اجرا شدن طرح افطار تا سحر در مساجد پیشنهاد مبارک و خوبی است چون به فرموده رهبر معظم انقلاب مساجد باید در تراز اسلامی تعریف شود.
کد خبر: ۱۰۳۶۹۱۷
شاخص‌های مسجد تراز اسلامی

به این منظور مساجد باید به سمت اجرا کردن برنامه‌های مذهبی و فرهنگی حرکت کرده بخصوص در ماه مبارک رمضان که فاصله بین افطار تا سحر زمان کمی است و مدیریت آن کار دشواری نیست.در این ساعات مساجد می‌تواند برای خانواده‌‌ها علاوه بر دعا و مناجات، برنامه‌‌های تربیتی، ‌آموزشی و... طراحی کند.

اگر طرح افطار تا سحر اجرایی شود، هم مساجد به تعریف و جایگاه خود نزدیک می‌شود و هم مردم می‌توانند از فضای معنوی مساجد بیشتر بهره‌مند شده و وقت آنها بخصوص جوانان به بطالت تلف نشود.

به نظرم متصدیان امر مثل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیره، سازمان بسیج، سازمان رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، بنیاد مهدویت، بنیاد غدیر و ... باید ستادی تشکیل دهند و برنامه‌های متنوعی را برای مساجد تدارک ببینند. همان‌طور که سینماها با اجرا کردن طرح افطار تا سحر باعث حرکتی فرهنگی در جامعه شده‌است، مساجد نیز باید به پایگاه‌ فرهنگی و عبادی تبدیل شود.

برنامه‌هایی که برای طرح افطار تا سحر مساجد در نظر گرفته می‌شود، بهتر است ترکیبی و متنوع باشد که همه مخاطبان از هر گروه سنی و تحصیلی را پوشش دهد.برنامه‌هایی مانند نماز جماعت، دعا و نیایش، پرسش و پاسخ، اجرای نمایش‌های مناسب، سرود‌خوانی، مسابقات متنوع و ... که اثرات مذهبی و فرهنگی آن مشهود باشد. البته نباید از عنصر جذابیت غافل شد چون مسلما برنامه‌های جذاب می‌تواند نوجوانان و جوانان را جذب مسجد کند.

ائمه جماعت به عنوان فرماندهان قرارگاه مساجد نیز باید همراهی و برنامه‌ها را مدیریت کنند تا از فضای مساجد به بهترین شکل ممکن در ماه رمضان استفاده شود. اکتفا کردن فقط به نماز و قرائت چند صفحه قرآن در روز در تراز مسجد اسلامی نیست و بهتر است مساجد به قطب فرهنگی تبدیل شود.

احد آزادی‌خواه - عضو کمیسیون فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها