گفت‌و‌گو با موسس «رکامندر» ایرانی

پیشنهاد بهترین‌ها به کاربران

اگر از یک فروشگاه چند بار خرید کرده باشید، یک فروشنده خوب حتما شما را به یاد دارد، سلیقه شما را می‌شناسد و با حضور مجدد در این فروشگاه با شما گرم می‌گیرد و پس از خوشامدگویی با توجه به شناختی که از شما دارد، چند گزینه جدید را که تازه به مغازه آورده، به شما پیشنهاد می‌کند. حس خوبی است، وقتی بدانید از بین تعداد زیادی کالا، موارد موردعلاقه‌تان به شما پیشنهاد شده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۱۵۹
پیشنهاد بهترین‌ها به کاربران

دنیای امروز پر شده از انتخاب‌هایی که دیگر حضوری و فیزیکی نیستند و «رکامندر» با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته می‌تواند در هر کسب‌وکاری با توجه به رفتار مشتری بهترین گزینه‌ها را براساس علایق و سلایق به او پیشنهاد کند. پای صحبت‌های امیر صدیقی، موسس رکامندر نشستیم و با او درباره ایده‌اش و کار در فضای نرم‌افزاری کشور گپ زدیم.

برای خودم کار کنم بهتر است

امیر صدیقی، برنامه‌نویسی را از نوجوانی شروع کرده و همچنان شیفته این حرفه است. دبیرستان را با نمراتی ضعیف طی کرده و در دوران کارشناسی نیز دانشجویی ضعیف بوده است. می‌گوید رشته نرم‌افزار آنچنان‌ که فکر می‌کرده به آموزش نرم‌افزار تخصیص داده نشده بود.

او هرگز زمینه کاری خود را تغییر نداده و در 28 سال گذشته تنها سرگرمی او برنامه‌نویسی بوده است. شاید این تمرکز و تداوم در کسب‌ تجربه او را برای توسعه سرویس‌هایی مانند recommender.ir توانا کرده است. در طول دوران کاری بار‌ها مجبور به ترک گروه‌ها شده و می‌گوید: «متاسفانه نمی‌دانستم متعهد بودن به انجام کار با بهترین کیفیت، مهم‌ترین دارایی یک نیروی فنی ا‌ست، بنابراین بارها اخراج شده‌ام و از این بابت خشنود نیستم. پس از یکی از آخرین اخراج‌ها تصمیم گرفتم دیگر برای خودم کار کنم. این‌طوری دیگر کسی نمی‌توانست اخراجم کند!»

شکست خوردیم تا پیروز شدیم

امیر صدیقی پروژه رکامندر را قبلا در سلسله پیشنهاد‌هایی که به یک اپراتور داد، تعریف کرده بود. پس‌ از این‌که تصمیم می‌گیرد برای خود کار کند، مدت‌ها روی این ایده کار می‌کند و در کنارش به‌صورت ساعتی کد‌نویسی کرده یا مشاوره می‌دهد. در دوره‌ای به کانادا مهاجرت می‌کند، ولی پس از سه ماه با کارفرما به مشکل برخورد (طبق معمول) و به ایران بازمی‌گردد. کار کردن در ایران برایش مزایای بسیاری داشت؛ ازجمله هزینه‌های زندگی در ایران کمتر بود و شبکه‌ای از دوستان حرفه‌ای در اختیار داشت.

با این حال اندوخته‌اش به‌سرعت به پایان می‌رسد و برای recommende.ir مشتری پیدا نمی‌کند و سرانجام پس از سه سال ارائه خدمت اولین ریال را دریافت می‌کند.

امیر صدیقی درباره دشواری‌هایی که پیش‌رو داشته، می‌گوید: «مسیر خلق یک سرویس بسیار دشوار است. مسائل فنی و فرهنگی بسیاری پیرامون ساخت و معرفی یک سرویس نو وجود دارد. نباید از این سختی‌ها گریخت. غلبه بر این دشواری‌ها مهم‌ترین دستاورد بنا نهادن استارت‌آپ است.»

تیم آنها به مرور شکل گرفته است، صدیقی توضیح می‌دهد: «سعید زبردست از نخستین روز‌ها کنار ما بود. تعداد مشاوره‌های فنی که از سعید گرفته‌ام به 1K رسیده است. سه سال اول من و سعید بودیم. بیشتر کارها را من انجام می‌دادم. در زمینه سیستم‌عامل و راه‌اندازی سرویس‌های زیرساخت و فرانت‌اند به کمک‌های سعید متکی بودیم. پس از سعید، سحر پاک‌سرشت به گروه‌ ملحق شد. سحر با این هدف آمد که سروشکلی به وضعیت نابسامان کسب‌و‌کار ما بدهد و در این راه بسیار کوشیده است. سحر استارت‌آپ ما را به کامیونیتی معرفی کرد و شرکت در رویداد‌ها را بنا نهاد. من از رویداد‌ها گریزان بودم، ولی با شرکت در الکامپ 95 دیده شدیم. پس از سعید و سحر بعد از مدتی ناصر حسنی و مهشاد کلانتری به گروه اضافه شدند. این بچه‌ها نیز باعلاقه و اشتیاق خود به ما پیوستند و کمک‌های بسیاری کرده‌اند. تمام اعضای گروه به‌جز من به‌صورت پاره‌وقت و دورکاری در خدمت recommender.ir هستند.»

رکامندر چگونه کار می‌کند؟

سازوکار رکامندر پیچیده نیست، از حرکات ماوس کاربر در صفحات فروشگاه‌های اینترنتی گرفته تا صفحاتی که کاربر به آنها سرزده و کالاهایی که انتخاب یا مشاهده کرده گرفته تا بررسی رفتار جمعی افراد در مورد یک محصول همه به‌صورت داده‌های خام جمع‌آوری‌شده و رکامندر در لحظه آنها را پردازش کرده و به کاربر پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌کند که موجب صرفه‌جویی در وقت و بهبود انتخاب کاربران می‌شود. هر کسب‌وکاری می‌تواند از رکامندر استفاده کند، رکامندر می‌تواند از بین هزاران محتوای آموزشی در سایت‌های آموزش آنلاین محتوای موردعلاقه کاربر را شناسایی کند، از بین میلیون‌ها فیلم در سایت‌های پخش آنلاین کلیپ و فیلم موارد موردنظر کاربران را به آنها پیشنهاد دهد و حتی می‌تواند میان متن‌هایی که در وبسایت‌های خبری هستند، اخبار موردپسند کاربران را جدا کرده و به آنها نمایش دهد.

تنبیه از نوع رکامندر

جالب است بدانید گروه رکامندر برای این‌که پیشرفت کند خودش را تنبیه می‌کند. اگر اشتباهی از اعضای گروه سرزده باشد، سعی می‌کنند از مشتری پول دریافت نکنند تا بتوانند نتیجه مشکلی را که ایجاد کرده‌اند، درک کنند. آنها معتقدند با تمرکز روی موفقیت پروژه، دوری از حاشیه‌ها، هزینه نکردن برای دفاتر کار و بروکراسی‌های معمول و صرف نکردن وقت برای جلسات بیهوده می‌توانند به موفقیت نزدیک‌تر باشند.

رکامندر به درد چه کسانی نمی‌خورد؟

رکامندر سرویسی است که از بین داده‌های بسیار زیاد موجود در یک سایت و شناسایی رفتار کاربر بهترین گزینه را انتخاب کرده و به کاربران نمایش می‌دهد، با توجه به این موضوع، رکامندر برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهایی مناسب است که داده‌های بسیار زیادی دارند و مشتریان آنها برای پیدا کردن موارد موردعلاقه دچار مشکل هستند و ممکن است داده‌ها و اطلاعات زیاد آنها را سردرگم کند، رکامندر به آنها کمک می‌کند تا با علایق خود بهترین گزینه را انتخاب کنند.

محسن سمسارپور

ضمیمه کلیک جام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها