گزارش رییس تیم اعزامی مجلس از معدن یورت به جام جم آنلاین

معدن دستگاه هواساز نداشته است / مدیر معدن حین انفجار محل را ترک کرده است

رییس تیم اعزامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به معدن یورت آزاد شهر گفت: تاکنون جسد بیست و دو تن از معدن خارج شده و هنوز هویت یک نفر از آنها شناسایی نشده است. هشت نفر از کشته ها از افرادی بودند که برای نجات دیگر معدنکارها به داخل تونل رفته بودند. ظاهرا مدیر معدن برای حفظ جان خود پس از حادثه محل را ترک کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۹۷
معدن دستگاه هواساز نداشته است / مدیر معدن حین انفجار محل را ترک کرده است

«رمضانعلی سبحانی فر» پیرامون آخرین وضعیت از حادثه دلخراش معدن زمستان یورت استان گلستان به جام جم آنلاین گفت: به دستور رییس مجلس برای بررسی میدانی حادثه انفجار معدن به منطقه مامور شدیم و با کارگران و مصدومان برای جمع آوری مستندات و روشن شدن زوایای سانحه به گفتگو پرداختیم.

وی افزود: تیم اعزامی در سه مرحله قبل، حین و بعد از واقعه دردناک انفجار معدن را مورد ارزیابی قرار داد تا شناسایی علل و عوامل انفجار به درستی آشکار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که آیا ابزار و ماشین آلات بهداشت و ایمنی معدن مستقر اساسا برای کار پرمخاطره در معدن پاسخگو بوده یا خیر، اظهار داشت: برای بررسی این موضوع مقرر شده نقشه طراحی معدن را در اختیار ما قرار دهند تا مورد مطالعه قرار دهیم. بررسی های اولیه نشان می دهد معدن فاقد دستگاه هوا ساز می باشد و پس از حادثه برای تسهیل در عملیات امداد هواساز نصب کرده اند.

سبحانی فر با بیان اینکه متولی معدن یورت بخش خصوصی است، اضافه کرد: طبق اظهارات مسئولین استانی دولت 6 دستگاه «گاز سنج» در اختیار این منطقه قرار گرفته، حالا اینکه از این گاز سنجها استفاده یا خیر در دست بررسی است.

وی با اشاره به مخاطرآمیز بودن کار در معدن ذغال سنگ، یادآور شد: انفجار در این معدن ذغال سنگ امری است طبیعی، مثلا در کشور چین سالانه شمار زیاد از کارگران معدن ذغال سنگ در پی انفجار جان خود را از دست می دهند، اما آنچه مهم است کارفرمایان این حوزه باید از حداکثر ایمنی کارگاه با بکارگیری لوازم ایمنی، از محافظت کامل محیط و کارگرها اطمینان حاصل کنند.

این نماینده مجلس در خصوص آخرین وضعیت محبوسان و جانباختگان انفجار معدن یورت، ابراز داشت: پس از انفجار 33 تا 35 نفر زیر آوار حبس شده اند. 68تن برای عملیات امداد و نجات به داخل معدن رفته که از این تعداد متاسفانه 8 نفر کشته و بقیه مصدوم، که حال مصدومان پس از درمان بهبود یافته و مرخص شدند.

سبحانی فر افزود: یکی از مصدومان همچنان در بخش مراقبتهای ویژه به سر می برد.

وی در ادامه، شمار کشته ها را 22 نفر اعلام نمود و گفت: از این تعداد هویت یک نفر هنوز شناسایی نشده است. گفته می شود 6 نفر از دیگر اجساد معدنکارها حین عملیات نجات دیده شده که فعلا امکان بیرون آوردن آنها محیا نیست.

سبحانی فر در مورد خبر بازداشت برخی از مسئولین معدن یورت ابراز بی اطلاعی کرد و عنوان داشت: بعید است کسی در این ارتباط بازداشت شده باشد اما ظاهرا مدیریت معدن برای حفظ جان خود پس از بروز حادثه محل را ترک کرده و آنجا حضور نداشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه کمیسیون متبوعش پس از تعطیلات مجلس این رخداد دلخراش را بررسی خواهد کرد، خاطر نشان کرد: قانون در مورد کار در معدن صراحت داشته و وزراتخانه صنایع و معادن – کارفرما در جهت حفظ ایمنی پرسنل مکلف به اجرای آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها