در دیداری که بین پرسپولیس واستقلال در روز 3 مهر ماه سال 49 وبه صورت دوستانه برگزار شد اتفاق جالبی رخ داد.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۶۴
عجیب ترین اتفاق در تاریخ دربی که کسی به آن نپرداخت!

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از سایت هوادار ، اتفاقی که به علت دوستانه بودن ماجرا زیاد مورد توجه قرار نگرفت البته این بازی به جز این اتفاق عجیب ،مسائل دیگری را در دل خود نهفته است اما همان طور که گفتیم کمتر مورد توجه واقع شد،

علت این امر این بود که اولین مورخ این عرصه یعنی حسن کاشفی پور که کتاب تاریخچه دربی را در سال 63 نگاشت،به دلیل اشتباه در مرور بازی ها یادش رفت دربی دوستانه سال 49 را قید کند ، بعد ها معلوم شد که ویراستار محترم کتاب این دربی را حذف کرده است ، البته آن هم به صورت سهوی! درست مثل داوران فوتبال ما که بدون استثنا همه اشتباهاتشان سهوی است وهیچ کدام از آنها اشتباه نمی کنند.


اما برویم سراغ این نکات جالب از دربی شماره پنجم:

1-دربی سال 49 به عنوان دربی بازگشت موسوم شد .پرسپولیسی ها تازه دوباره متولد شده بودند .در مرداد 48 ستارگان تیم فوتبال پرسپولیس به پیکان رفته اما یک سال بعد برخی از آنها به تیم خود برگشتند ،علت جدایی این چند نفر کنار گذاشتن آلن راجرز توسط مدیران پیکان بود .محبوبیت آلن راجرز بین بزرگان پیکان چنان بود که وقتی آنها به تیمشان برگشتند ،بلافاصله بهانه راجرز را گرفته ویک سال بعد از برگشتشان،آلن راجرز را به تیم خود برگرداندند.این دربی برگزار شد تا پرسپولیس جدید با تشکیلات تازه یعنی خداحافظی وکناره گیری گنجاپور ،جاسمیان،ممبینی و...حضور مصطفوی،ایرانپاک،حاج رحیمی پور وعلی پروین و... تغییراتی پیدا کند.


2-داور بازی طغرل والمک از ترکیه بود که نگارنده تا به حال حدود 20 تلفظ درباره نام این مرد را پیدا کرده است.


3-منصوررشیدی از شاهین مسجد سلیمان آمده بود تا مثل همه شاهینی های قدیمی شهرستان ها که به شاهین تهران می آمدند ،در دوران انحلال شاهین به پسر بزرگ شاهین یعنی پرسپولیس بپیوندند ،چنان چه در همین سال،ایرانپاک به همین دلیل پرسپولیسی شده بود.


4-علی پروین در روز تولدش اولین دربی خود را تجربه می کرد .او در اولین دربی خودش گل هم زد .ناصر حجازی هم برای اولین بار در دربی حضور پیداکرد.


5-حسین فکری ،به پرسپولیس آمده وسرمربی این تیم شد،البته مصطفوی که به نوعی فرزند خلف حسین فکری بود و به دستور او به پرسپولیس آمد. در آن سوی رایکوف هم به استقلال آمد وچند جوان تیم ملی جوانان را به استقلال آورد از جمله ناصر حجازی وجواد قراب !


6-پرسپولیسی ها از حیث ترکیب تیمی بهتر به چشم می آمدند اما بعد از زدن 2 گل در 20 دقیقه اول توسط علی پروین وحسین کلانی بازی را دیگر جدی نگرفتند.


7-در نیمه دوم تغییراتی در 2 تیم پدیدار شد ابتدا حضور منصوررشیدی در تیم پرسپولیس بود .شاید اگر منصور رشیدی در این دربی خوب کار می کرد دروازه بان اصلی سرخ ها می شد اما اشتباهات او باعث شد او ابتدا به دیهیم وسپس به استقلال رفته واز بزرگان تاریخ این تیم شود.


8- در اینگونه موارد یعنی زمانی که یک تیم بسیار بهتر از دیگری بازی می کند ،عملکرد تیم ضعیف تربه چشم نمی آید !پرسپولیس در نیمه دوم هم بهتر بود وبه خصوص بازی پروین وکلانی وآشتیانی بیشتر از بقیه به چشم می آمد.


9-استقلال در دقیقه 70 یک تعویض انجام داد وجواد قراب هافبک جوان و21 سال تاج به جای عباس مژدهی به میدان آمد.


10- 3 دقیقه بعد قراب گل اول استقلال را زد اما باز هم پرسپولیس به طرف دروازه حریف هجوم می برد تا این که در دقیقه 78 بازی مهدی حاج محمد جوان مصدوم شد. رایکوف چپ و راست خود را نگاه کرد و عباس مژدهی را به میدان فرستاد! حریف قویتر بود و این اتفاقات به چشمش نمی آمد. نبردن در 4 بازی قبل برای آنها انگیزه ای شده بود ومدام به گل سوم فکر می کردند.


11-در لحظاتی که پرسپولیس در حال حمله بود ودر دقیقه 86 کم مانده بود گل سوم را بزند ،یک ضد حمله نصیب تاج شد و کارو حق وردیان در زمان حمله استقلال به ناگهان توپ را از بالای سر منصور رشیدی جلو آمده داخل دروازه انداخت.


12-پرسپولیسی ها که از حملات خود نتیجه ای نمی گرفتند به ناگه فروکش کرده و فضا را برای حریف باز گذاشتند چرا که آنها از عملکرد منصور رشیدی هراس داشتند واین هراس واقعی هم بود چرا که عباس مژدهی بازیکنی که 8 دقیقه از زمین بیرون رفته و برگشته بود در دقیقه 88 گل سوم را زد!


13-عجیب ترین بازی تاریخ دربی که کمترین حرف وحدیث هم درباره اش از حیث رسانه ای وجود دارد با نتیجه 3-2 به سود استقلال به پایان رسید! واقعیت این بازی ثبت نتیجه دیگری بود .نتیجه ای مثل برد 3-1 برای پرسپولیس در صورت نیامدن رشیدی به زمین و حواس جمع تر برای کنترل تعویض های حریف و....

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها