اخیرا هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل درباره یمن، آمار بسیار هولناکی از وضعیت وخیم کودکان در یمن ارائه و اعلام کرده حداقل 400 هزار کودک یمنی از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند. همزمان با وی، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن هشدار درباره تشدید بحران امنیت غذایی در یمن، اعلام کرده هر ده دقیقه، یک کودک به‌دلایل قابل پیشگیری و بویژه کمبود مواد غذایی و بهداشتی، جان خود را از دست می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۹۵
مسئولیت جامعه بین‌المللی در قبال کودکان یمنی

سال‌ها قبل پل کیل، مدرس ارشد علم سیاست در دانشگاه نیوساوت ولز در نتیجه‌گیری مبحثی به ‌نام «جامعه بین‌المللی» این سوال مهم و البته بسیار بدیهی را مطرح کرده بود که «جامعه بین‌المللی که اجازه دهد میلیون‌ها کودک به دلیل بدهکار بودن دولتشان جان بسپارند، چه ارزشی دارد؟»

حال با عنایت به شرایط اسفناک کودکان یمنی، باید این سوال را به‌این نحو تغییر داد که «جامعه بین‌المللی که اجازه دهد صد‌ها هزار کودک بی‌گناه به‌دلیل ماجراجویی یک رژیم مستبد یعنی عربستان سعودی، جان خود را از دست بدهند، چه کارکرد و فایده‌ای دارد؟»

نباید فراموش کرد فلسفه تشکیل سازمان ملل متحد این بوده که ضمن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و بهبود وضعیت حقوق بشر، زمینه ارائه هر چه بهتر کمک‌های بشردوستانه را هنگام بروز قحطی، بلایای طبیعی و جنگ‌های احتمالی، فراهم آورد.

اما در عمل مشاهده می‌شود که با گذشت حدود 19 ماه از تجاوز آشکار عربستان سعودی و متحدانش به کشور یمن که موجبات کشته شدن ده‌ها هزار شهروند این کشور که عمدتا غیرنظامیان و بویژه کودکان و زنان بوده‌اند، اقدام عملی موثری در جهت خاتمه این جنگ صورت نگرفته و تنها در مقاطعی کوتاه، آتش بس برقرار کرده که آن نیز از سوی سعودی‌ها نقض شده است.

حتی اگر بخواهیم ادعای غیر موجه و دور از منطق سیاسی عربستان سعودی مبنی بر تلاش برای بازگرداندن عبدر به منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را به قدرت بپذیریم، این سوال‌های جدی مطرح می‌شود که نقش کودکان یمنی در تحولات سال‌های اخیر این کشور چه بوده و چرا باید تاوان مداخله غیرقانونی عربستان را در کشورشان بپردازند؟ چرا از ارائه وسیع و بی‌قید و شرط کمک‌های غذایی و دارویی بین‌المللی به کودکان جلوگیری می‌شود؟ آیا این اقدام سعودی‌ها، مصداق بارز نسل‌کشی و نقض فاحش حقوق بشر و همچنین حقوق بشردوستانه نیست؟ اساسا تقاوت این اقدامات سعودی‌ها در یمن با جنایات جنگی اسرائیلی‌ها در جنگ غزه چیست؟

فارغ از نیات غیرانسانی عربستان در ایجاد بحران یمن، باید نقش شورای امنیت سازمان ملل را به‌عنوان بازوی قدرتمند سیاسی و امنیتی این نهاد نیز در این زمینه ارزیابی کرد. این شورا تاکنون قطعنامه‌های متعددی را (نظیر قطعنامه‌های 2140، 2201، 2204 و 2216) درباره بحران یمن صادر کرده و معدود مواردی که بر لزوم خاتمه خشونت‌ها برای دستیابی به اهداف سیاسی تاکید شده، در صحنه عمل به هیچ‌وجه اجرایی نشده است و این شورا به‌دلیل فشار و لابی سیاسی سعودی‌ها و حامیان آن، نتوانسته یا نخواسته از مکانیسم‌ها و ابزارهای خود برای عملیاتی کردن مفاد قطعنامه‌ها و توقف دائمی خشونت‌ها علیه غیرنظامیان و بویژه کودکان استفاده کند.

با عنایت به این مساله به‌نظر می‌رسد برای کاهش آلام کودکان یمنی، باید بیشتر به نقش سازمان‌های مردم نهاد توجه و تکیه داشت و از ظرفیت این نهادها برای ایجاد اجماع در جامعه بین‌المللی برای کمک به کودکان یمنی، استفاده مناسب‌تر کرد. ضمن این‌که رسانه‌های فراگیر و مستقل نیز باید با تشریح واقعیات موجود در یمن، افکار عمومی جامعه جهانی را نسبت به این فاجعه انسانی، آگاه و حساس کنند.

سیدمرتضی کاظمی دینان

دکترای روابط بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها