20هزار شغل، قربانی واردات 60هزار تن لوله

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت نفت با واردات 60 هزار تن لوله که مشابه داخلی داشته و اکنون کارخانجات آن با ظرفیت 10 درصد کار می‌کنند، 20 هزار شغل را از بین برد که این کار جنایت است.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۵۲

هادی قوامی در گفت‌‌وگو با فارس ادامه داد: در حوزه نفت و گاز کارخانه لوله‌گستر اسفراین که تولیدکننده لوله‌های جداری از سایز هفت تا 16 اینچ بوده و در صنایع نفت و گاز نیز کاربرد دارد با 10 درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

وی با بیان این‌که از صفر تا صد مواد تهیه و تولید این لوله‌ها در کارخانجاتی نظیر شرکت گندله‌سازی سنگ‌آهن خواف، شرکت فولاد نیشابور و مجتمع صنعتی اسفراین انجام می‌شود، تصریح کرد: نیاز وزارت نفت به این لوله‌ها 60 هزار تن است و ظرفیت تولید این کارخانه 80 هزار تن برآورد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: زمانی که این محصول در بلژیک تولید می‌شد، وزارت نفت سالانه 50 تا 60 میلیون دلار ارز را به واردات آن اختصاص می‌داد. چگونه است حالا که در داخل تولید می‌شود، محصولات خارجی توسط شرکت‌ها و پیمانکاران نفتی از چین و هند وارد می‌شود.

قوامی تاکید کرد: چه کسی پاسخگوی اشتغال 20 هزار کارگر این صنایع است که اکنون با 10 درصد ظرفیت کار می‌کنند. جالب است بدانید این لوله‌ها از طریق مناطق آزاد نیز وارد می‌شود تا از حقوق و عوارض گمرکی معاف باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که مسئولان وزارت نفت نسبت به استفاده از تولید داخل ککشان هم نمی‌گزد، یادآور شد: آنها به منافع ملی توجه ندارند، زیرا واردات رانت و پورسانت دارد و شیرین است. قوامی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی با ماهیت خارجی به نام پسران و فامیل‌ها ایجاد شده و منابع آن به حسابشان می‌رود، زیرا منافع خود را می‌بینند. تولید شرکت‌های داخلی دپو شده و پول همان 10 درصد را نیز پرداخت نمی‌کنند. با این شرایط چگونه می‌خواهیم رشد، تولید و اشتغال وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که وزارت نفت می‌تواند به جای واردات 60 هزار تن لوله در سال به تولید داخل اهمیت بدهد، تصریح کرد: دامنه این مباحث بسیار زیاد است، با این کار می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد و با کاهش تقاضا، عرضه بیشتر ارز را در بازار برای کنترل نوسانات تامین کرد. این نماینده مجلس تاکید کرد:‌ کار وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها برای واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارد، بدتر از خیانت بوده و بالاتر از جنایت است. عقل، شرع و منافع ملی می‌گوید باید از تولید داخل استفاده شود، اما نفع اینها در واردات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها