جام‌جم از نقش رسـانه ملی در انعکاس مشارکت پرشــور مـردم در روز انتخابات گزارش می‌دهد

ثبت حماســه حضـور

مردم ایران در هر دوره از انتخابات به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری نشان داده‌اند که ملت همیشه حاضر در صحنه انتخابات هستند. آحاد ملت ایران روز جمعه 29 اردیبهشت با حضور پرشور و میلیونی پای صندوق‌های رای دوباره به عهد خود وفا کردند و آرای خود را به صندوق‌های رای ریختند.
کد خبر: ۱۰۳۲۵۹۴
ثبت حماســه حضـور
در این میان رسانه ملی همچون دوره‌های قبل در انعکاس این حماسه پرشور نقشی بسزا داشت. همه شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی با مستقر کردن واحدهای سیار در شهر‌های مختلف ایران و بهره بردن از گزارشگران خبره، حضور مردم را به زیبایی به تصویر کشاندند. صداوسیمای مراکز استان‌ها نیز اقتدار سیاسی و انسجام ملی را در قالب تصاویر برگرفته از این واقعه عظیم، به سمع و نظر مخاطبان خود رساندند. در این صحنه پرشور سیاسی شبکه‌های رادیویی هم با تمام قوا حضور یافتند و با استقرار واحدهای سیار و گزارشگران، گوشه‌هایی از این شورآفرینی را انعکاس دادند.

دست پر رادیو در برگزاری انتخابات

معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران با تولید و پخش برنامه‌های متنوع و گوناگون، ابعاد مختلف دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی، در این حماسه بزرگ شبکه‌های رادیویی ایران، ورزش، معارف و جوان تمام برنامه‌های رادیویی مربوط به حضور مستقیم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به شکل دقیق و مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید و پخش کردند.

برای این منظور چهار استودیو برای حضور مستقیم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود که از این تعداد دو استودیو به صورت پشتیبان و ذخیره و همچنین دو استودیو به صورت اصلی و 24 ساعته آماده ضبط بودند.

برهمین اساس تمام عوامل برنامه‌ساز، فنی، اطلاع‌رسانی و تشریفات و سایر بخش‌های دیگر به صورت شبانه‌روزی آمادگی لازم برای حضور را داشتند. نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نهایتا در شبکه‌های رادیویی ایران، معارف، ورزش و جوان توانستند در استودیوهای تولید شماره 26 و 29 به مدت 15 ساعت برنامه ضبط کنند. کل زمان تخصیص پیدا کرده برای ضبط برنامه‌های تبلیغاتی شش نامزد برای چهار شبکه رادیویی برابر با 22 ساعت و 30 دقیقه بود که به دلیل حضور نیافتن برخی نامزدها تنها 15ساعت برنامه ضبط شده است. همچنین 11 شبکه و کانال دیگر نیز همپای این شبکه‌ها جنبه‌های مختلف انتخابات را اطلاع‌رسانی کردند. معاونت صدا و به صورت کلی با تولید و پخش 8420 دقیقه برنامه، این رخداد بزرگ سیاسی کشور را پوشش دادند.

در روز برگزاری نیز شبکه‌های رادیویی با استقرار واحد سیار، همگام با مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی انعکاس شایسته‌ای از حضور پرشور مردم در این دوره از انتخابات را داشتند. دراین‌خصوص رادیو ایران با استقرار واحد سیار در وزارت کشور، شورای نگهبان و در مسجد حضرت رسول(ص) واقع در نازی‌آباد، رادیو تهران با استقرار واحد سیار در وزارت کشور، شورای نگهبان، میدان تجریش و دانشگاه تهران، رادیو جوان با استقرار واحد سیار در وزارت کشور و رادیو قرآن با استقرار واحد سیار در مسجد ابوذر واقع در محله فلاح تلاش کردند در ثبت این حماسه عظیم سهمی قابل توجه داشته باشند.

انعکاس 18 ساعته

مدیر رادیو جوان درباره انعکاس حضور مردم در روز انتخابات در این شبکه به جام‌جم گفت: برای انعکاس این حضور در مناطق مختلف کشور، ارتباط استودیو به استودیو با شش مرکز آذربایجان شرقی، فارس، لرستان، یزد، خلیج‌فارس و همدان برقرار شد و شکوه حضور مردم این استان‌ها در انتخابات از زبان رسانه‌های محلی انعکاس یافت. همچنین برای استفاده مناسب از زمان محدود به جای ارتباط استودیویی با سایر مراکز، تلاش شد به طور مرتب صدای گزارشگران مراکز دیگر پخش شود.

سیفی تاکید کرد: مطابق برنامه‌ریزی، دو گزارشگر شبکه رادیویی جوان در دو مکان حساس وزارت کشور و شورای نگهبان با هدف اطلاع‌رسانی درباره آخرین اخبار انتخاباتی، اطلاعیه‌ها و... از ساعت 7 صبح تا 24 شب حضور یافتند و در فواصل زمانی مناسب به صورت مطلوب اطلاع‌رسانی کردند. هشت گزارشگر شبکه هم در بین مردم حضور یافتند تا زیبایی‌های این انتخابات پرشور را به گوش جهانیان برسانند.

وی افزود: ویژه برنامه «برای وطن» از ساعت 7 صبح جمعه 29 اردیبهشت تا ساعت 24 به مدت 18 ساعت برای انعکاس حضور مردم و جوانان سراسر کشور در انتخابات طراحی شده بود که با همت چهار گروه برنامه‌ساز برای رسیدن به هدف مورد نظر شبکه در اختیار مخاطبان قرار گرفت. در این ویژه برنامه از قالب‌های متنوع برنامه‌سازی برای ایجاد جذابیت بیشتر استفاده شد.

حماسه حضور به روایت صداوسیمای استان‌ها

با تدبیر مدیران ارشد سازمان صداوسیما، ستاد انتخابات معاونت امور استان‌های رسانه ملی از پاییز سال گذشته شکل گرفت و برنامه‌های انتخاباتی شبکه‌های استانی و شبکه سراسری «شما» را پی‌ریزی کرد؛ برنامه‌هایی گوناگون از مرحله ثبت‌نام نامزدها تا روز رای‌گیری و ثبت حماسه حضور و حتی پس از آن برای اعلام نتیجه انتخابات شوراها در هریک از استان‌ها.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما، مدیران و دیگر کارکنان رسانه ملی در مراکز مختلف صداوسیمای استان‌ها از صبح زود آماده انعکاس این حماسه‌آفرینی بودند، به طوری که اولین تصاویر و گزارش از لردگان در استان چهارمحال و بختیاری آن هم در ساعت چهار صبح مخابره شد.

برای بزرگی کار شبکه‌های استانی و معاونت امور استان‌های رسانه ملی باید گفت، 400 گروه تصویری در قالب برنامه‌های سیما، 270 گروه در برنامه‌های صدا، 200 گروه خبری، 280 دفتر خبری در شهرستان‌ها و در مجموع 1500 خبرنگار رسانه ملی در سراسر کشور، این رویداد بزرگ را در 29 اردیبهشت 96 پوشش دادند.

علاوه بر اینها، 1200 مهندس و تکنیسین فنی و 1650 نیروی خدماتی و پشتیبانی نیز در کنار خبرنگاران، تصویربرداران و گزارشگران صداوسیما مشغول فعالیت بودند تا همه آنچه را که می‌توان در گزارش‌های خبری رادیویی و تلویزیونی منعکس کرد، با بهترین کیفیت به سراسر کشور مخابره کنند.

در حوزه صدا، 27 هزار و 720 دقیقه ویژه برنامه روز انتخابات تولید و از 40 شبکه رادیویی پخش شد. علاوه بر این، مخاطبان رادیوهای استانی شنونده 264 ارتباط گزارشی زنده و 66 ارتباط استودیو به استودیو بین شبکه‌های استانی صدا بودند.

استفاده از ظرفیت‌های رادیونما

ارسال 720 گزارش از روستاها و شهرهای استان به صدای مراکز، 60 ارتباط استودیو به استودیو و صد ارتباط گزارشی زنده بین صدای مراکز با شبکه‌های سراسری و پخش 1400 آنونس رادیویی در روز انتخابات از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط رادیوهای محلی، شهری و استانی بوده است.

همچنین شبکه‌های رادیویی با استفاده از ظرفیت رادیونما توانستند حضور گسترده مردم را در قالب مسابقه‌های گوناگون مردمی به تصویر بکشند.

اما در حوزه سیما، همه شبکه‌های استانی از ساعت هفت صبح روز جمعه 29 اردیبهشت، برنامه‌های ویژه این روز را روی آنتن بردند، به طوری که همه مراکز، تصاویر مختلفی از شهرها و روستاهای کشور در اختیار شبکه‌های سراسری گذاشتند.

200 ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه‌های سراسری سیما به مدت 2000 دقیقه مهم‌ترین فعالیت این شبکه‌ها به شمار می‌رود که این امر نتیجه برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استقرار گروه‌های مختلف در نقاط گوناگون کشور بود تا شکوه و عظمت انتخابات و حضور گسترده مردم به تصویر کشیده شود.

برای تصور ابعاد گسترده این کار باید گفت 33 شبکه تلویزیونی در روز انتخابات 27 هزار و 720 دقیقه برنامه تهیه و روانه آنتن کردند.

«خانه خوبان» در شبکه شما

شبکه سراسری «شما» نیز که در حوزه معاونت امور استان‌های رسانه ملی فعالیت می‌کند از شبکه‌های پرکار در این روز بود؛ تولید و پخش ویژه برنامه‌ای زنده با عنوان «خانه خوبان» از استودیوی رژی پخش شبکه «شما» و پوشش زنده حضور مردم در پای صندوق‌های رای در سراسر کشور، حضور کارشناسان مختلف و گفت‌وگو با آنها درخصوص ملاک‌های انتخاب اصلح، حماسه حضور مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی، حضور هنرمندان مختلف در برنامه‌ و اجرای قطعه‌های موسیقی ملی در کنار ارتباط با همه شبکه‌های استانی و ستاد مرکزی برگزاری انتخابات از جمله فعالیت‌های این شبکه به شمار می‌رود.

یکی دیگر از اقدامات جالب توجه شبکه «شما»، نمایش حضور تمام مردم ایران در سراسر کشور در 32 قاب، همزمان در ساعت‌های مختلف و نیز پخش 25 کلیپ با تصاویر حضور مردم در اقصی‌نقاط ایران بود.

لحظه به لحظه با اخبار انتخابات

سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صداوسیما درباره انعکاس حضور مردم پای صندوق‌های رای گفت: خبرگزاری صداوسیما برای پوشش دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراها، در روز 29 اردیبهشت، ده‌ها گروه خبری را در نقاط مختلف تهران و حوزه‌های رای گیری مستقرکرد. استقرار گروه‌های خبری ثابت در ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، تهیه گزارش و ارتباط مستقیم با بخش‌های خبری سیما و رادیو از جمله فعالیت‌های این خبرگزاری بوده است.

وی افزود: همچنین خبرگزاری در 33 مرکز صداوسیما علاوه بر پوشش استانی انتخابات و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه و تهیه گزارش با بخش‌های مختلف خبری سیما و شبکه خبر ارتباط مستقیم برقرار کرد.

دفاتر صداوسیما در خارج از کشور نیز اخبار مربوط به حضور هموطنان خارج از کشور را پوشش دادند و علاوه بر ارسال گزارش، با بخش‌های خبری ارتباط مستقیم داشتند.

سیدمهدی عنوان کرد: خبرگزاری صداوسیما ضمن پوشش اخبار انتخابات ، در فضای مجازی
و در سایت خبرگزاری نیز اخبار انتخابات را لحظه به لحظه و به‌صورت تصویری اطلاع‌رسانی کرده است. پوشش لحظه‌ای انتخابات روی کانال خبرگزاری از دیگر اقدامات است.

همچنین خبرگزاری صداوسیما، رای‌گیری از مردم را به‌صورت زنده از نقاط مختلف تهران و کشور روی اینستاگرام پوشش داده است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها