با زهراسادات میرباقر،‌ ستاره والیبال بانوان

ورزش حرفه‌ای مانع ازدواج نیست

این دختر «ستاره» است، یکی از ستاره‌های ورزش بانوان که البته کمتر به چشم می‌آید.
کد خبر: ۹۹۸۷۸۸
ورزش حرفه‌ای مانع ازدواج نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، زهرا (مهتا) سادات میرباقر یکی از ستاره‌های درخشان لیگ برتر والیبال بانوان است، دختری خونگرم و بسیار باانگیزه. مهتا یا همان زهرا در تیم سایپا به‌عنوان لیبرو به میدان می‌رود و از باتجربه‌های عرصه والیبال بانوان به‌شمار می‌آید.

او که عضو تیم ملی والیبال بانوان هم هست در روزی که تیمش یک برد شیرین دیگر در لیگ برتر به دست آورد و اتفاقا او هم یکی از ستاره‌های میدان بود با ما همکلام شد.

پیش از هر چیزی خودت را معرفی کن و بگو چند سال داری و چند سال است والیبال بازی می‌کنی؟

زهراسادات میرباقر هستم و حدود 10 سال است که والیبال بازی می‌کنم یعنی از حدود 16 سالگی.

چه اتفاقی افتاد که به طرف ورزش کشیده شدی؟

در کودکی رشته اصلی‌ام بسکتبال بود اما به‌طور ناگهانی به طرف والیبال کشیده شدم. تمرینات بیشتر و مربیان خوب باعث شد در والیبال پیشرفت کنم.

همزمان با ورزش درس هم می‌خوانی؟

بله و رشته‌ام مهندسی صنایع غذایی است. الان هم دانشجوی ترم آخر ارشد همین رشته هستم.

در والیبال به بالاترین سطح ممکن رسیدی و اکنون یکی بهترین‌های پست خودت در ایران هستی. به غیر از تمرینات و علاقه و استعداد چه چیزهای دیگری تاثیر داشت؟ می‌خواهم بپرسم خانواده چقدر در این میان تاثیر گذار بوده است؟

بله تاثیر زیادی داشتند. من بخش مهمی از موفقیت‌هایم در والیبال را مدیون خانواده‌ام هستم که همیشه حمایتم کردند. حمایت خانواده یکی از مهم‌ترین عوامل است. حمایت مربی هم بسیار تاثیرگذار است. اصلا حمایت مهم‌ترین عامل است. با حمایت در هر زمینه و در هر کاری می‌توان موفق بود؛ هم درس و هم ورزش.

بین ورزشکاران حرفه‌ای در سال‌های اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی خیلی باب شده و از آن برای ابزاری به‌منظور ارتباط با هواداران استفاده می‌کنند. هر چه باشد شما هم ستاره هستید. از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

بله، از اینستاگرام استفاده می‌کنم. همین شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث پیشرفت ورزش بانوان شود البته به شرطی ‌که از آن استفاده درستی شود. اصلا با کمک همین شبکه‌های اجتماعی ورزش بیشتر و بهتر دیده می‌شود و به شناخته شدن بانوان ورزشکار کمک زیادی می‌کند.

می‌گویند ورزشکاران حرفه‌ای دختر خیلی سخت تن به ازدواج می‌دهند، با این اظهار نظر موافقید؟

خیر اشتباه است. البته اگر حمایتی که از ورزش آقایان می‌شود از ورزش بانوان هم شود قطعا این مسائل و حرف‌ها پیش نمی‌آید. متاسفانه اهمیت چندان زیادی به ورزش بانوان نمی‌دهند و همین باعث می‌شود برخی ورزشکاران بین ورزش و ازدواج یکی را انتخاب کنند. در صورتی که نباید این‌طور باشد.

چیز دیگری که درباره ورزش بانوان وجود دارد این است که ورزشکاران زن نسبت به مرد زودتر با ورزش حرفه‌ای وداع می‌کنند دلیلش چیست؟

دلیلش فقط عدم حمایت از ورزش بانوان است. اگر پشتیبانی کافی وجود داشته باشد ورزشکار حتی در صورت ازدواج و بچه‌دار شدن می‌تواند بهتر از قبل به ورزش برگردد. یکی از مسائل مربوط به ورزش بانوان نبود اسپانسر است. همین نبود اسپانسر باعث منحل شدن تیم‌ها در لحظه آخر می‌شود و همین انگیزه‌ها را برای ادامه کار از بین می‌برد.

نظرت راجع به شهرت چیست؟ دوست داری بتوانی به شهرتی همتراز با ستاره‌های مرد برسی و مورد توجه قرار بگیری؟

بله البته پیش از آن ترجیح می‌دهم در کارم پیشرفت کنم.

سقف آرزوهایت در ورزش چیست؟

موفقیت در ورزش و پیشرفت والیبال بانوان. دوست دارم هر روز در ورزش بهتر از روز قبل باشد و حمایت‌ها هم از ما بیشتر شود.

پدری که دختر ورزشکارش را در باشگاه والیبال کتک زد....

صحبت‌های این دختر را خواندیم؛ دختر 26 ساله‌ای که مدام از لزوم «حمایت» از ورزش می‌گوید. او در صحبت‌هایش به این هم اشاره می‌کند که بخش مهمی از موفقیت‌هایش را مدیون خانواده‌اش می‌داند. اما برای دخترک 13 ساله‌ای که به والیبال علاقه بسیار زیادی دارد این حمایت معنا ندارد. در حالی که زهرا میرباقر و هم‌تیمی‌هایش از حمایت کامل خانواده برای ورزش برخوردار هستند، این دختر 13 ساله که تا آستانه بازی در لیگ برتر هم پیش رفت با خشونت فیزیکی پدرش برای همیشه والیبال را کنار گذاشت؛ پدر بی‌منطق و کم‌سوادی که ورزش را برای دخترش ننگ می‌دانست. او زمانی که متوجه شد دخترش به باشگاه والیبال می‌رود به آنجا رفت و جلوی چشمان مربی و بازیکنان بهت‌زده باشگاه دخترش را با خشونت فیزیکی از باشگاه برد. ای کاش سطح فرهنگی ما به قدری بالا برود که دخترک معصومی را فقط به دلیل علاقه و آرزوهای پاک و البته چیزی که حق مسلم اوست جلوی چشم دیگران مورد ضرب و شتم قرار ندهیم.... این دختر 13 ساله که نامش نزد ما محفوظ است می‌تواند همانند زهرا میرباقر و دیگر دختران شاغل در لیگ‌های حرفه‌ای آینده درخشانی داشته باشد، اما... .

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها