پاسخ روسای ستادها به پرسش جام‌جم

هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها از کجا می‌آید؟

هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، همواره یکی از موضوعات مورد بحث در دوره‌های مختلف بوده است. نامزدها و هواداران آنها در موسم انتخابات با راه‌اندازی ستادها، برگزاری مجالس سخنرانی، سفرهای استانی، انتشار پوستر، پلاکارد و بنرهای تبلیغاتی، چاپ عکس‌های متنوع و... هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند. بحث شفافیت در این‌گونه هزینه‌کردها همیشه موضوع پرابهامی بوده که در دوره‌های مختلف راه را برای گمانه‌زنی‌های بسیاری از مردم و جریان‌های رقیب فراهم می‌کند. تاکنون و با وجود تلاش‌های زیادی که برای ارائه شفافیت در این زمینه صورت گرفته، همچنان مساله منابع مالی ستادهای انتخاباتی و نحوه هزینه‌ها مبهم است. ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری که سال گذشته صورت گرفت و یکی از بندهای آن هم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی بود، با استقبال عمومی مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۸۴

گرچه هنوز در این زمینه نهادهای ذی‌ربط و ارکان اجرایی و تقنینی کشور برای ارائه لوایح و طرح‌هایی در این زمینه اقدام مشخصی انجام ندادند، اما با این وصف همچنان خواست عمومی، ارائه کارنامه مالی احزاب، جریان‌ها و تشکیلات سیاسی و اقتصادی در ایام انتخابات است.

روزنامه جام‌جم در این زمینه با نمایندگان و روسای ستاد نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگو کرده است و هر کدام از نمایندگان نامزدها بر اعلام هزینه‌های انتخاباتی تاکید کردند.

حمایت حزبی

محمدعلی امانی، رئیس ستاد انتخاباتی سیدمصطفی میرسلیم دراین باره به‌جام‌جم گفت: موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب ریشه‌دار هرساله درآمدها و هزینه‌های مشخصی دارد و برای انتخابات در ادوار مختلف در جمهوری اسلامی سعی کرده تمام هزینه‌های خود را به صورت شفاف ارائه کند. در دوره‌های مختلف هم همراه با جامعه روحانیت و تشکل‌های اصولگرا در صحنه رقابت‌های انتخاباتی بوده‌ایم و همیشه از ارائه شفاف هزینه‌ها استقبال کردیم و این کار را در طول این انتخابات هم انجام می‌دهیم.

ضرورت همکاری دولت مجلس و داوطلبان

حسام‌الدین آشنا، نماینده حسن روحانی در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی از سوی کاندیداها گفت: امیدواریم با همکاری دولت، مجلس محترم و داوطلبان این اتفاق بیفتد. در دوره قبل، پس از انتخابات، مسئول ستاد دکتر روحانی، هزینه‌های انجام شده را رسما اعلام کرده بود.

کمک‌های مردمی

علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخابات سیدابراهیم رئیسی هم درباره شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: قطعا ما این کار را انجام خواهیم داد. تا امروز که در مسئولیت ریاست ستاد آقای رئیسی هستم، کمک‌هایی از طریق مردم به ستادها ارسال شده و ما حسابی هم برای مردم عزیزمان اعلام کردیم. مردم دارند به ما کمک می‌کنند. در استان‌ها مردم در حد توان به ما ساختمان می‌دهند. قطعا صداقت، پاکی، امانتداری و شفافیت، جزو برنامه‌های ماست.

همه چیز شفاف باشد

محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف دراین باره به‌جام‌جم گفت: قطعا ما معتقدیم که باید همه چیز در کشور شفاف باشد. یکی از شعارهای دکتر قالیباف بحث شفافیت است. ما هم در زمینه هزینه‌‌های انتخاباتی و هم برای سایر نامزدها به شفافیت معتقدیم که باید وجود داشته باشد. آقای دکتر قالیباف در صورت رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری، یکی از برنامه‌های اصلی‌شان بحث شفافیت بویژه برای مبارزه با فساد است.

هزینه‌های ناچیز

مهدی فراهانی، نماینده سیدمصطفی هاشمی‌طبا در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم در این زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم ابراز کرد: تا آنجاکه من می‌دانم، آقای هاشمی‌طبا بنای بر هزینه‌های زیادی ندارد و قطعا هزینه‌ها را با مردم در میان خواهیم گذاشت. به احتمال بسیار زیاد، ستاد ما از کمک‌های مردمی استفاده خواهد کرد، چون راهی غیر از این نیست.

ابوالقاسم خوشرو، نماینده اسحاق جهانگیری در مراسم روز قرعه‌کشی هم دراین باره اظهارنظری نکرد.

پیش از این اعلام شده بود جهانگیری ستاد انتخاباتی ندارد.

ورود دستگاه قضا نیازمند قانون مناسب است

محمدجعفری منتظری، دادستان کل کشور درباره موضع قوه قضاییه درباره هزینه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جام‌جم گفت: یکی از بندهای سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شد، بحث شفاف بودن هزینه‌هایی است که نامزدها برای تبلیغات انجام می‌دهند. منتها ورود دستگاه قضایی مستلزم این است که قانون مناسبی در اختیار باشد. چون در سال گذشته سیاست‌های کلی ابلاغ شد و متاسفانه هنوز به مرحله تصویب قانونی که متناسب باشد، نرسیده است. امیدواریم مجلس هرچه زودتر بتواند این کار را انجام بدهد.

فتاح غلامی

گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها