چرا میزان مشارکت۲۵ میلیونی مردم در انتخابات ۱۱ اسفند در فضای بین‌الملل مهم است؟

انتخابات؛ پاس گل به دیپلماسی

نتایج نهایی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز اعلام شد و حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای و به‌دست آوردن 57 درصد آرا به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
کد خبر: ۱۰۳۲۹۵۶

به گزارش جام‌جم، براساس این نتایج که دیروز از سوی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اعلام شد، ابراهیم رئیسی با 8/15 میلیون رای در رتبه دوم قرار گرفت و سیدمصطفی آقامیرسلیم و سیدمصطفی هاشمی‌طبا نیز به ترتیب سوم و چهارم شدند.

وزیر کشور با تاکید بر این‌که بیش از 41میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و انتخابات شکوهمندی را در سراسر کشور رقم زدند، یادآور شد از فردا تمام رقابت‌ها پایان یافته و به رفاقت تبدیل می‌شود، لذا تمام هم و غم خود را باید در جهت رفع مطالبات و خواست مردم قرار دهیم.

وزیر کشور با قدردانی از تمام دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، از بسیج و سپاه که در حوزه برقراری امنیت انتخابات فعال بودند، تشکر و از رهبر معظم انقلاب نیز به خاطر هدایت‌ها و رهنمودهایشان برای برگزاری قانونی انتخابات در مسیر افزایش مشارکت، سلامت و برقراری امنیت، قدردانی کرد.

تبریک رقبا به نامزد پیروز

به‌دنبال اعلام نتیجه انتخابات، سید ابراهیم رئیسی، سیدمصطفی هاشمی‌طبا و سیدمصطفی میرسلیم در پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی روحانی را تبریک گفتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید ابراهیم رئیسی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای نوشت: دستاورد مهم این انتخابات، سیاست ورزی اخلاق‌مدار، تکلیف محوری و طرح گفتمان «توجه به محرومان» و «مبارزه با فساد و تبعیض» بود که فراتر از جناح بندی های رایج سیاسی، به مطالبه عمومی مردم تبدیل شد و به تدریج مورد اذعان و تعهد دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز قرار گرفت.

در بیانیه رئیسی‌ آمده است: اگرچه حضور بانشاط و حداکثری مردم پای صندوق های رأی کام هر ایرانی را شیرین کرد، لکن برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود، اما هم‌اکنون همگان باید عزم خود را جزم کنیم تا با ساختن ایرانی آباد بر استقلال وآزادی و کرامت برای این ملت پافشاری نماییم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم افزوده است: برای تمام دولتمردان و رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان در اولویت برنامه‌های دولت دوازدهم قرار گیرد.

هاشمی‌طبا هم در بیانیه خود با قدردانی از رهنمودهای ارزنده مقام معظم رهبری، شورای نگهبان قانون اساسی، وزارت کشور، صداوسیما و سایر دست‌اندرکاران انتخابات که در برگزاری خردمندانه و نیکوی این انتخابات تلاش وافر کردند از رئیس‌جمهور منتخب خواست، کمک به رفع محرومیت محرومان و مستحقان، به روز کردن کشاورزی، ایجاد اشتغال کامل از طریق تولیدات صادراتی و نیز بهره‌برداری کامل از امکانات گردشگری را به کار ببندد تا با یاری ملت شرافتمند ایران توفیق هر چه کامل‌تر به‌دست آید.

سیدمصطفی میرسلیم هم در پیام خود ضمن قدردانی از ملت ایران برای خلق حماسه حضور در انتخابات، برای رئیس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت کرد.

زمان همدلی و هم‌افزایی

دبیر شورایعالی امنیت ملی هم در پیامی ضمن تبریک به حسن روحانی، عناصر تهدید‌کننده امنیت جمهوری اسلامی و تحریم‌کنندگان را بازنده اصلی انتخابات دانست.

سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم ضمن تبریک پیروزی حسن روحانی گفت: هنگام همدلی و هم‌افزایی برای عبور از موانع و کار برای حل مشکلات مردم فرا رسیده است. غیب‌پرور تاکید کرد: بسیج آماده است تا در عرصه جنگ اقتصادی و فرهنگی، تمام ظرفیت‌های مردمی خود را برای رفع مشکلات و عبور از موانع و دستیابی به فتح و ظفر بسیج کرده و توان بی‌بدیل خویش را در تمام عرصه‌های موردنیاز کشور به خدمت درآورد.

تبریک مقامات خارجی به روحانی

به‌دنبال پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌ جمهوری دوازدهم، برخی مقامات بین‌المللی و مسئولان کشورهای خارجی هم در پیام‌هایی به وی تبریک گفتند.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان طی پیامی با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تاکید کرد: مشارکت گسترده مردمی، بار دیگر عظمت ملت و نظام اسلامی را به جهان ثابت کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم در پیامی که در همین زمینه صادر کرد، نوشت: آماده‌ایم تلاش‌های گسترده‌تری برای توسعه همکاری‌های دو کشور و نیز دستور کار بین‌المللی انجام دهیم.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز طی پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب مجدد وی به ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.

در پیام تبریک رئیس‌جمهور آذربایجان آمده است: این پیروزی در انتخابات نشانه اعتماد مردم به شما و تقدیر از فعالیت‌های جنابعالی در راستای توسعه کشور دوست و برادر ایران و ارتقای رفاه حال مردم کشورتان است.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در پیامی انتخاب مجدد حسن روحانی را به عنوان منتخب ملت ایران تبریک گفت.

صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت نیز در همین زمینه پیام تبریکی صادر کرد.

رئیس‌جمهور چین، رئیس‌جمهور عراق، نخست‌وزیر هند، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان و نخست‌وزیر پاکستان هم پیام‌های تبریکی خطاب به روحانی صادر کردند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توییتی پیروزی حسن روحانی را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت و اعلام کرد: اتحادیه اروپا آماده همکاری با ایران است.

وزیر خارجه انگلیس هم در پیامی، برگزیده شدن مجدد روحانی را به عنوان رئیس ‌جمهور ایران، تبریک گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها