دادستان کل کشور،جزئیات جلسه شنبه شب کمیسیون نظارت بر تبلیغات را تشریح کرد و گفت: قرار شده است که رسانه های مکتوب به طور مساوی در اختیار کاندیداها قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۲۴۳۹
دستگاه های امنیتی تلگرام صوتی را مخل امنیت دانستند / کانال های متخلف فیلتر می شوند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر،حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در برنامه تلوزیونی نگاه یک با اشاره به برگزاری جلسه شب گذشته کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات،گفت:ظرفیت استفاده از فضای مجازی و مکتوب،روزنامه های دولتی و روزنامه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند، برای استفاده برابر ازفرصت های تبلیغاتی در اختیار شش کاندیدای منتخب قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هیچ روزنامه دولتی حق تبلیغ تنها به یک نفع کاندیدا را ندارد،گفت: تصمیم گرفته شد،اخبار مرتبط با کاندیدا در حد خبر پخش شود.

منتظری با تاکید بر اینکه نمی توان در مدت انتخابات، اخبار را تعطیل کرد،اظهارداشت: نحوه نشر خبر باید به گونه ای باشد که تبلیغ تلقی نشود و صرفا در راستای انتشار یک خبر باشد.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که روزنامه ها بر حسب رسالت خود، از امور مختلف و حتی نسبت به کاندیداها، انتقاد می کنند، در ایام انتخابات باید رسالت خود را کنار بگذارند،گفت: روزنامه ها به صراحت قانون حق ندارند له یا علیه یک کاندیدا مطلب پخش کنند. ماده ۶۸ قانون انتخابات این ممنوعیت را شفاف کرده است. نقد اگر له یا علیه یک کاندیدا محسوب شود، ممنوع است و جلوی آن گرفته خواهد شد چرا که طبق قانون جرم است.

منتظری در رابطه با پخش زنده مناظره ها افزود: خاطره خوبی از مناظره های زنده نداشتیم و نوعی التهاب را در جامعه به وجود آورد. این نگرانی به وجود آمد که شاید مسئله ای پیش بیاید که اخلاق انتخاباتی زیر پا گذاشته شود. با اکثریت آرا قرار شد ضبطی باشد. می دانستیم ضبط مناظره ها ممکن است آثار منفی داشته باشد.

پخش زنده مناظره ها، خواست عمومی بود

وی تصریح کرد: ممکن بود برخی مطالبی را مطرح کنند که آثاری داشته باشد. با توجه به طرح مسائل مثبت این موضوع، اکثر اعضا رای به عدم پخش زنده مناظره ها دادند. با این حال پخش زنده مناظره هاخواست کاندیداها و مردم بود. به دو سه دلیل توانستیم رای اعضا را به سمت پخش زنده مناظره ها بیاوریم.

دادستان کل کشور افزود: همه کاندیداها متقاضی پخش زنده مناظره ها بودند.البته دغدغه ها هنوز مطرح است با این حال امیدواریم در اجرای این موضوع، خود کاندیداها مواردی را رعایت کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه برنامه های کاندیداها در استان ها، آزاد است،گفت: البته این به معنای نبود خط قرمزها نیست،بالاخره نظام خط قرمزهایی دارد که باید لحاظ شود.

وی افزود: اهانت و جسارت چون حرمت شرعی دارد، خط قرمز محسوب می شود و به همین منظور کاندیداها و ستادهای انها باید این مسائل را رعایت کنند.

منتظری به یکی دیگر از تصمیمات جلسه شب گذشته کمیسیون نظارت بر تبلیغات اشاره و تصریح کرد: مقرر شد که اگر کاندیداها از فضای فیزیکی استان های مختلف بخواهند، استفاده کنند، این مسئله با رعایت مساوات در اختیارشان قرار گیرد. در همین راستا، نامزدها باید برنامه های خود را ارائه و درخواست لازم را برای استاندارها بنویسند.

دادستان کل کشور از رصد روزانه روزنامه ها خبر داد و گفت: هر صبح روزنامه ها رصد می شوند و اگر روزنامه ای تخلفی کند، به دادگاه معرفی می شودبا این حال ما نه تمایل داریم و نه وقت ایجاد پرونده داریم،به همین منظور بهتر است خود روزنامه ها به این موضوع توجه کنند.

وی با بیان اینکه در قانون هجده جرم انتخاباتی لحاظ شده است، گفت: برای اینکه یک فضای سالم و با نشاط در فضای انتخابات داشته باشیم، تبادل نظری با مسئولان امر انجام شده است.رصد فعالیت های زود هنگام انتخاباتی از قبل از انتخابات شروع شد که این موضوع در فضای مجازی هم رصد می شد.

منتظری از ثبت شکایت های انتخاباتی خبر داد و گفت: از برخی استان ها گزارشاتی از تخلفات از جمله تبلیغات زود هنگام ارسال شده که این موضوع ثبت هم شده است. برخی از این گزارشها به دادستانی تهران ارسال می شود و قرار است شعبه ویژه رسیدگی به این شکایت ها تعیین شود.

وی تصریح کرد: فیلمی را از یکی از کاندیداها دیدم و همان شب به آن آقا پیام دادم که مرتکب تخلف انتخاباتی شدید. ازفردای آن شب هم بخشنامه ای در این رابطه ابلاغ کردم.

منتظری در خصوص تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی،گفت: برخی از کانالها مشخص است که در ایران هستند و مدیران آنها هم مشخص هستند که برخورد با آنها راحت تر است. برخی از کانالها درون کشورهستند اما شناسنامه آنها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن از طریق انتخابات است، گفت: کانالهایی که تخلف کنند امکان فیلتر باشد،فیلتر می کنیم و مشکل ما به برخی از کانالهایی برمی​گردد که سرور آنها خارج از کشور است.

منتظری در خصوص بازداشت مدیران کانالهای تلگرامی گفت: این پرونده مفتوح است و نمی توانم جزئیات آن را بگویم. این افراد دراستای انتخابات فعالیت هایی داشتند که دستگاه قضا به آن ورود کرد. برخی از این افراد آزاد شدند. سرمنشا آنها هم داخلی و هم خارجی بوده است.

دادستان کل کشور در رابطه با فیلتر تماس صوتی تلگرام،کفت: کشور ما در منطقه ای زندگی می کند که آتش جنگ در آن شعله ور است.با این حال کشور ما در امنیتی است که آسان به دست نیامده است.

وی افزود: برخی از دشمنان نظام از فضای مجازی برای ضربه زدن استفاده می کنند. در رابطه با این امکان جدید، باید بگویم که ما بررسی های لازم را در این رابطه انجام دادیم.تمامی دستکاه های امنیتی کشور اعلام کردند که تماس صوتی تلگرام مغایر امنیت است. تا زمانی که از لحاظ فنی موضوع امنیت این امکانات و برای پیشگیری از ایجاد مشکل در زمان انتخابات، این فیلتر انجام شد.

احراز کردیم که این سیستم به امنیت کشور صدمه وارد می کند، مگر اینکه مسئولان امر اطمنیان دهند که مشکل رفع شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: هزینه انتخابات باید شفاف باشد، بخشی از هزینه تبلیغات را قانون مشخص کرده است و قانونگذار به عنوان کانالهای تبلیغاتی بی هزینه به صدا و سیما ها و خبرگزاری ها اشاره کرده است.اگر مشخص شود که پول هزینه انتخابات، ناسالم باشد، قوه قضائیه به آن ورود می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها