عضو کمیته تحقیق از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با جام جم آنلاین

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 20 نمره 6 می گیرد / بانک مرکزی، ارز کالای قاچاق را تامین می کند؟!

عضو کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجلس با انتقاد از عملکرد این نهاد در یکسال گذشته گفت: متاسفانه طبق گزارشهای واصله بیشترین حجم اجناس قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می شود و جالب تر اینکه ارز مورد نیاز این کالا هم از مبادی رسمی یعنی بانک مرکزی تامین می شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۲۷
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 20 نمره 6 می گیرد / بانک مرکزی، ارز کالای قاچاق را تامین می کند؟!

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت و گو با جام جم آنلاین در تشریح وضعیت قاچاق کالا و ارز در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه کارگروه تحقیق و تفحص مجلس هم در این این خصوص تاکنون جلسات منسجم و کارآمدی نداشته و رسیدگی به معضل ملی همچنان به قوت خود باقی است.

وی درباره اینکه آخرین جلسه ای که مجلس در مورد بررسی واردات کالاهای قاچاق به کشور داشته کی و حامل چه نتایجی بوده، افزود: هفته گذشته جلسه ای غیر علنی تشکیل شد و نمایندگان گزارش اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طرف رییس این نهاد را مورد استماع قرار دادند.

این نماینده تصریح کرد: بنده در این جلسه با انتقاد از عملکرد این ستاد اعلام کردم با توجه به روند نامطلوب جلوگیری از ورود اجناس غیر قانونی و قاچاق به کشور در سال گذشته نمره رییس ستاد از 20 عدد 6 خواهد بود.

دلیگانی بازدهی ستاد در مبارزه با روند رو به رشد سوداگری قاچاق در کشور را همچنان ضعیف ارزیابی کرد و گفت: امسال هم وضعیت تغییر نکرده و مدیریت این سازمان با ارفاق نمره 7 به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره به اینکه میدان خطیری همچون مبارزه با فساد در حوزه کالا و ارز نیازمند یک حرکت انقلابی و عزم جهادی همراه با شجاعت است، خاطر نشان کرد: برخلاف اینکه مقام معظم رهبری مدتهاست روی واردات قاچاق به کشور حساسیت ویژه ای مبذول دارند و آن را آفتی مهلک برای تولید و اقتصاد کشور می دانند، متاسفانه هنوز جلوی ورود این اقلام آنطور که باید گرفته نمی شود و بخش عمدی از انواع متنوع کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می گردد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که چه آماری تاکنون در خصوص قاچاق کالا در کشور برآورد می شود گفت: طبق گزارش جلسه هفته قبل رییس ستاد میزان قاچاق کالا در سال 95 رقمی بالغ بر 25 میلیارد دلار بوده که امسال این رقم به 12.6 میلیارد دلار کاهش یافته است.

عضو کمیسیون تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز در کشور افزود: در ادامه جلسه گزارشی از مسئولان وزارت اطلاعات از نحوه جلوگیری واردات اقلام غیر مجاز و قاچاق ارایه شد که متاسفانه اعداد و ارقام گزارش رییس ستاد را تاکید نمی کند.

وی یادآور شد: گزارش وزارت اطلاعات حاکی از وضعیت اسف بار ورود کالاهای قاچاق به کشور را دارد و این در حالی است که بچه های اطلاعات از حجم بالای موارد کشف شده خبر می دهند و اظهار می دارند چند برابر کیس های مکشوفه وارد کشور می شود. بنابراین اگر رقم 25میلیارد دلار سال گذشته را بپذیریم امسال به میزان 3 تا 4 میلیارد دلار از حجم واردات کاسته شده و ارقام و اطلاعات آقایان کاملا خوشبینانه است.

دلیگانی بر ضرورت تغییر رویکرد دولت نسبت به مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: دولت ملاحظه کاری و پیرامون اندیشی را کنار گذاشته و با روشهای نرم افزاری سیاست های کلان کشور در این عرصه را تقویت کند.

وی ادامه داد: به هر حال واردات کالای قاچاق نیازمند ارز است و در همان جلسه مذکور اذعان شد، به موازات اینکه بیشترین اجناس از مبادی ورودی وارد می شود به همان نسبت هم تمامی ارز آن از مبادی رسمی یعنی بانک مرکزی تامین می شود.

دلیگانی خاطر نشان کرد: اگر مبارزه با قاچاق کالا در کشور جدی بود امروز شاهد وضعیت رقت بار کارخانجات در استان اصفهان و دیگر استان و اخراج و تعدیل نیروی کارگران نبودیم.

وی با بیان اینکه قاچاق بشدت به تولید و اشتغال جوانان لطمه وارد کرده وضعیت ستاد مبارزه با مواد مخدر را هم نامطلوب ارزیابی کرد و گفت:در حوادث تروریستی اخیر رزمندگان سپاه در مرزها حضوری جدی و خیره کننده داشتند که گزارشها حکایت از گرانی و نایاب شدن مواد در این مدت دارد. لذا چنانچه ما عزم جدی برای مبارزه با فروش و ورود مواد مخدر داشته باشیم امروز باید این معضل خانه مان سوز به کل از کشور ریشه کن شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها