به یک سوال اساسی با پاسخ‌های مختلف و حتی متناقض توجه کنید: آیا فناوری خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند؟
کد خبر: ۹۹۸۰۸۶
خودروهای برقی و محیط زیست رابطه‌‌ای که به زمان نیاز دارد

به طور کلی، خودروهای برقی در مقایسه با سایر خودروهای احتراقی، گزینه‌ای مناسب‌تر برای محیط زیست به شمار می‌آیند. تا این جای کار مشکلی نیست و می‌توان چنین نظری را پذیرفت، اما نکته بحث‌برانگیز از اینجا به بعد آغاز می‌شود. برقی که مورد استفاده این دسته از خودروهای پاک قرار می‌گیرد، در جایی تولید می‌شود که یک نیروگاه تولید برق است. ممکن است از سوخت‌های فسیلی برای چرخش توربین‌ها و تولید برق استفاده شود. اینجاست که تردیدها آغاز می‌شود و بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا حقیقتا خودروهای برقی برای حفظ محیط زیست گزینه‌ای بهتر از خودروهای بنزینی محسوب می‌شوند؟

برای این که پاسخ روشنی به این پرسش بدهیم، باید به عقب‌تر برگردیم. این که چه سوختی در نیروگاه‌های تولید برق سوزانده می‌شود مهم‌ترین نکته است. اگر زغال‌سنگ، منبع اصلی سوخت باشد، باید گفت اثرات زیست‌محیطی خودروهای برقی با آنچه تصور می‌شود تفاوت زیادی خواهد داشت. این که در برخی کشورهای جهان ـ بویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا ـ خودروهایی با برق تولید شده از زغال‌سنگ برای حرکت مورد استفاده واقع شوند، خطری بزرگ برای محیط زیست به وجود خواهد آمد. برای درک بهتر این اثرگذاری باید به عقب‌تر برگردیم. برای آن که زغال‌سنگ سر از نیروگاه تولید برق درآورد، باید آن را از معادن مخصوص استخراج کرد. این کار همراه با صرف انرژی زیاد در مسیر حمل و نقل است. همچنین زمانی که این ماده کربنی می‌سوزد، انبوهی از مواد آلاینده تولید و روانه اتمسفر می‌شود.

بر اثر سوزاندن زغال‌سنگ، حجم قابل توجهی از گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. اکنون در بزرگ‌ترین کشورهای جهان از زغال‌سنگ برای تولید 40 تا 60 درصد برق تولید شده استفاده می‌شود که بدون شک این رقم چشمگیر است. تنها در آمریکا یعنی جایی که استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق به واسطه به‌روزرسانی مبتنی بر فناوری‌های سبز در نیروگاه‌ها به کمتر از 40 درصد رسیده است، حجم گازهای گلخانه‌ای تولید شده مرتبط با خودروهای برقی به اندازه نصف خودروهای بنزینی است. این رقم برای اروپای غربی یعنی جایی که برق تولید شده با استفاده از سوزاندن زغال‌سنگ نزدیک به 60 درصد است، حدود یک‌سوم برآورد می‌شود.

تمام این آمارها حکایت از آن دارند که زغال‌سنگ همچنان منبع اصلی و عمده تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود که این به معنای تولید حجم عظیمی از گازهای گلخانه‌ای است. بدیهی است، با گذشت زمان، استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق بتدریج کاهش می‌یابد که در نتیجه این تغییر نگرش می‌توان با اطمینان خاطر بیشتری گفت که خودروهای برقی واقعا دوستدار محیط‌زیست هستند. البته نباید فراموش کرد، خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی گرانقیمت‌تر هستند که همین نکته می‌تواند مشتریان را در خرید این نوع محصولات دچار تردید کند.

منبع: newatlas.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها