با نزدیک شدن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرو روستا، کمپین مردمی «٠» (نقطه) برای یادآوری حرمت اسامی متبرکه به نامزدها و ستادهای انتخاباتی آن‌‌ها و مردم تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۲۱۱
کمپینی برای یادآوری حرمت اسامی متبرکه

به گزارش جام‌جم آنلاین، فعالان فرهنگی این کمپین با توجه به درخواست آیت ا... محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌‌های نماز جمعه اولین روز اردیبهشت ماه جاری، از نامزدها برای رعایت حرمت کلمات مقدس و پرهیز از به کار بردن آیات و اسامی متبرکه روی پوسترهای انتخاباتی، اشاره و عنوان می‌کنند: جایی که اطمینان داریم حرمت این اسامی حفظ می‌شود با افتخار از آن‌ها استفاده می‌کنیم ولی جایی که احتمال دارد کوچکترین بی‌احترامی به اسامی متبرکه صورت گیرد، باید از استفاده و به کاربردن الفاظ متبرکه پرهیز کرد و بکار بردن الفاظ متبرکه در تبلیغاتی محیطی همچون تراکت‌ها، اعلامیه‌ها، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی انتخاباتی، احتمال بی‌حرمتی به این الفاظ و اسامی را افزایش می‌دهد.

آن‌ها با بیان اینکه کمپین «.» برای حفظ حرمت اسامی متبرکه به راه افتاده است، درباره دلیل انتخاب این عنوان یعنی نقطه برای این کمپین، می‌گویند: نقطه نمادی از هیچ است و آن یعنی در مقابل پروردگار ما هیچیم و این کمپین هیچ نشانه‌ای ندارد؛ زیرا هدف آن یادی از پروردگار و از سوی دیگر، آن‌ها با اشاره به اینکه پرچم ایران یک بار در آرم وسط و ۲۲ بار در حاشیه، مزین به نام جلاله «ا...» است، می‌افزایند: از این منظر حتی استفاده از پرچم کشور عزیزمان در تبلیغات انتخاباتی محیطی که احتمال بی‌حرمتی به نام جلاله «ا...» را دارد اخلاقا صحیح نیست چرا که همه می‌دانند عاقبت تراکت و پوستر و بنرهای تبلیغاتی چیست؟!

آنها با یادآوری داستان موریانه ها در عصر پیامبر(ص) که کاغذ عهدنامه قریش را خوردند و به حرمت نام پرودگار، نام او را باقی گذاشتند و نیز با اشاره به این مطلب که ما اخلاقا حرمت یک تکه نان روی زمین را نگه می‌داریم و آن را بر میداریم ،خاطر نشان کردند: نباید حرمت لفظ جلاله که به فرموده قرآن بالاترین نام‌هاست، مورد غفلت واقع شود٠

کمپین «.» پیشنهاد می‌دهد ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات، بجای به کار بردن لفظ جلاله به صورت صریح و واضح، از «ا...» استفاده کنند یا لفظ «الهی» یا «اله» در جایی که قسمتی از نام افراد است. مانند:روح ا... نصرالهی.

همچنین استفاده نکردن از متن صریح قرآن، ادعیه، اذکار، اسامی متبرکه در تبلیغات محیطی، از روی زمین برداشتن چنین مقدساتی در صورت مشاهده و یادآوری این موضوع مهم به دیگران، استفاده از یک نماد یا تصویر یا شعار اسلامی-ایرانی به جای استفاده از پرچم ایران که مزین است به نام «ا...» و «ا... اکبر» در تصاویر کاندیداهای انتخابات در تبلیغات محیطی، اطلاع‌رسانی و یادآوری به کاندیداها و ستادهای انتخاباتی در مورد رعایت این نکات در چاپ و تکثیر اقلام انتخاباتی، جمع‌آوری تبلیغات انتخاباتی که حاوی اسماء متبرکه است و مهم‌تر از آن، امحاء آن به نیکوترین روش از دیگر پیشنهادهای این کمپین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها