جام‌جم اصلی‌ترین نیازهای شهرهای بزرگ را بررسی می‌کند

انتظارات کلانشهر‌ها از شوراها

این‌که مردم هم می‌توانند در مدیریت شهری نقشی فعال داشته باشند و نمایندگان خود را برای نظارت بر مدیریت شهری انتخاب کنند، گزینه شایسته‌ای است که از سال 78 تاکنون، در اختیار مردم قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۳۱۶۱۲
معیارهای کارآمدی نامزدها در شوراها

حال این‌که چطور از این ظرفیت قانونی برای اصلاح مشکلات شهری و بهبود زیرساخت‌ها بهره ببریم، موضوع حیاتی است که آینده شهر ما را تعیین خواهد کرد. در حالی که تنها امروز و فردا به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی‌مانده است، می‌توانیم با انتخاب نامزدهای اصلح، گامی در جهت توسعه شهر و روستایمان برداریم.

براساس قانون، تصویب بودجه شهر، انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به‌عهده اعضای شورای شهر است که اگر گزینه‌هایی اصلح انتخاب شوند، قطعا شهر در مسیر آبادانی قرار خواهد گرفت.

در این بین، سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چه فردی با چه سابقه تحصیلی و مدیریتی می‌تواند در شوراهای شهر و روستا موثرتر باشد و مسیر توسعه شهر را بر ریل علم و قانون هدایت کند؟

تصمیم‌گیری‌های سیاسی درد شهرها را دوا نمی‌کند

وقتی فردی می‌خواهد بر فعالیت‌های انجام شده در حوزه شهری ناظر باشد، بدیهی است که باید اشرافی کامل بر مسائل شهری داشته باشد.

علیرضا سرحدی، کارشناس حوزه شهری در گفت‌وگو با جام‌جم به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از ضروری ترین ویژگی‌هایی که باید اعضای شورای شهر از آن برخوردار باشند، بالا بودن دامنه اطلاعات در حوزه شهری است.

به گفته این عضو انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان، بدون داشتن این اطلاعات در حوزه شهری، اعضای شورای شهر قادر نخواهند بود مسائل شهری را حل کنند؛ زیرا پیش‌نیاز حل هر مساله‌ای، آگاهی داشتن از آن مساله است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به اعتقاد سرحدی باید در اعضای شورای شهر وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری‌های درست و بدون لحاظ کردن خط‌مشی‌های سیاسی است. به قول او، ما به اعضایی در شوراهای شهر و روستا نیاز داریم که بدون نگاه به جناح‌بندی‌های سیاسی از تصمیمات علمی برای توسعه شهر و روستا حمایت کنند، اما بعضی اوقات می‌بینیم که برخی اعضای شورای شهر صرفا به این خاطر که جناح‌بندی‌های سیاسی‌شان مشابه هم نیست، پیشنهادهای علمی از طرف همدیگر را هم رد می‌کنند که در واقع با این کارشان کمکی به پیشرفت شهر نمی‌کنند.

این کارشناس شهری، استفاده از خرد جمعی و دوری از خودرایی را هم یکی دیگر از ویژگی‌های حیاتی نامزدهای شوراهای شهر و روستا می‌داند و تاکید دارد: اگر اعضای شوراهای شهر و روستا، از نظرات تخصصی افراد عالم در حوزه‌های شهری بهره ببرند و اصلا این نیاز را در خود احساس کنند که با متخصصان حوزه شهری مشورت کنند، قطعا اوضاع مدیریت شهر، بسیار بهتر خواهد شد. در این مسیر باید اعضای شورای شهر همواره جلسات منظمی را با انجمن‌های علمی مختلف در سطح شهر برگزار کنند تا بتوانند از دانش و تجربه آنها در راستای ایجاد شهری توسعه‌یافته‌تر بهره ببرند.

پاکدستی و ارائه برنامه ویژگی‌های یک عضو اصلح

بی‌گمان، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب اعضای اصلح شورای شهر، توجه به سابقه نامزدهاست. فردی که هیچ دانش و تجربه‌ای در حوزه مدیریت شهری ندارد و حتی رشته تحصیلی او هم بی‌ربط با مدیریت شهری است، بسیار بعید است بتواند دردهای شهری را دقیق بشناسد و برای آنها راه حلی علمی بیابد.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم به بخش دیگری از ویژگی‌های یک عضو اصلح شورای شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی صریح از مردم بزرگوار درخواست دارم که به نامزد شورای شهر که برای رای آوردن، حاضر است پول توزیع کند و مهمانی‌های آنچنانی بگیرد، رای ندهند، چون این افراد به درد مدیریت شهری نمی‌خورند. اگر این‌گونه افراد رای بیاورند، در بهترین حالت، شورای شهر فقط در جهت منافع فردی آنها خواهد بود.

جدای از ضرورت پاکدست بودن و حسن اخلاق در بین اعضای شورای شهر، این نماینده مجلس تاکید دارد که باید یک نامزد از وظایف قانونی اعضای شورای شهر آگاه باشد و برای پیشرفت شهرش، برنامه ارائه دهد، نه این‌که فقط شعار بگوید و کلی‌گویی کند.

او با صراحت اعلام می‌کند: اگر یک عضو شورای شهر، پاکدست نباشد و مثلا اطرافیانش را برای اشتغال به شهرداری‌ها ارجاع بدهد یا شهرداران را برای واگذاری طرح‌های عمرانی به نزدیکان خودش تحت‌فشار بگذارد، چنین فردی صلاحیت نظارت بر امور شهری را ندارد.

طبیعی است، وقتی مثلا یک عضو شورای شهر به شهرداران مناطق مختلف مدیون باشد، در این حالت نباید انتظار داشت که چنین فردی بتواند نظارت درستی بر فعالیت شهرداران داشته باشد.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها