سال 85 آمار تلفات سوانح ترافیکی بیش از 27 هزار نفر بود، اما سال گذشته به حدود 16 هزار نفر رسیده است؛ مرور آمارهایی که پزشکی قانونی درباره کشتههای سوانح ترافیکی ارائه میدهد، ثابت میکند هر سال این آمار سیر نزولی دارد، اما هرچه میگذرد این روند سرعت کمتری به خود میگیرد.
بنابراین برای نتیجهگیری بهتر باید راهبردها را تغییر داد. در واقع برای کاهش بیشتر این آمار تلخ باید روی تلاش برای اصلاح رفتار ترافیک و کنترل الکترونیک تخلفات رانندگی تمرکز کرد، زیرا به نظر میرسد بهجای کار فرهنگی در چندسال اخیر بیشتر کار تبلیغاتی شده است.
بهتر است شرایطی ایجاد کرد که شهروندان اصول اولیه سفر را رعایت کنند،چون خیلیها چمدانهایشان را میبندند و روانه سفر میشوند بدون اینکه برنامهای داشته باشند.
باید تلاش کرد شهروندان قبل از سفر برای خود مشخص کنند در طول مسیر قرار است کجا ناهار بخورند یا کجا استراحت کنند تا احتمال خستگی آنها در سفر به حداقل برسد.
مساله دیگر، کاهش احتمال تصادفات با آموزش و تجهیزات لازم است،زیرا مرور علل حوادث ترافیکی نشان میدهد، نوگواهینامهها و افرادی که در جادههایی که برایشان تازگی دارد رانندگی میکنند، بیشتر در معرض خطرند.
از اینرو باید برای آموزش رانندهها بیشتر تلاش کرد و با نصب تابلوهای هشداردهنده شرایطی ایجاد کرد تا رانندهها از ویژگیهای جادهای که پیشرو دارند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.
در کوتاهمدت نیز سازمانهای مسئول باید توقفگاههای بین راهی مناسبی حتی با استفاده از چادر را در جادههای کشور برپا کنند که دستکم نیروهایی مانند نگهبان محله آنجا مستقر شده و به امکاناتی مانند روشنایی مجهز باشد، زیرا خانوادهها در طول سفر در محلهایی اقامت میکنند که حداقل از ایمن بودن آنها اطمینان داشته باشند.
دکتر علیرضا اسماعیلی - عضو هیات علمی دانشگاه پلیس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: