انتخابات هلند ، آزمون اروپا در برابر پوپولیسم

مردم هلند فردا (چهارشنبه) برای شرکت در انتخاباتی که نخست وزیر آینده را تعیین خواهد کرد، پای صندوق های رای می روند. این انتخابات، اولین انتخاباتی است که امسال در اروپا برگزار می شود و شاخصی برای نشان دادن احساسات سیاسی در این قاره محسوب می شود.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۰۶
انتخابات هلند ، آزمون اروپا در برابر پوپولیسم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی ان بی سی نوشت: اکنون این پرسش مطرح است که آیا رای گیری روز چهارشنبه می تواند هلند را تسلیم گرایش های پوپولیستی کند که در همه پرسی انگلیس درباره خروج از اتحادیه اروپا و انتخابات آمریکا بروز کرد؟

احزاب اصلی در انتخابات هلند

در انتخابات روز چهارشنبه 28 حزب به تشکیل دولت جدید هلند چشم دوخته اند. پارلمان این کشور از 150 کرسی دارد که به روش تناسبی در یک حوزه انتخابیه سراسرسی توسط مردم برگزیده می شود به همین دلیل همیشه به وجود یک دولت ائتلافی نیاز هست.

برای کسب اکثریت در این مجلس به 76 کرسی نیاز هست و احتمالا دولت آتی احتمالا با ائتلاف دست کم چهار تا شش حزب مختلف خواهد بود که پیشتازترین آنها عبارتند از:

حزب برای آزادی و دمکراسی (VVD) به رهبری «مارک روته» نخست وزیر کنونی که این حزب که همچنین با نام حزب لیبرال شناخته می شود از انتخابات سال 2012 تاکنون با 40 کرسی اکثریت را در اختیار داشته است.

حزب کارگر (PVDA / دارای 35 کرسی در پارلمان) رهبری این حزب را «لودیک آشر/ Lodewijk Asscher» معاون کنونی نخست وزیر برعهده دارد اما به دلیل اقدامات ریاضتی اش با انتقادهایی مواجه است.

حزب سوسیالست (SP / دارای 15 کرسی در پارلمان ) که رهبری آن را «امیل رومر/ Emile Roemer» برعهده دارد و بر سیاست هایی از جمله در زمینه مراقبت های بهداشتی مقرون بصرفه متمرکز است.

حزب دمکرات مسیحی (CDA/ دارای 13 کرسی در پارلمان) به ریاست «سیبراند فون هرسما بوما/ Sybrand van Haersma Buma» و به تازگی در پیروی از حزب «گرت ویلدرز» رهبر حزب اروپاستیز برای آزادی خواستار اصلاحات در اتحادیه اروپا شده است.

حزب برای آزادی (PVV دارای 12 کرسی ) به ریاست ویلدرز که از ان به عنوان حزبی پوپولیستی یاد می شود و بر اسلام هراسی و ناسیونالیسم تاکید دارد.

حزب «دمکراتیک 66» (D66 دارای 12 کرسی) به ریاست «الکساندر پچتولد/ Alexander Pechtold» که به دنبال افزایش موضع دمکرات ها دردولت است.

حزب سبزها (4 کرسی) به رهبری «جیسی کلاور/ Jesse Klaver» که نزد نسل جوانتر محبوبیت دارد.

نتایج نظرسنجی ها درباره انتخابات هلند

تازه ترین نتایج نظرسنجی یک موسسه افکار سنجی هلندی نشان داد که لیبرال ها پیشتاز هستند و احتمالا 23 تا 27 کرسی را از آنِ خود خواهند کرد.

ویلدرز که قبلا در صدر نظرسنجی ها بود، اکنون و در هفته های گذشته تا اندازه ای از محبوبیتش کاسته شده است و حزب متعلق به وی احتمالا به کسب 21 تا 25 کرسی در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.

برآورد می شود حزب دمکرات مسیحی با 18 تا 20 کرسی در رتبه سوم قرار گیرد و به ترتیب حزب دمکرات 66 با 17 تا 19 کرسی، سبزها با 15 تا 17 کرسی، حزب سوسیالیست با 14 تا 16 کرسی و حزب کارگر با 11 تا 13 کرسی در رتبه های بعدی قرار خواهند گرفت.

بر اساس آمار کنونی دست کم به پنج حزب برای دستیابی به 76 کرسی لازم برای تشکیل دولت ائتلافی نیاز هست. در حالی که پیش بینی می شود حزب لیبرال ها به ریاست روته اکثریت آرا را کسب کند، موفقیت آن در دولت مستلزم ائتلاف با سایر احزاب است که این امر در رابطه با حزب ویلدرز نیز صدق می کند.

روته قبلا احتمال تشکیل ائتلاف با حزب ویلدرز را که تا قبل از سال 2004 عضو حزب لیبرال بود، تکذیب کرد.

سایر احزاب هلند کمتر درباره مقاصد خود به طورمشخص سخن گفته اند اما سیاست های حزب ویلدرز علیه اتحادیه اروپا با بسیاری دیگر از ایفاکنندگان اصلی در عرصه سیاسی هلند مغایرت دارد.

محتمل ترین نتیجه انتخابات ائتلاف بین چهارحزبی است که طیف میانه را تشکیل می دهند و شامل لیبرال ها، حزب دمکرات مسیحی، دمکرات 66 و حزب کارگر است.

انتخابات روز چهارشنبه تا ساعت 9 شب به وقت محلی ادامه خواهد یافت و نتایج آن شبانه اعلام خواهد شد اما تصمم گیری درباره این که کدام احزاب ممکن است درباره تشکیل ائتلاف به توافق برسند ممکن است حتی ماه ها طول بکشد.

تصمیم نهایی بر سر ائتلاف احزاب در هلند در اروپا و تداوم روابط این کشور با اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و به ویژه برای کشورهای فرانسه و آلمان نیز که امسال شاهد برگزاری انتخابات سراسری هستند مهم خواهد بود. اگر ویلدرز مورد حمایت رای دهندگان قرار گیرد احتمالا سراسر اروپا باید منتظر مفهوم این احساسات پوپولیستی بر کشورهای همسایه باشد.

پارلمان هلند

پارلمان هلند از مجلس سنا و مجلس نمایندگان تشکیل شده است.

مجلس نمایندگان یا مجلس دوم (Tweede Kamer) از 150 کرسی تشکیل شده که با روش تناسبی در یک حوزهٔ انتخابیهٔ سراسری توسط مردم برگزیده می‌شوند. به طور سنتی مقام نخست‌وزیری به رهبر حزبی می‌رسد که بیشترین آرا را در انتخابات به‌دست آورده باشد. اعضای مجلس نمایندگان با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. تمام شهروندان هلندی بالای 18 سال می‌توانند در انتخابات مجلس نمایندگان و شورای استان‌ها شرکت کنند.مقر پارلمان هلند در شهر لاهه است.

مجلس نمایندگان نسبت به مجلس سنا، نقش سیاسی پررنگ‌تری دارد. مجلس نمایندگان می‌تواند لایحه‌ها را تغییر داده یا آنها را اصلاح کند اما مجلس سنا فاقد این ویژگی است و تنها می‌تواند نظرهای کلی را پیرامون لایحه‌ها به مجلس نمایندگان ابراز کند. اگر میان دولت و نمایندگان مجلس عدم توافقی پیش آید، دولت استعفا می‌کند و ملکه یا پادشاه نخست‌وزیر جدید را تعیین می‌کنند. چنانچه مقام پادشاه با استعفای دولت موافقت نکند، پارلمان منحل و انتخابات جدیدی برگزار می‌گردد.

مجلس سنا 75 کرسی دارد که هر چهار سال یک بار به‌طور غیرمستقیم توسط مجالس محلی (شورای استان‌ها) انتخاب می‌شوند.

آشنایی با دو نامزد پیشتاز انتخابات هلند


مارک روته سیاستمدار و نخست وزیر هلند از 14 اکتبر 2010 بوده و متولد 1967 است. وی رئیس حزب لیبرال -حزب مردم برای آزادی و دموکراسی است که در سال 1948 تأسیس شد.

گرت ویلدرز متولد 1963 است و از سال 1998 عضو مجلس نمایندگان هلند بوده است. او از طرفداران سختگیری علیه مهاجرت به ویژه از کشورهای غیرغربی است. وی متاهل است اما فرزندی ندارد. در خانواده کاتولیک بزرگ شده اما فاقد اعتقاد مذهبی است. پس از گذراندن دبیرستان دو سال برای کار به خاورمیانه رفت و به گفته خودش دست کم 40 بار به تل آویو سفر کرده و ارتباطات خود را با آن حفظ کرده است اما با سایر کشورهای منطقه رابطه ای ندارد و اقرار می کند که هیچ دوست مسلمانی ندارد.

موقعیت جغرافیایی هلند

هلند کشوری پادشاهی در شمال غربی اروپا با 16.5 میلیون نفر جمعیت است که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند. جمعیت مسلمان هلند نزدیک به یک میلیون نفر است. پایتخت هلند شهر آمستردام است، اما به منظور تمرکززدایی بسیاری از وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در شهر لاهه یا پیرامون آن مستقر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها