خودرو از وسایلی است که خرید آن گران تمام می‌شود و دزدیده شدن آن، صاحب خودرو را متضرر می‌کند. خوشبختانه این روزها با وجود دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف امنیتی تا حدی می‌توان جلوی سرقت خودروها را گرفت. برخی از این سیستم‌های امنیتی در همان کارخانه تولیدکننده روی خودرو نصب می‌شوند. برای مثال، جنرال‌موتورز بیش از 30 مدل از خودروهای خود را به سیستم‌های امنیتی مانند آن‌استار (OnStar) مجهز کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۶۴
معرفی 10 نمونه از بهترین سیستم‌های امنیتی خودرو
برخی دیگر از سیستم‌ها نیز به عنوان لوازم جانبی خودرو، فروخته شده و قابل نصب روی خودروها هستند. اگر می‌خواهید نسبت به ایمن ماندن خودرویتان خیال راحت داشته باشید، بهتر است آن را به یکی از سیستم‌های امنیتی خودرو مجهز کنید. در اینجا به 10 نمونه از بهترین سیستم‌های امنیتی خودرو که برخی از آنها ویژگی‌های دیگری نیز دارند، اشاره شده است.

آن‌استار OnStar

سیستم امنیتی آن‌استار یکی از بهترین سیستم‌های امنیتی خودرو در جهان است. شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز، توانسته با موفقیت، فواید این سیستم را در کمپین‌های تبلیغاتی نشان دهد. آن‌استار با کمک شبکه تلفن همراه دیجیتال فعال است و 24 ساعته از مشتریان خود پشتیبانی و حتی در مسیریابی به رانندگان خودرو کمک می‌کند. به این ترتیب که راننده صرفا با فشردن دکمه‌ای روی سیستم، به شبکه تلفن همراه وصل می‌شود و مشاور تمام مسیر حرکت را خیابان به خیابان به او می‌گوید. در ضمن این سیستم به گونه‌ای است که راننده مجبور نیست برای مکالمه تلفنی از دست‌هایش استفاده کند و این کار را با فشردن دکمه‌ای دیگر انجام می‌دهد. دکمه سوم موجود روی آن‌استار، مربوط به لحظات اورژانس و درخواست کمک است. هنگام تصادف، حسگرهای کیسه هوا یا حسگرهای دیگر تعبیه شده در خودرو به طور خودکار به اپراتور شبکه تلفن همراه وصل می‌شود و هشدار می‌دهد و همچنین محل دقیق تصادف را اعلام می‌کند. همچنین با استفاده از این سیستم، اگر راننده سوئیچ خود را به هر شکلی از دست داده باشد، از راه دور، درِ خودرو باز می‌شود. مهم‌ترین ویژگی آن‌استار که اصلی‌ترین آن است، ردیابی خودروی دزدیده شده با سیستم موقعیت‌یاب جهانی است که در همان حال، اپراتور، موتور خودرو را خاموش می‌کند یا از سرعت آن هنگام تعقیب و گریز می‌کاهد.

دستیار ب‌ام‌و و یژگی‌های امنیتی آن

شرکت خودروسازی ب‌ام‌و نسخه جدید آن‌استار با نام دستیار ب‌ام‌و را تولید کرد و روی بخشی از خودروهای خود به کار برد. این دستیار بیشتر ویژگی‌های آن‌استار ازجمله تشخیص خودکار تصادم، ارتباط با کارشناسان و بازکردن از راه دور در قفل شده خودرو را دارد. همچنین می‌تواند به پلیس در پیدا کردن خودروی دزدیده شده کمک کند. این دستیار مانند آن‌استار با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب جهانی به ردیابی می پردازد و با شبکه تلفن همراه دیجیتال در ارتباط است.

کارشیلد CarShield

این سیستم امنیتی ‌در خودروهای قدیمی از سال 1375/ 1996، کاربرد داشته و با استفاده از شبکه تلفن همراه یا اینترنت کار می‌کند. کارشیلد مقدار باتری و حرارت و دیگر مشکلات خودرو مانند فشار روغن را بررسی می‌کند. موقعیت خودرو نیز با استفاده از موقعیت‌یاب جهانی مشخص شده و از طریق پست الکترونیک یا پیامک ارسال می‌شود.

این سیستم امنیتی سال 1389/ 2010، جایزه بهترین سیستم امنیتی ارتباط از راه دور را دریافت کرد.

لوجَک LoJack

لوجک از معروف‌ترین سیستم‌های امنیتی خودروهاست که با استفاده از ردیابی رادیویی، رد سارق را می گیرد و محل خودروی سرقتی را پیدا می‌کند. بیشتر ابزارهای ردیابی از یک اصول پیروی می‌کنند. آنها گیرنده و فرستنده کوچکی دارند که جایی درون خودرو پنهان شده است و به وسیله منبعی بیرون از خودرو که روی فرکانس مناسبی تنظیم شده است، ردیابی می‌شوند. از آنجا که این ابزارها با گیرنده‌های سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس)، کار می‌کنند، نیازمند دید روی یک خط مستقیم با استفاده از ماهواره‌ای هستند که به دور زمین می‌چرخد و موقعیت را نشان می‌دهد. برخی مکان‌ها قابل ردیابی نیستند و این مشکل در سیستم امنیتی لوجک، برطرف شده است. این سیستم به سیستم‌های رایانه‌ای پلیس متصل است و با شماره شناسایی منحصربه‌فرد خودرو (VIN) کار می‌کند. هر زمان خودرویی دزدیده شود، این شماره وارد رایانه‌های اداره پلیس می‌شود و دستگاه لوجک موجود در خودرو را فعال می‌کند و به آسانی محل خودروی سرقتی را می‌یابد.

کامندو اف ام ـ870 Commando FM870

آیا جاسوئیچی خودرویتان مجهز به ابزاری است که به شما کمک کند از راه دور در خودرویتان را قفل یا باز کنید؟ این روزها چنین وسیله‌ای از ملزومات بیشتر خودروهاست. سیستم امنیتی کامندو اف‌ام ـ 870، تا چنین سطحی ارتقا یافته است. این ابزار از راه دور (تا فاصله 762متر) درِ خودرو را باز و بدون استفاده از سوئیچ آن را روشن می‌کند. در ضمن کامندو نمایشگر ال‌سی‌دی دارد و با استفاده از آن، ضربات وارد به وسیله نقلیه‌تان را شناسایی می‌کند. این سیستم امنیتی به محض بدون سوئیچ روشن شدن و استارت خودرو ـ که معمولا نشان از سرقت خودرو دارد ـ هشدار نمایشگر ال‌سی‌دی را فعال می‌کند. همچنین روی سیستم آژیری نصب است که در این مواقع، دیگران را خبر می‌کند.

وایپر 1002 Viper 1002

اگر سیستم امنیتی کامندو نظرتان را جلب نکرد، سیستم امنیتی وایپر 1002 ارزش توجه را دارد. این سیستم امنیتی نیز دارای دو دستگاه کنترل از راه دور چهار دکمه‌ای است که حدود 402 متر برد دارد. البته صدای آژیر آن نیز آزاردهنده نیست. وقتی حسگرها فشاری روی خودرو حس کنند به جای بوق آژیر، چراغ‌های خودرو را روشن و خاموش می‌کنند. اگر هم خودرویتان را جایی پارک کرده‌اید و فرد دیگری غیر از شما قصد داشته باشد آن را از پارک خارج کند، موتور قفل می شود و سارق نمی‌تواند آن را روشن کند.

کبرا 8510 Cobra8510

شرکت کبرا مستقر در لندن برخی لوازم خودرو از پخش‌کننده دی‌وی‌دی قابل نصب روی تکیه‌گاه صندلی گرفته تا دستیارهای پارک خودرو را تولید می‌کند. همچنین این شرکت سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) تولید می‌کند و معمولا لوازم ساخت این شرکت از کیفیت خوبی برخوردارند. سیستم‌های امنیتی خودرو که در این شرکت تولید می‌شوند، به آسانی می‌توانند جلوی سرقت خودرو را بگیرند. کبرا 8510 این کار را با متوقف کردن خودرو انجام می‌دهد. به این صورت که این سیستم، تمام اجزای مختلف موتور خودرو را که برای استارت لازم است ـ در اصل سیستم احتراق ـ از کار می‌اندازد. این سیستم مجهز به دو کلید از کار انداختن خودروست که تا وقتی آنها را داشته باشید، خودرویتان در امان خواهد ماند.

وین‌شیلد VINshield

 تمام وسایل نقلیه در بسیاری از کشورهای جهان شماره شناسایی منحصربه‌فردی دارند که از چند رقم تشکیل شده است. این شماره روی داشبورد که از شیشه جلوی خودرو قابل مشاهده باشد، قرار می‌گیرد. پنهان کردن این شماره از دید مردم، یکی از روش‌هایی است که معمولا دزدان خودرو انجام می‌دهند و به این ترتیب هویت وسیله نقلیه را مخفی می‌کنند. وقتی خودرویی دزدیده شود، بخشی که شماره روی آن حک شده، برش می خورد و از آنجا که این شماره به خودی خود چندان به کار نمی‌آید، باید با خودرویتان خداحافظی کنید، زیرا بلافاصله قطعات آن به فروش خواهد رفت، اما فرآیندی به اسم حکاکی شماره شناسایی خودرو وجود دارد که موثر است. طبق این فرآیند شما می‌توانید یک نوع شماره شناسایی به شیشه‌های خودرویتان نصب کنید تا به فروش رفتن قطعات خودرویتان را سخت کند. این محصول امنیتی وین‌شیلد نام دارد و به شما کمک می‌کند تا براحتی شماره سریال VIN را به تمام شیشه‌های خودرویتان بچسبانید. در این صورت، فروختن قطعات خودرویتان آنقدر سخت می‌شود که سارقان از دزدیدن خودرو پشیمان شوند.

کبرا تِرَک 5 CobraTrack 5

این سیستم امنیتی از چند قطعه جدا از هم تشکیل شده و این قطعات در کنار هم قدرتمندترین سیستم امنیتی خودرو را به ارمغان می‌آورند. کبراترک مجهز به سیستم تشخیص خودکار راننده (ADR) است که با استفاده از یک کارت که همراه راننده است، ارتباط او و خودرویش را به رسمیت می‌شناسد. زمانی‌که این کارت، خارج از خودرو باشد و خودرو به راه افتد، بلافاصله هشداری ارسال می‌شود و مرکز عملیاتی کبرا را خبر می‌کند. اگر سارق بتواند به شکلی سوئیچتان را به دست آورد اما کارت سیستم را با خود نداشته باشد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. سیستم ای‌دی‌آر (ADR)، بلافاصله از نبود کارت در خودرو مطلع می‌شود و اخطار می‌دهد و در همان حال از راه دور، موتور را از کار می‌اندازد. همچنین وقتی خودروی دزدیده شده خاموش شود، دیگر روشن نمی‌شود و سریع‌تر به وسیله پلیس شناسایی می‌شود.

نیسان ویژن 2015 (خودروی مفهومی آینده) Nissan Vision 2015

زمانی شرکت خودروسازی نیسان با ارائه پروژه‌ای به نام نیسان‌ویژن قصد داشت برای خودروهای خود فناوری‌های جدیدی تولید کند که ایمنی رانندگی با خودروهای نیسان را بالا ببرد. قرار بود برخی از این فناوری‌ها برای کاهش جراحت و مرگ و میر در سوانح رانندگی تولید شوند و برخی هم جلوی رانندگی افراد مست و خواب‌آلود را بگیرند و با نصب حسگر روی صندلی راننده، وجود الکل در عرق بدن فرد را ردیابی کنند و خودرو را از حرکت بازدارند. همچنین با استفاده از دوربین‌های مخصوص و دیدن چشم‌های راننده، خواب‌آلودگی او را تشخیص دهند و اجازه حرکت ندهند. حتی با دیدن چشم‌های خواب‌آلود راننده یا تشخیص حرکاتی مانند خارج شدن از خط و هر چیز دیگری که نشان از خواب‌آلودگی داشته باشد، با محکم کردن کمربند، زنگ اخطار را به صدا درآورند و راننده را هوشیار کنند. البته هنوز این خودروی مفهومی آینده‌نگر وارد بازار نشده، اما نیسان، خودروهای خود را به سیستم پیغام راننده مست مجهز کرده است.

به نظر می‌رسد، بزودی خودروها به سیستم‌هایی مجهز خواهند شد که ما را از خودمان و رفتارهای غلطمان هنگام رانندگی محفوظ نگه می‌دارند.

منبع: auto.howstuffworks.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
آدمیراال
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۱
۰
قفل پرااید خودمون یازدهمیش

نیازمندی ها