مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص بازداشت موقت، دوستی در تلگرام، معرفی خود به عنوان مامور و سابقه ازدواج و طلاق به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۶۵۹

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

بازداشت موقت چه شرایطی دارد؟

بازداشت موقت مهم‌ترین و شدیدترین قرار تأمین کیفری است که به موجب آن به منظور تضمین دسترسی به متهم در مواقع لزوم، آزادی او به طور موقت سلب می‌شود. به صورت عامیانه یک نوع قرار است که متهم به جرمی که احتمالا انجام داده حداقل تا یک ماه زندانی می‌شود و با هیچ سند و ضمانتی نمی‌شود وی را آزاد کرد و تا چند ماه هم قابل تمدید است. صدور قرار بازداشت موقت همیشه در شرایط سخت باید لحاظ شود و هر گاه قراین و دلایل و نشانه‌های موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم کند این قرار توسط قضات دادسرا (دادیاران، بازپرس و دادستان) صادر خواهد شد.

دختری 20 ساله هستم. یک‌ماه پیش با مردی در تلگرام دوست شدم. او متاهل بوده و حالا همسرش متوجه این ارتباط شده است. آیا همسر او می‌تواند از من شکایت کند؟

عمل شما می‌تواند مشمول ماده 637 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، یعنی رابطه نامشروع باشد و می‌توانند از شما شکایت کنند.

مجازات معرفی خود به عنوان مامور نظامی و انتظامی چیست؟

معرفی خود به عنوان مامور نظامی و انتظامی و پوشیدن لباس آنها هم یکی از شگردهای رایج میان کلاهبرداران است. مطابق ماده 556 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، هرکس بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان‌ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که‌ موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد در صورتی که عمل او به ‌موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری نباشد به حبس ازسه ماه تا یک سال یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد و در صورتی که از این عمل خود سوء‌استفاده کرده باشد، به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

می‌خواستم بدانم چطور می‌شود از سابقه ازدواج و طلاق کسی که شناسنامه المثنی گرفته و صفحه مربوطه سفید است مطلع شد؟

یکی از مصادیق بسیار شایع جرمِ فریب در ازدواج، اعلام نکردن سابقه ازدواج یکی از طرفین عقد است. به عبارت دیگر تجرد یکی از مواردی است که عقد بر مبنای آن واقع می‌گردد. به طور مثال مردی که قبلاً سابقه ازدواج و جدایی از همسر داشته به خواستگاری دختر خانمی می‌رود و خود را مجرد معرفی و بیان می‌نماید تاکنون سابقه ازدواج نداشته و عقد ازدواج بر مبنای این امر واقع می‌شود.

همچنین آن‌که ممکن است فردی قصد تجدید فراش داشته باشد و به واسطه این‌که دو شناسنامه دارد، ازدواج اول خود را از زن دوم مخفی و اقدام به ثبت ازدواج خود در شناسنامه دوم می‌کند.

به منظور جلوگیری از گرفتار شدن در چنین دام‌هایی و نیز حفظ حرمت و حریمِ این سنت مقدس راهکارهایی وجود خواهد داشت. یکی از این راهکار‌ها اخذ گواهی تجرد پیش از وقوع عقد ازدواج است .

گواهی تجرد تائیدیه‌ای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در سند سجلی شخص صرفاً برای صاحب سند و براساس درخواست وی یا وکیل قانونی ایشان صادر می‌شود. این درخواست به صورت اینترنتی نیز امکانپذیر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها