وزیرخارجه ایران با بیان اینکه برجام برای هیچ یک از طرف ها ایده آل نیست،گفت: آمریکایی ها از لغو توافق صحبت می‌کردند، اما اکنون تلاش می‌کنند تا بهره‌برداری ایران از منافع توافق را ناممکن کنند.
کد خبر: ۱۰۵۳۲۹۹
ظریف: برجام توافق ایده آلی برای هیچ یک از طرفین نیست

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، محمدجواد ظریف که هم اکنون به منظور شرکت در نشست مجمع عالیرتبه سیاسی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد در گفتگویی با پایگاه المانیتور با بیان اینکه واشنگتن قصد دارد مانع بهره‌برداری ایران از برجام شود، اظهار داشت: هنوز نمی‌دانیم آمریکایی ها می‌خواهند چه کار کنند. آنها از لغو توافق صحبت می‌کردند، اما به نظر می‌رسد که فهمیده‌اند که لغو توافق مورد استقبال جهان قرار نخواهد گرفت و اکنون تلاش می‌کنند تا بهره‌برداری ایران از منافع توافق را ناممکن کنند.

وی در خصوص تحریم‌های تازه آمریکا که همزمان با تائید پایبندی ایران به برجام وضع شده است، عنوان کرد: این مسئله دارد به یک امر روتین ملال‌آور بدل می‌شود. هربار که می‌خواهند پایبندی ایران به برجام را تائید کنند، باید یک اقدام منفی هم انجام دهند. روشن است که این نشانه‌ای از سوءنیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه برجام برای هیچ یک از طرف‌ها توافق ایده‌آلی نیست، گفت: برجام توافقی نیست که کسی عاشقش باشد. این تنها توافق ممکن بود.

ظریف با اشاره به انتقادات داخلی در خصوص برجام اظهار داشت: باور کنید که اگر نه هر روز، دستکم هر چند روز یک وضعیت جهنمی برای من ایجاد می‌شد و این وضعیت برای معاونین من (سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی) نیز هر ساعت اتفاق می‌افتاد.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانستیم به توافق بهتری برسیم، افزود: به شما اطمینان می‌دهم که آمریکا نمی‌توانست به توافق بهتری دست یابد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه برجام بر اساس عدم اعتماد دوجانبه مذاکره و تدوین شده است، اظهار داشت: این توافق مبتنی بر اعتماد نیست. عدم اعتماد را می‌توان در جمله جمله و بند به بند این توافق مشاهده کرد. این مسئله‌ای متقابل است. به همین دلیل هم ساز و کارهایی در توافق هست تا بتوان به نقض جزئی، نقض عمده، عدم پایبندی عمده و عدم انطباق عمده پاسخ داد. برای آن‌ها راه‌هایی در نظر گرفته شده است.

ظریف تصریح کرد: اگر عدم انطباق عمده رخ دهد، آن‌ وقت ما گزینه خروج را داریم. فکر نمی‌کنم فعلا در آن مرحله باشیم.

وی همچنین بار دیگر گفت که برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌ خود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها