حدود 50 روز پیش بود که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در بحبوحه مذاکرات دولت خود با رهبران اروپایی بر سر برگزیت، خبر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد. او قصد داشت از این فرصت برای تقویت جایگاه حزب محافظه‌کاران در مذاکرات برگزیت استفاده کند و با قدرت بیشتری پیش برود. اما نتایج انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه انگلستان نشان داد نخست‌وزیر انگلیس در قمار سیاسی که خودش به راه انداخته بود، شکست خورده و حالا اکثریت را در پارلمان از دست داده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۵۵۰

به گزارش روزنامه گاردین، حزب محافظه‌کار 318 کرسی و حزب کارگر و به رهبری جرمی کوربین 261 کرسی مجلس عوام را به‌دست آورده‌اند. براساس نتایج یاد شده، حزب ملی اسکاتلند 35 کرسی، حزب لیبرال دموکرات 12 کرسی و سایر احزاب و شخصیت‌های مستقل 23 کرسی کسب کرده‌اند. تا پیش از انحلال مجلس عوام، از 650 کرسی این مجلس، حزب محافظه‌کار 330 کرسی، حزب کارگر 229 کرسی، حزب ملی اسکاتلند 54 کرسی و حزب لیبرال دموکرات 9 کرسی را در اختیار داشتند.

دولت معلق و کار سخت خانم نخست‌وزیر

بر این اساس، حزب محافظه کار همچنان بزرگ‌ترین حزب انگلیس در مجلس عوام باقی ماند، اما اکثریت در پارلمان را از دست داد. با توجه به این‌که این حزب و سایر احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام نشده‌اند، انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با «پارلمان معلق» مواجه است. پارلمان معلق در شرایطی پدید می‌آید که هیچ ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام را که 326 کرسی (نصف بعلاوه یک) است به دست آورند . به این ترتیب حزب محافظه‌کار که بیشترین کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند. در همین رابطه اسکای نیوز گزارش داد حزب محافظه‌کار برای مذاکره با حزب اتحادیه دموکراتیک ایرلند در جهت تشکیل دولت ائتلافی، تلاش‌های خود را آغاز کرده است. حزب ایرلندی با کسب ده کرسی در این انتخابات، نقش کلیدی را در تشکیل دولت ائتلافی ایفا می‌کند. در این میان و با مشخص شدن نتایج، افرادی همچون جرمی کوربین خواستار استعفای می، شده‌اند اما نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرده با قدرت در جهت تشکیل دولت ائتلافی کار می‌کند. او بر همین اساس عصر دیروز به کاخ باکینگهام رفت تا دستور تشکیل دولت ائتلافی را از ملکه انگلستان دریافت کند. از سوی دیگر ایندیپندنت گزارش داد که صبح دیروز و پس از اعلام نتایج، ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا 3/2 درصد کاهش یافت. به گفته کارشناسان، دلیل این کاهش این بود که بسیاری انتظار پیروزی قاطع محافظه‌کاران را داشتند.

ترزا می‌که سال گذشته پس از استعفای کامرون جانشین او شد، گرچه به ‌بهانه «حضور پرقدرت» در مذاکرات برگزیت، انتخابات زودهنگام را کلید زد، اما نیم‌نگاهی هم به‌نظرسنجی‌ها داشت. مخالفان نخست‌وزیر انگلیس معتقدند او به‌خاطر افول حزب کارگر در نظرسنجی‌ها، تصمیم گرفت انتخابات را پیش از موعد مقرر برگزار کند تا بتواند علاوه بر کرسی‌های تحت کنترل محافظه‌کاران، تعدادی از کرسی‌های حزب کارگر را هم به‌دست آورد و نقش این حزب را در پارلمان کمرنگ کند. برگزیت، خدمات بهداشتی، اشتغال و امنیت، چهار موضوع محوری در مباحث انتخاباتی انگلیس طی هفته‌های اخیر بود. طی این مدت درحالی که خانم می‌بیشتر روی مسائل مربوط به برگزیت متمرکز شده بود، جرمی کوربین با انتشار یک مانیفست جدید وعده‌های معیشتی بسیاری به مردم انگلیس داد؛ اقدامی که رشد بی‌سابقه و ناگهانی او و حزبش در نظرسنجی‌ها را به‌دنبال داشت. وعده‌های کوربین که بسیاری از تحلیلگران آنها را وعده‌های پوپولیستی خوانده‌اند، باعث شد تا فاصله 20درصدی 45روز پیش حزب کارگر با حزب محافظه‌کار درنظرسنجی‌ها، به 5درصد در روز آخر تبلیغات کاهش پیدا‌کند.

واکنش اروپایی‌ها و روند سخت برگزیت

از یک سو نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس با استقبال مقامات اروپایی روبه‌رو شد و از سوی دیگر، آنها بر سخت‌تر شدن روند مذاکرات برگزیت تاکید کردند. در همین رابطه، مایکل رات، وزیر امور اروپایی آلمان در توییتر خود نوشت: به جوانان انگلیس که به اروپا، عدالت اجتماعی و همبستگی رای دادند، افتخار می‌کنم. مارتین شولتز رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان و رقیب اصلی آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور در انتخابات ماه سپتامبر (مهرماه) آلمان نیز در پیامی توییتری به جرمی کوربین تبریک گفت.

گونتر اوتینگر،کمیسر اتحادیه اروپای آلمان هم در مصاحبه با رسانه‌ها خواستار تشکیل فوری دولت در انگلیس شد و گفت که به نظر او اکنون آغاز و پیشرفت مذاکرات برگزیت در خطر افتاده است. وی که پست کمیسر بودجه اتحادیه اروپا را نیز به عهده دارد، افزود: نتایج همه پرسی به قوت خود باقی است. کسی در این موضوع چون و چرا نمی‌کند، اما وجود یک شریک مذاکراتی ضعیف در مذاکرات برگزیت می‌تواند موجب ایجاد شرایط نامطلوب برای هر دو طرف در مذاکرات شود.

ادوارد فیلیپه، نخست‌وزیر فرانسه نیز روز گذشته در مصاحبه با رادیو یک اروپا در سخنانی تاکید کرد: مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بی‌شک طولانی و پیچیده خواهد بود، ولی نتایج انتخابات پارلمانی‌، مساله برگزیت را زیر سوال نخواهد برد. در عین حال، کارشناسان و تحلیلگران اروپایی بر این باورند که اتحادیه اروپا در هر صورت انتظار مذاکرات پیچیده‌ای با انگلیس درباره خروج را داشت و بعد از انتخابات پارلمانی و از دست رفتن اکثریت محافظه‌کاران در پارلمان حالا این روند دشوارتر خواهد شد. در حالی که مذاکرات پیچیده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار است طی ده روز آینده آغاز شود، اما هیچ کس نمی‌داند که آیا تحت این شرایط دشوار تا ماه مارس سال 2019 روند منظم و قابل قبولی برای همه طرف‌ها وجود خواهد داشت یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها