این روزها خبرهای تازه‌ای از شبکه پنج سیما به گوش می‌رسد؛ خبرهایی خوش از راه افتادن دوباره چرخ‌های تولید مجموعه‌های تلویزیونی مختلف در این شبکه و در نتیجه بازگشت شبکه پنج به دوران خوش پخش سریال‌های به‌یادماندنی‌اش.
کد خبر: ۱۰۵۲۳۴۵
سیر صعودی تولید مجموعه‌های نمایشی در شبکه 5

شمار زیادی از مخاطبان سیما هنوز مجموعه‌های خاطره‌انگیزی چون «خودروی تهران 11»، «هتل»، «روزگار جوانی»، «کارآگاه شمسی و مادام» و... را در یاد دارند که در روزهای اوج مجموعه‌سازی در این شبکه روی آنتن می‌رفتند و مخاطبان زیادی را به تماشای خود ترغیب می‌کردند. حالا و پس از دوره‌ای وقفه این شبکه مجددا مشغول مجموعه‌سازی شده و با دستی پر به استقبال نگاه تماشاگران می‌آید. غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما درخصوص روال ساخت این مجموعه‌های تازه بیشتر توضیح می‌دهد.

تولید مجموعه «از یادها رفته» به لحاظ تاریخی بودن و برخورداری از لوکیشن‌های گوناگون کار دشواری نیست؟

خیر. اتفاقا یکی از رویکردهایی که در شبکه پنج اتخاذ شده و این مجموعه و دیگر سریال‌های در حال تولیدمان سعی در رعایتش دارند، این است که تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهیم. معمولا همیشه تا حرف از ساخت سریال‌های تاریخی می‌شود، همه یاد مجموعه‌های الف ویژه می‌افتند؛ مجموعه‌هایی که به لحاظ بودجه و هزینه بسیار سنگین هستند. اتفاقا درخصوص ساخت از یادها رفته اصلا این‌طور نبوده است و شاید بتوانم این‌طور بگویم که با اختلاف رقم خیلی محدودتری نسبت به سریال‌های دیگرمان پیش می‌رویم و هم در طول مدت نگارش و هم تولید سعی کرده‌ایم هزینه‌ها چندان نامتعارف نباشد.

در گفت‌وگویی که چند ماه قبل با هم انجام دادیم، نوید تولید مجموعه‌هایی تازه را در شبکه پنج سیما داده بودید؛ مجموعه‌هایی که حالا تعدادی از آنها به مرحله تولید رسیده‌اند و تعداد بیشتری در مرحله پیش‌تولید هستند و به نظر می‌رسد قرار است با دستی پر به آنتن سیما رونق ببخشید. برایمان از تازه‌ترین وضعیت تولید این مجموعه‌ها بگویید. هم‌اکنون چند سریال تلویزیونی مختلف در این شبکه در حال تولید است؟

هم‌اکنون دو مجموعه را در این شبکه آماده پخش داریم؛ یکی «در جست‌وجوی آرامش» که برای پخش در شب‌های پنجشنبه و جمعه تدارک دیده شده و دیگری «لژیونر» که قرار است در شب‌های زوج ساعت 23 روی آنتن برود. این دو مجموعه برای حدود چهار تا پنج ماه آینده روی آنتن خواهند بود. بجز این دو مجموعه، ما 13 سریال دیگر را هم در شبکه داریم که در مراحل مختلف نگارش و پیش‌تولید قرار دارند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به مراحل تولید نزدیک شوند؛ مجموعه‌هایی چون «زندگی از نو» به تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی، «هیات مدیره» به تهیه‌کنندگی مهران رسام، «بچه مهندس» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری، «سارقین روح» به نویسندگی هومان فاضل، «گران‌باری» به نویسندگی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی هومن کبیری، «پاهای بی‌قرار» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی منوچهر هادی و «پاییز تنهایی» به تهیه‌کنندگی رحمان سیفی آزاد که برای کارگردانی‌اش با فریدون جیرانی مذاکراتی شده است و مجموعه‌های دیگر که هنوز در مرحله سیناپس و نگارش قرار دارند و امیدواریم بتوانیم در شش ماهه دوم سال تولیدشان را کلید بزنیم.

این‌طور به نظر می‌رسد که با طیف وسیعی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان باسابقه و شناخته شده وارد صحبت و تعامل شده‌اید.

بله. سعی کرده‌ایم در مجموع این تولیدات تازه‌ای که در شبکه به جریان افتاده‌اند، در کنار استفاده از نیروهای جوان و تازه‌کار، افراد باسابقه و کارآمد را هم به کار دعوت کنیم.

پس در نیمه دوم امسال دست پری دارید و احتمالا مشکلی به لحاظ روی آنتن رفتن آثار نمایشی نخواهید داشت.

پاسخ به این پرسش کمی دشوار است، چون آثارمان هنوز در مراحل اولیه پیش‌تولید است و تولید و ساخت اثری باکیفیت، ممکن است تا یک سال هم به طول بینجامد. باید ببینیم این آثار چه زمانی به مراحل پایانی تولید می‌رسند و بعد برایشان آنتن در نظر بگیریم. بنابراین احتمالا در پایان زمستان یا شروع سال بعد مجموعه‌ها آماده پخش می‌شوند.

برای جذب دوباره مخاطب شبکه‌تان و ترغیبشان برای مشاهده این آثار نمایشی چه راهکاری را اندیشیده‌اید و چه برنامه‌ای دارید؟

طبیعتا این مسئولیت برعهده گروه فیلم و سریال شبکه است که بتوانیم کارهای درخوری به لحاظ کیفی تولید کنیم. چنانچه اثر از کیفیت لازم برخوردار باشد، مخاطب خودش به شبکه برمی‌گردد. ضمن این‌که شبکه هم باید تمهیداتی را به لحاظ معرفی و اطلاع‌رسانی بیندیشد. اگر به هر دلیلی ما این مخاطبان را جذب کنیم و بعد سریالمان حرفی برای گفتن نداشته باشد، معلوم است که مخاطب پس می‌زند.

کیفیت در اولویت است

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 5

نکته اساسی در وهله اول کیفیت داشتن آثار است، در وهله دوم بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی قرار می‌گیرد و در وهله سوم هم نوبت به صبر و حوصله خود ما می‌رسد که تحمل داشته باشیم و صبوری کنیم تا مخاطبانمان به شبکه برگردند. لازم به ذکر است، گرچه در این مدت در شبکه به لحاظ ساخت و پخش سریال خیلی فعال نبوده‌ایم، اما دیگر برنامه‌ها مخاطبان خود را داشته‌اند و این‌طور نیست که بگوییم همه بینندگان، مخاطبان آثار نمایشی هستند.

صبا داریان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها