نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از برنامه‎های اقتصادیش برای اشتغال پایدار و رفع رکود از بازار مسکن سخن گفت و اظهارات برخی رقبایش را نقد کرد.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۰۹
برخی می‌گویند اقتصاد ما متلاشی شده و ما منجی آن هستیم!

به گزارش جام جم آنلابن به نقل از خبرآنلاین، سیدمصطفی هاشمی‎طبا در برنامه گفت وگوی ویژه خبری امشب صداوسیما در پاسخ به اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است؟، به مسئولیت‎هایش از ابتدای انقلاب تا کنون اشاره کرد و گفت: احساس کردم تجربه این کار را دارم. 12 سال عضو هیات وزیران بودم و مطالعات کاملی در مورد کشور دارم. خوشبختانه با امضای برجام نیز احساس کردم می توان ایده حفظ ایران را سروسامان داد. امیدوارم این مهم توسط خودم یا رئیس جمهور منتخب انجام شود.

وی در مورد نیاز کشور به شغل پایدار و روش‎های ایجاد آن نیز گفت: ایجاد شغل ارزان ساده است اما پایدار نیست. مثلا می‎توان قالب خشت زنی به افراد داد تا بروند خشت بزنن! اما این شغل پایدار نیست. چون نه کسی این کار را می کند نه محصولش به درد داخل یا خارج کشور می خورد. مدرنیزه سازی مشاغل، ایجاد واحدهای صنعتی اتوماتیک و ... سرمایه بر است و برای هر ایجاد هر شغل 200 میلیون تومان نیاز است. برای یک میلیون شغل هم 200 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. این بودجه یا باید توسط بانک ها و سرمایه گذاران داخلی تامین شود یا توسط سرمایه گذاران خارجی.

وی با اشاره به 250 هزار میلیارد تومان یارانه‎ای که تا کنون پرداخته شده است، ادامه داد: بهتر بود با این بودجه کار ایجاد می شد. نیروهای تحصیلکرده زیادی داریم که باید برای آنها اشتغال ایجاد کرد. اما مهمترین اصل در این زمینه استفاده از سرمایه ها و تجمیع آنها است.

از هاشمی طبا درباره برنامه اش برای خروج بازار مسکن از رکود سوال شد که پاسخ داد: سرمایه گذاری اولیه باید در حوزه تولید باشد نه مسکن. البته اولویت اول من حفظ کشور است.

به گفته وی، در اقتصاد پویا، تولید و چرخش تولید مهم است.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مساله مسکن در برهه‎ای به یک بیزینش تبدیل شد، تاکید کرد: خوشبختانه از آن حالت خارج شدیم و البته کمی هم در رکود هستیم. اما با روشهای اجاره به شرط تملیک می‎توان برای افرادی که مسکن ندارند، تامین مسکن نمود. در این حوزه نباید بیش از حد نیاز سرمایه گذاری کرد. البته بازسازی و نوسازی در این حوزه الزامی است.

وی از مکاتباتش با برخی مسئولان به منظور بحث واگذاری طرح های نیمه تمام با اعطای وام ارزی خبر داد و گفت: با فعال شدن این مساله، بخش مسکن نیز فعال می شود.

هاشمی‎طبا که معتقد بود بخش هایی از اقتصاد کشور دچار رکود تورمی شده است، خاطرنشان کرد: اما در بخش‏هایی همچون صنایع غذایی یا حمل و نقل مشکلی نداریم. اما بخش هایی از کارخانجات ما دچار رکود شده اند. برخی از آن هم طبیعی است چون اصلا به روز نشده اند.

او از تصویر برخی نامزدهای ریاست جمهوری از وضعیت فقر و فلاکت در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی می گویند اقتصاد ما متلاشی شده و ما منجی آن هستیم! در کشوری که مردم قدرت خرید تلویزیون مدل بالا دارند، نباید بگوییم که مردم همه تشنه و گرسنه هستند! شبکه آب و برق و گاز و تلفن برای مردم فراهم شده است. باید حجم اقتصاد کشور را بالا ببریم.

به گفته وی تولید کنندگان ما یا عاشقند یا دیوانه که با اینکه سودی نمی برند، همچنان دارند کار می کنند و بیکاری کارگر را نمی توانند تحمل کنند. باید کاری کنیم که افراد علاقمند به سرمایه گذاری و تولید باشند نه اینکه به آنها 4 درصد و یقه سفید و زالو سفید بگویند. هر کسی نمی تواند کارآفرین باشد. کارآفرینی هنر است. باید به این افراد احترام گذاشته و مشکلاتشان را حل کنیم. قطعا ظواهر زندگی این افراد بیش از من کارمند است، ممکن است کمی هم فخر کنند اما مهم این است که کارآفرینان و اصناف را رشد دهیم تا در کشور ایجاد اشتغال کنند.

او در ادامه این برنامه تلویزیونی در واکنش به انتقاداتی که درباره کاهش نرخ سود بانکی مطرح است، گفت: نرخ کنونی دستوری است و بر اساس واقعیت نیست. این یک حیله شرعی و پوششی است که از روح اسلامی به دور است. همینطور که دستوری چنین نرخی را تعریف کرده اند، دستوری هم کاهشش دهند. برخی استدلال می کنند اگر نرخ سود کاهش یابد، مردم پولهایشان را از بانک ها بر میدارند، خب کجا می‎خواهند بگذارند؟ در متکا؟!

هاشمی‎طبا درباره موضوع یارانه‎ها و نحوه توزیعش نیز تصریح کرد: متاسفانه یارانه دستاویز برخی نامزدهای ریاست جمهوری شده که نمی گویند اگر مجلس تصویب کند! و مدام می گوید این دولت نمی تواند و عرضه ندارد و ما می توانیم! در حالیکه ما قانون داریم. اگر رئیس جمهور یا نامزدی ریاست جمهوری باید قانون را قبول داشته باشد و فراموش نکنیم که امام فرمودند «تو قانون را قبول نداری؟ قانون تو را قبول ندارد!». مجلس نرخ مصوبی تعریف کرده و دولت بیش از این نمی تواند یارانه بدهد. هر حرفی جز آن بیخود و بادهوا است! بسیاری از متکلمان معروف خراسانی مثل فردوسی فقط متکلم بوده اند! اما ما نامزد ریاست جمهوری هستیم نه متکلم.

وی با تاکید بر اینکه یارانه فقط باید به نهادهای امدادرسان به اقشار کم درآمد تخصیص یابد تا عدالت رعایت شود، ادامه داد: مساوات یک شعار مارکسیستی است ولی ما باید به دنبال عدالت اسلامی باشیم. اعطای یارانه 45 هزار تومانی به کسانی که توانایی مالی دارند هم خلاف قانون است هم خلاف شرع.

وی که می گفت یارانه بخش تولید هم باید به موسساتی اعطا شود که دچار مشکل شده اند یا در مسیر نوسازی هستند، بر لزوم کار کارشناسی در این زمینه تاکید کرد و گفت: تولید باید بدون یارانه باشد چون تولید توام با یارانه مریض است.

هاشمی طبا از سوء مدیریت ها گلایه کرد و افزود: همزمان با تحریم ها به جای مدیریت قوی و حفظ پول کشور، از دشمنانمان با واسطه خرید کردیم! این سوء تدبیر است. همین سوء تدبیرها ما را به تحریم رساند. شاید می توانستیم تحریم نشویم اما به دست خودمان این کار را کردیم و دشمن با سوء استفاده ما را تحریم کرد. تازه بعدش برای کالاهای آنها فرش قرمز پهن کردیم و کالاهایشان را وارد خیابان جمهوری اسلامی کردیم.

وی افزود: پیام امید این نیست که به مردم بگوییم ما به شما پول می دهیم که بروید بخورید و بخوابید. با تن پروری و توزیع پول هیچ کشوری به رشد و شکوفایی اقتصادی نرسیده است. تعجب می کنم کسی که رزمنده بوده امروز دارد نئو لیبرالیسم را ترویج می کند! آن هم نه لیبرالیسم اروپایی بلکه لیبرالیسم معیوب!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در پاسخ به اینکه در دولتش چگونه اقتصاد مقاومتی را پیاده می کند؟، اظهار داشت: اقتصاد محوری درون زایی و برون نگری است. تولید بدون صادرات قطعا زمین می خورد. اینکه تولید ما عقب افتاده است برای همین است که به دنبال صادراتش نبودیم. اگر به فکر صادرات بودیم می رفتیم عیوب کارمان را رفع می کردیم.

به گفته وی باید تجهیزاتمان را ارتقا داده و با مهندسی معکوس پیش برویم و به محققانمان ارج نهیم. حتی لیسانس و دانش فنی بخریم تا تولیدی متناسب با صادرات داشته باشیم وگرنه کیفیت محصولاتمان کاهش یافته و پیشرفت نمی کنیم.

هاشمی‎طبا در ادامه ضمن احترام به پیشرفت در زمینه هسته‎ای، نانو و موشک، ادامه داد: نمی توانیم موشکمان را با بهترین موشک خارج مقایسه کنیم. مردم نمی توانند بدانند که در سطح جهانی در چه سطحی در این زمینه ها هستیم. اما اتومبیلمان را با بهترین اتومبیل های دنیا می توانیم مقایسه کنیم. باید برای اینگونه کالاهای خارجی مان، زمینه صادرات را فراهم کنیم.

او نخستین تصمیم اقتصادی دولتش را اصلاح سیستم آبی و کشاورزی عنوان کرد. چرا که اصلاح سرزمینی قطعا در اقتصاد کشور موثر است.

به گفته وی خوشبختانه یا بدبختانه همه نامزدهای ریاست جمهوری این دوره، اقتصاد دان نیستند وباید این تواضع را داشته باشند که در برابر عالمان اقتصادی سر فرود آورند و به نصایح آنان عمل کنند. نه اینکه تصور کنند در نقش خداوند می‎توانند کن فیکون کنند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها