گفتگوی اختصاصی جام‌جم‌آنلاین با خانم معلم فداکار

این معلم قزوینی جان 40 دانش‌آموزش را نجات داد+عکس

گزارش جام جم آنلاین، به بهانه هفته گرامیداشت مقام معلم

«معلمان»، جانفشانان عرصه تعلیم و تربیت / معرفی تعدادی از معلمان فداکار

نامش همه را یاد دوران مدرسه می‌اندازد؛ آنقدر با وقار و مورد احترام است که هرگاه نام او به میان می‌آید، شاگردانش حاضرند ایستاده مدت‌ها برای نام او کف بزنند. آرام و متین است و تا جایی که اجازه داشته باشد با مخاطبانش رفیق می‌شود و مانند پدر و مادر معنوی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۰۸
«معلمان»، جانفشانان عرصه تعلیم و تربیت / معرفی تعدادی از معلمان فداکار

به گزارش جام جم آنلاین، «معلم» است و کارش تعلیم و تربیت تمام تمام تمام بچه‌های مردم است. از انسان‌های فرهیخته امروزی تا رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و سران قوا، همگی سر کلاس درس او نشسته‌اند و حالا با سمت و پست‌هایی که دارند، هم‌چنان مدیون معلمانشان هستند.

آنقدر مورد احترام مردم قدرشناس هستند که در جامعه وقتی می‌پرسند شغل شما چیست؟ با وقار و در نهایت آرامش می‌گوید، معلم هستم. البته چندی است که حفظ کرامت و شأن معلمان در اندک مواردی خدشه دار شد و جامعه تعلیم و تربیت کشور را تحت تأثیر قرار داد؛ حوادثی که از ترور تعدادی از معلمان در جنوب شرق کشور گرفته تا قتل معلم بروجردی احساسات این جامعه فرهیخته کشور را جریحه دار کرد.

اما، از تلخی‌ها که بگذریم، معلمان کشورم در کلاس‌های درس مشغول جانفشانی برای این مرز و بوم هستند و در تلاش‌اند تا فرزندان ایران اسلامی با اطلاعات و تربیت مناسب آینده ساز کشور عزیزمان باشند.

هر چقدر از محبت و تلاش معلمان صحبت کنیم کم است، اما در هر سال 12 اردیبهشت ماه که سالروز شهادت استاد گرانقدر شهید مرتضی مطهری است، به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نامگذاری شده است تا حداقل یک روز برای جبران تمام زحمات این معلمان باشد.

اما به راستی معلمان در برخی مواقع حتی جان خود را برای دانش‌آموزان، کشور و نظام تعلیم و تربیت در طبغ اخلاص گذاشته‌اند و اتفاقات خاص و ویژه‌ای برای آنها رخ داده است که قصد داریم در این مجال به برخی از این فداکاری‌های بپردازیم.

معلمی که برای هم‎دردی با دانش‌آموز بیمارش موی سرش را تراشید

«محمد علی محمدیان» معلم کردستانی بود که پس از اینکه متوجه شد یکی از شاگردان کلاس درسش دچار بیماری بوده و در حال شیمی درمانی است که در نتیجه تمام موی سر و صورت این دانش‌آموز ریخته بود، تصمیم گرفت برای ابراز هم‌دردی با دانش‌آموز خود، موی سرش را تراشید. پس از این اقدام بود که دیگر هم‌ کلاسی‌ها هم در تبعیت از معلم و به نشانه هم‌دردی با دوستشان، موی سر خود را تراشیدند و همگی با یک شکل و ظاهر به کلاس درس رفتند.

اهدای اعضای بدن معلم کهگیلویه و بویراحمدی به 12 بیمار نیازمند

«شکرعلی فرزاد» معلم ایثارگر کهگیلویه و بویراحمدی بود که اتفاقا مدیر یک هنرستان شبانه روزی هم بود که بر اثر سکته مغزی فوت شد و با رضایت خانواده وی، 9 عضو بدن این معلم به 12 بیمار نیازمند اهدا شد.

معلم 46 ساله جان 6 دانش‌آموز را نجات داد

«امیر صادقی» معلم 46 ساله‌ایی است که با ایثارگری خود در 16 دی1393 جان 6 دانش‌آموزش را نجات داد. این معلم در روستای ساطی از توابع شهرستان مشگین شهر بود که متوجه شد در اثر طوفان شدید، مدرسه کانکسی روستا در حال تخریب است؛ سقف کلاس درس کانکسی پس از نجات جان دانش‌آموزان روی او فرو ریخت و در نهایت مردم روستا معلم فداکار را از زیر آوار سقف کلاس نجات دادند.

خانم معلم پس از زایمان از دنیا رفت و باز هم جان 12 بیمار را نجات داد

«الهه خطیب» معلم ماندگاری است که با اهدای اعضای بدن خود جان تازه به تعدادی بیمار نیازمند داد. این معلم پیش‌دبستانی پس از زایمان به کما رفت و سپس دچار مرگ مغزی شد که با رضایت‌نامه اهداء عضو این معلم و رضایت اعضای خانواده وی، 12 عضو بدن این معلم به 12 بیمار نیازمند اهداء شد.

برخی معلمانی که در راه مدرسه تصادف کرده و از دنیا رفتند

معلمان بسیاری هستند که در راه عزیمت به مدرسه و یا بالعکس خودروی آنها دچار حادثه شده است و متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند. به عنوان نمونه، بر اثر تصادف در محور میانه به میاندوآب 4 معلم که سرنشین یک خودروی پژو بودند، فوت شدند. همچنین، بر اثر تصادف در محور اهر به تبریز نیز 5 معلم که 3 خانم و 2 آقا بودند در هنگام عزیمت به مدرسه از دنیا رفتند و در تصادفی دیگر، خودروی معلمان در محور لردگان شهرکرد که در حال عزیمت به مدرسه بودند 2 معلم کشته و 27 معلم دیگر زخمی شدند.

معلم کرمانی تمام اموالش را برای مداوای دانش‌آموزش فروخت

«احسان موسوی» دیگر معلم فداکاری است که به خاطر دانش‌آموزش ایثارگری کرده است. این معلم کرمانی تمام اموال خود را برای مداوای پای یعقوب شاگردش که چند سالی بود دچار عفونت شدید بود و از داشتن پدر محروم و دارای یک برادر معلول بود، فروخت. معلم فداکار کرمانی تمام پس انداز 4 ساله خود به همراه جواهرات همسر و مادر خود را برای هزینه مداوای پای دانش‌آموزش فروخت.

معلم کردستانی همراه دانش‌آموز بیمارش به تهران آمد

«ثریا مطهرنیا» معلم ایثارگر یکی از دبستان‌های کردستان بود که برای درمان دانش‌آموزش که در آتش‌سوزی خانه دچار سوختگی صورت و بینی و انگشتان دست شده بود با وی به تهران آمد و پیگیر شبانه روز درمان سارا دانش‌آموز کلاسش بود.

معلم آذری 5 سال برای تدریس به خانه دانش‌آموز بیمارش رفت

«مرتضی اصغری» معلم فداکار اهل اَهر در آذربایجان شرقی است که 5 سال برای تدریس به خانه دانش آموز بیمارش رفت و نامش در اذهان ماندگار شد.

معلم تهرانی با تخت بیمارستان به کلاس درسش رفت

«معصومه خوش کام» معلم تهرانی که پس از عمل جراحی دیسک کمر با وجود تجویز پزشک برای استراحت مطلق، با تخت بیمارستان به کلاس درس رفت تا دانش‌آموزانش از درس عقب نمانند.

معلم اردبیلی بخشی از کبد خود را به دانش‌آموز بیمارش اهدا کرد

«علی بهاری» معلم فداکار اردبیلی که در شهریور سال 1392 برای نجات جان دانش‌آموزش بخشی از کبد خود را اهدا کرد.

معلم لرستانی برای نجات جان دانش‌آموزانش به سیلاب زد و از دنیا رفت

«کاظم صفرزاده» معلم فداکار و ایثارگری بود که برای نجات جان دانش‌آموز خود به همراه 3 نفر از دانش‌آموزانش در سیلاب استان لرستان گرفتار شد و از دنیا رفت.

معلمی که منزل خود را کلاس درس کرد

«هاجر مفیدی محمودآبادی» که با وجود شکستگی پا و مرخصی استعلاجی به دلیل نبود معلم جایگزین 3 ماه آخر سال به دانش‌آموزانش در منزل خود درس داد.

معلم مشهدی جان دانش‌آموزش را از سَد نجات داد و خودش فوت کرد

در شانزدهم اردیبهشت ماه سال 1380 بود که 80 دانش‌آموز به همراه معلمان خود به اردوی تفریحی در سد کارده اطراف شهر مشهد رفتند. در یک لحظه یکی از دانش‌آموزان به رودخانه هم‌جوار سد سقوط کرد و مشغول دست و پنجه نرم کردن با مرگ بود که دو معلم خود را به آب زدند و در نهایت دانش‌آموز گرفتار به همراه یکی از معلمان از آب خارج شد اما دیگر معلم، گرفتار موج‌های خروشان شد و بر اثر خفگی به دیار باقی شتافت.

معلمان بسیار دیگری هستند که هر روز و هر لحظه به واسطه ایثارگری، جانفشانی، شجاعت و فداکاری خود در حال نجات جان دانش‌آموزان و یا مردم هستند و متأسفانه نامی از آنها آنطور که باید و شاید برده نمی‌شود.

تمام یک میلیون معلمی که امروز در بیش از 500 هزار کلاس درس کشور مشغول تدریس به 13 میلیون دانش‌آموز هستند، احساس مسئولیت و از خودگذشتگی زیادی دارند و تمام آنچه که دارند را برای ارائه آماده کرده‌اند.

قدردانی و تشکر از محبت و ایثار معلمان نباید به روز و تاریخ خاصی منحصر شود و کودکان و نوجوانان یاد بگیرند که باید همواره از دبیران و معلمان خود قدردانی و تشکر داشته باشند.

امیدواریم، توجهات بیش از پیش به جامعه فرهیخته معلمی کشورمان باشد تا در آینده شاهد درخشش یکایک این کودکان و نوجوانان باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها