در افشاگری‌های تازه قطر علیه ریاض و ابوظبی بیان شد

اسناد حمایت ولیعهد عربستان از داعش و القاعده

در حالی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی، قطر را متهم به حمایت از تروریست‌ها می‌کنند، قطر نیز اسنادی را منتشر کرد که حمایت ولیعهد سعودی و ولیعهد امارات از گروه‌های تروریستی القاعده و داعش را در یمن فاش می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۵۴

این اسناد دیپلماتیک که از سفارت قطر در واشنگتن منتشر شده و در 26 اکتبر گذشته در اختیار محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر قرار گرفته است، نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد امارات از برخی سرکردگان تروریست‌های القاعده و داعش در یمن حمایت می‌کنند.

به گزارش شبکه المیره یمن، بر اساس این اسناد، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم گفته است بن سلمان و بن زاید با علی ابکر الحسن و عبدالله فیصل الاهدل یمنی که نامشان در فهرست آمریکایی افراد مرتبط با سازمان تروریستی القاعده است، ارتباط مداوم داشته‌اند.

ایرنا نوشت: در این اسناد جزئیاتی از فعالیت‌های دو سرکرده سازمان القاعده و همچنین کمک‌های مالی مستقیم از سوی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی به علی ابکر برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است. اسناد بیانگر آن است که این حمایت به پشتیبانی مالی و نظامی محدود نمی‌شود، بلکه زمینه را برای سرکرده‌های القاعده هموار می‌کرده است تا به دستگاه‌های کلیدی و مهم یمن نفوذ کنند.

یکی از اسنادی که شبکه المسیره به آن دست یافته، نامه شیخ یحیی مقیت، یکی از هواداران حمله آل‌سعود به یمن به عربستان است؛ نامه‌ای که دربرگیرنده گزارشی اطلاعاتی بوده و حکایت از آن دارد که مقیت ماموریت داشته است که گزارش‌های دوره‌ای از یمن برای عربستان سعودی ارسال کند.

این سند که به سال 2010 مربوط می‌شود بیانگر آن است که حزب اصلاح، بازوی سعودی در یمن، در انتخابات استانداران یمن، همراه احزاب لقاء مشترک تلاش کرد ناجی علی الزایدی، یکی از سرکردگان القاعده را به عنوان استاندار استان مارب انتخاب کند. تصدی کرسی استانداری استان مارب از سوی سرکرده القاعده، در حقیقت آغاز برنامه‌ریزی سعودی برای تحمیل القاعده به دولت وقت یمن بود، امری که با فرار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تصمیم ریاض در اواخر دسامبر سال گذشته، جوانب آن بیشتر آشکار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها