چین با بیش از 270 هزار ایستگاه برای شارژ خودروهای برقی، از پیشکسوتان انرژی‌های پاک مانند آلمان جلو زده است. در آلمان تنها ده هزار ایستگاه شارژ وجود دارد که محدودیت بزرگی برای استفاده عمومی از خودروهای برقی است.
کد خبر: ۹۹۹۸۲۰
چین پیشتاز خودروهای برقی در جهان

براساس گزارش‌های منتشر شده از سال 2017 میلادی بیش از 270 هزار ایستگاه برای سوخت خودروهای برقی در چین به کار افتادند. برنامه چین تا سال 2020 بلندپروازانه است. این کشور طرحی دارد که بنا بر آن ظرف سه سال آینده پمپ‌های سوخت‌رسانی به خودروهای برقی فاصله‌ای بیش از یک کیلومتر با یکدیگر نداشته نباشد.

از سوی دیگر برآوردها بیانگر آن است که تا سال آینده میلادی نیز هر شرکت خودروسازی که می‌خواهد، در چین به فعالیت خود ادامه دهد، باید درصد معینی خودروی برقی تولید کند.

از همین حالا روشن است که دایملر، بی‌ام و و فولکس واگن قادر به برآورده ساختن این شرط نیستند. صنایع خودروسازی آلمان فرصت‌های زیادی را برای پیشتازی در این زمینه از بین برده و احتمالا در جایگاه پایین‌تری قرار دارند.

دولت و حزب کمونیست چین قصد دارند این کشور را به اولین قدرت جهان در این صنعت تبدیل کنند و این کار را با هزینه صنایع خودروسازی آلمان انجام می‌دهند که هنوز «توهم» ساخت بهترین خودروهای جهان را دارند. این نشانه اسارت در گذشته و فراموش کردن آینده است. آینده از آن خودروهای برقی و تجدیدپذیر است.

سال 2016 در چین بیش از نیم میلیون خودروی برقی به فروش رفت. این رقم در آلمان به زحمت به 15 هزار رسیده است، یعنی بسیار کمتر از یک درصد. در نروژ از هر دو خودرو، یکی برقی است. انقلاب در این زمینه می‌تواند جهان را از فاجعه زیست‌محیطی نجات دهد. بدون تغییر در سوخت خودروها، سخنی از نقطه عطف در حفظ محیط‌زیست نمی‌توان زد.

امید تازه برای محیط زیست

در چین متقاضیان خودروی بنزینی اغلب باید ماه‌ها و حتی سال‌ها در انتظار اجازه استفاده از خودروی خود بمانند و در صورت تولید گازهای سمی اجازه راندن آن را ندارند. این درحالی است که دولت برای خودروهای برقی بسته‌های تشویقی زیادی ایجاد کرده است. یک خودروی برقی بلافاصله اجازه استفاده می‌گیرد و همه جا بدون پرداخت پول می‌تواند پارک کند.

در اروپا هنوز توجه هیچ‌کس جلب نشده است که در چین چه می‌گذرد؛ نه در مورد خودروهای برقی، نه توربین‌های بادی یا مزارع استفاده از انرژی خورشیدی. به همین دلیل آلمان که در این حوزه‌ها تا سال 2012 پیشتاز بود، حالا چین جایش را گرفته است.

برنامه چین این است که 40 درصد خودروها تا سال 2030 برقی شوند که معنایش تولید 15 میلیون خودروی برقی جدید است. این یک امید تازه است برای محیط‌زیست و خبری هولناک برای صنایع خودروسازی آلمان. «ساخت آلمان» که شهرتی خوب در جهان دارد، در آینده نزدیک به «ساخت چین» تغییر نام می‌دهد.

شاخصه این خودروها صدای کمتر و تولید نکردن گازهای سمی است. این خودروها نیازی به باک، دنده، کاتالیزاتور و لوله اگزوز یا رادیاتور ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۰
۰
وزارت صنعت و معدن و همچنین خودروسازهای ما یه خورده از این چینی ها یاد بگیرند بد نیست.
تمام دنیا دیگه دارن خودروهاشون رو برقی می كنند. ما تا ابد كه نفت و گاز نداریم كه بسوزونیم !!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
فدات شم ماكه زودتر ساختیم خیلی عالی تر و با كلاس تر از این رو هم ساختیم و مهندسی كه این ماشین ها رو ساخت از ناراحتی ماشین هارو تو رودخونه غرق و توی دره پرتاب كرد
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۰
۰
وحید جان اگرچین الآن به این تكنولوژی رسیده مهندس جمشید آرین سال 2004خودروی برقی را در ایران در سد منجیل تست كرد وقبول شد ازهمه نظر بی عیب ونقص اما مسئولان باطرحش موافقت نكردننداسنادش موجوده .بابا چران میخواهییم قبول كنیم هنر نزد ایرانیان است ولی كو حمایت كو دلگرمی كجاااااااااست؟؟؟
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
۰
۰
متاسفانه در ایران برعكس است.......خودروی برقی ممنوع است و شماره گذاری نمیشود!!!!چون هوا را آلوده نمیكند......از قدیم ما ایرانیها عاشق آتش و دود هستیم......هرچیزی كه آتش بخورد و دود درست كند را دوست داریم....این در ذات ماست....بتركه چشم حسود....

نیازمندی ها