تعویق دوباره در اعلام حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم نشان از عمق نگرانی رژیم حاکم بر بحرین از عواقب اعلام حکم ایشان دارد.
کد خبر: ۱۰۲۷۷۲۰
عقب‌نشینی آل‌خلیفه در هماوری با مخالفان


تعویق دوباره در اعلام حکم آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین به 31 اردیبهشت نشان داده که رژیم حاکم از عواقب اعلام حکم ایشان به شدت نگران است.

دولت بحرین روز 24 اسفند سال گذشته هم در برابر اعتراضات مردمی، اعلام حکم آیت‌الله عیسی قاسم به اتهام واهی پولشویی را عمومی به 17 اردیبهشت موکول کرد.

آیت الله حاج شیخ عیسی احمد قاسم الدرازی بحرانی، رهبر 79 ساله شیعیان بحرین امروزه به خط قرمز انقلابیون در این کشور تبدیل شده است. چنانکه جنبش جوانان انقلابی 14 فوریه بحرین اعلام کرد: در صورت صدور هرگونه حکمی علیه شیخ عیسی قاسم،‌ مردم با پوشیدن کفن به خیابان ها می آیند و در مقابل رژیم دست به اعتراض خواهند زد.

شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین هم به رژیم آل خلیفه درباره محاکمه آیت الله شیخ عیسی قاسم هشدار داد، و از دولت خواست عقلانیت پیش گرفته و کشور را به سمت پرتگاه سوق ندهند.

انقلابیون بحرین پیشتر تهدید کرده بودند که در صورت محکوم کردن، تبعید یا هر تصمیم غیر عاقلانه دیگرعلیه آیت الله شیخ عیسی قاسم، رویکرد مسالمت آمیز در برابر رژیم آل خلیفه را کنار خواهند گذاشت.

در این میان حتی اعزام نظامیان و تجهیزات نظامی سعودی به بحرین و چنگ و دندان نشان دادن امنیتی هم کارگشا نبود و موجب هراس و عقب نشینی هوادران آیت الله نشد. (روز جمعه شماری از نظامیان و جنگ‌افزارهای سعودی از طریق پل ملک فهد به بحرین منتقل شدند.)

نتیجه آنکه مداخله عربستان در بحرین دیگر نمی‌تواند عنصری تعیین کننده در مقابله با مطالبات مردمی باشد، و رژیم آل خلیفه توان ورود به فاز جدیدِ مقابله با قیام مردمی را از دست داده است.
این اتفاق به همان اندازه که قدرت اثرگذاری مردم در برابر رژیم بحرین را افزایش داده، ضعف آل خلیفه در برابر چالش های داخلی را آشکار کرده است.

استیصال رژیم آل خلیفه در محکومیت آیت الله شیخ عیسی قاسم از این منظر بیشتر قابل درک است که حذف وی به معنای پایان دادن به مطالبات مسالمت آمیز مردمی و ورود به فاز پرخاشگری به ویژه در میان جوانان انقلابی بحرین است. چون آیت الله در سال های اخیر مدافع اصلی حفظ آرامش در اعتراضات مردمی بوده و همواره جریان های انقلابی را از توسل به روش های تند و خشونت آمیز برحذر داشته است.

این استیصال البته بعد دیگری هم دارد. به این معنا که رژیم آل خلیفه با هدف بریدن سر نهضت اسلامی بحرین پروژه دستگیری و محاکمه آیت الله عیسی قاسم را آغاز کرد، اما اکنون در وضعی قرار گرفته که نه یارای ادامه این راه را دارد، و نه می‌تواند از راه رفته برگردد و شکست در برابر اراده مردم را بپذیرد.

پس با این روند همچنیان باید به انتظار سریال تعویق در برگزاری جلسه اعلام حکم آیت الله در بحرین باشیم. اتفاقی که نشان از کاهش توان هماوردی رژیم آل خلیفه در برابر قیام مردمی بحرین دارد.

یوسف اسماعیلی/ مفسر جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها