گرد و غبار تحت تأثیر جاذبه سقوط می‌کنند. از آنجا که در ستاره‌های سرد یا از کارافتاده، فشار و گرمای لازم برای همجوشی هسته‌ای ایجاد نمی‌شود، عملا خبری از تولید نور شدید مانند نور خورشید و تابش آنها نیست . به همین دلیل، رصد اجرام فضایی برای اخترشناسان کار دشواری است.

این که در سراسر کهکشان راه شیری چه تعداد از این نوع ستاره‌ها وجود دارد، همواره برای اخترشناسان جای سؤال داشته، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد‌ تعداد آنها بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شد. اینجا صحبت از 100 میلیارد کوتوله قهوه‌ای است.

براساس مطالعات قبلی تخمین زده شده بود به ازای هر کوتوله قهوه‌ای در کهکشان راه‌شیری، شش ستاره وجود دارد. در این تخمین‌ها تنها به کوتوله‌های قهوه‌ای توجه شده که در فاصله 1500 سال نوری از زمین قرار دارند؛ یعنی محدوده‌ای که رصد چنین اجرام فضایی کم‌نوری امکان‌پذیر باشد. واقعیت این است که سراسر کهکشان راه شیری محدوده‌ای به وسعت 100 هزار سال نوری را در برمی گیرد و به همین علت نمی‌توان به تخمین‌هایی که در گذشته درخصوص شمار کوتوله‌های قهوه‌ای ارائه شده، اطمینان کرد.

اکنون مطالعات دقیقی صورت گرفته که تمام پیش‌فرض‌های قبلی را بر هم می‌زند. اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا که در شمال شیلی واقع شده، مشاهدات دقیقی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که کوتوله‌های قهوه‌ای در سراسر کهکشان راه شیری پراکنده شده‌اند. این اخترشناسان به سرپرستی دو محقق زبده از پرتغال و اسکاتلند، پروژه شکار ستاره‌های سرد را از سال 1385/ 2006 آغاز کرده‌اند.

آنها خوشه ستاره‌ای NGC1333 را با دقت مورد بررسی قرار داده و دریافته‌اند انبوه غیرعادی از کوتوله‌های قهوه‌ای را در خود جای داده است. برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد، به ازای هر شش ستاره، سه کوتوله قهوه‌ای وجود دارد حال آن که تاکنون تصور می‌شد این نسبت شش به یک باشد.

البته اخترشناسان برای این که به اطمینان بیشتری برسند، سراغ خوشه ستاره‌ای دیگری به نام RCW 38 رفتند که در فاصله 5500 سال نوری از ما قرار دارد. رصدهای دقیق نشان داد، ‌در اینجا نیز شمار ستاره‌های سرد، بسیار بیش از برآوردهای قبلی است.

تخمین کلی اخترشناسان این است که بین 25 تا 100 میلیارد از این نوع ستاره‌ها در کهکشان راه‌شیری وجود داشته باشد که با توجه به دشوار بودن رصد آنها، عدد 100 میلیارد محتمل‌تر است.

منبع: Space

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها