رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جمع خبرنگاران خبر داد

سال 96؛ رشد اقتصادی 7/7 درصد، نرخ تورم 6/7 درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تهیه و تدوین بودجه بر اساس سیاست‌های برنامه ششم توسعه تدوین شده و در همه ابعاد آن اقتصادمقاومتی مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۵۵۹۴

به گزارش جام‌جم، محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری با موضوع واکاوی بودجه سال آینده افزود: برنامه ششم توسعه هنوز به تصویب مجلس نرسیده اما از آنجایی که تدوین آن توسط همین سازمان صورت گرفته و تغییری در شاکله و چارچوب اصلی نخواهیم داشت، بودجه سال آینده نیز بر اساس سیاست‌های برنامه ششم که اقتصادمقاومتی در آن حاکم است، تدوین شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح آثار کلان بودجه سال 96 گفت: سال آینده رشد اقتصادی 7/7 درصدی، رشد سرمایه‌گذاری 3/12درصدی، نرخ تورم 6/7درصدی و رشد نقدینگی 19 درصدی پیش‌بینی شده است. محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور از در نظر گرفتن دلار 3300 تومانی و نفت 50 دلاری در هر بشکه خبر داد و گفت: سیاست دولت نرخ شناور مدیریت شده برای ارز است. وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی تورم 7 تا 8 درصدی، بودجه انبساطی یا انقباضی نیست بلکه بودجه عمومی در بخش منابع عمومی و اختصاصی است که منابع عمومی 320 هزار میلیارد تومان است و در بخش مصارف عمومی نیز همین رقم در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در شرایط اقتصادی فعلی که بعد از تحریم تولید دارد جان می‌گیرد، سهم مالیات بالا نیست اما همین اعداد را هم در اجرای طرح‌های عمرانی هزینه خواهیم کرد، ضمن این‌که موثرتر از این‌که چقدر مصرف کنیم آن است که خوب هزینه کنیم.

توجه به اقشار آسیب‌پذیر

این مقام مسئول گفت: از هزینه‌ها در سال آینده 72 هزار و 400 میلیارد تومان را دولت برای رفاه اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی و کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده است چرا که توسعه را به قیمت گرسنه‌تر نگه داشتن مردم پیگیری نمی‌کنیم و اقشار آسیب‌پذیر نباید در چرخ‌دنده‌های توسعه له شوند.

معاون رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور ادامه داد: 47هزار و 300 میلیارد تومان نیز در حوزه آموزش و تحقیقات هزینه خواهیم کرد که تاکید مقام معظم رهبری هم هست؛ بنابراین ما به دنبال توسعه اقتصادی نیستیم بلکه به دنبال توسعه انسانی هستیم و بزودی الگوهای دولت در حوزه توسعه را رونمایی می‌کنیم که صرفا اقتصادی نیست بلکه توسعه فرهنگی، اجتماعی و مسائل دفاعی و امنیتی را در بر می‌گیرد و نمی‌توان این بودجه را کم کرد. سومین محل مصرف بودجه نیز در بخش دفاع و امنیت است که 17 هزار و 155 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

کسری 8/11هزار میلیارد تومانی دخل و خرج یارانه نقدی

سخنگوی دولت گفت: مصوبه‌ای را از مجلس شورای اسلامی درخواست و اخذ کردیم تا به دولت اجازه دهد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها یا از محل بودجه عمومی تامین مالی کند و آن را برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به جامعه هدف در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد و برای تولید اشتغال هزینه کند.

نوبخت تصریح کرد: عملکرد دریافت و پرداخت یارانه‌ها به نحوی است که ماهانه 3400 میلیارد تومان یارانه نقدی به 77 میلیون نفر پرداخت می‌کنیم یعنی جمعا در سال 96 بالغ بر 40هزار و 800 میلیارد تومان یارانه نقدی باید پرداخت کنیم که پرداخت از سه محل شرکت پالایش و پخش، شرکت گاز و توانیر تامین می‌شود؛ به طوری که 21 هزار میلیارد تومان متعلق به پالایش و پخش، 8000میلیارد تومان شرکت گاز و 2200 میلیارد تومان هم توانیر است که البته توانیر را نمی‌گیریم و به حساب یارانه تولید قرار می‌دهیم. مکانیسم اجرایی آن هم این‌گونه است که توانیر می‌گیرد و ما دوباره تخصیص می‌دهیم. این مقام مسئول در دولت ادامه داد: کسری در مورد هدفمندی این است که ما نمی‌توانیم یارانه پرداخت نکنیم اما ردیف متمرکز یارانه را داریم و مجلس به ما اعلام کرده هر مقدار را از محل افزایش قیمت دریافت کردیم و هر مقدار را که کم داشته باشیم از ردیف عمومی بودجه هدفمندی یارانه‌ها برداشت کنیم و این برداشت غیرمجاز از خزانه نیست.

قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که برای سال آینده به هیچ وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین نداریم، افزود: معمولا پس از تصویب لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

بودجه بسته به شرایط تغییر می‌کند

نوبخت در این نشست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمدید تحریم‌ها و لحاظ کردن آن در لایحه بودجه سال 96 کل کشور گفت: اگر تهدیدی مقابل امنیت ملی و اقتصاد کشور قرار گیرد، دولت بودجه اضطراری خواهد داد و البته به نظر می‌رسد ترامپ باید بودجه سایه تدوین کند. وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در سه حالت خوشبینانه، بدبینانه و منطقی بودجه را تنظیم می‌کردیم و برای سه حالت نیز یک سناریوی بودجه از سوی دولت در نظر گرفته می‌شد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که سازمان گسترده‌ای همچون برنامه و بودجه با هزار کارشناس و متخصص برای هر حالتی آمادگی دارد بودجه تدوین کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درخصوص این‌که دولت ممکن است بودجه در سایه تدوین کند، گفت: بودجه سایه به خودی خود ناامنی ایجاد می‌کند و پیام بی‌ثباتی را مبادله خواهد کرد، در حالی که اکنون اوضاع اقتصاد کشور بسیار مساعد و باثبات است. ضمن این‌که فردی که باید بودجه سایه تدوین کند آقای ترامپ است. وی ادامه داد: براساس آنچه که احتمال آن متفاوت است، بودجه سال بعد می‌تواند از مکانیسم تخصیص پیش برود؛ کما این‌که در سال قبل نیز نفت به 30 دلار هم رسید ولی کشور اداره شد اکنون نیز پیش‌بینی لازم برای سال آینده صورت گرفته است.

وی افزود: نمی‌خواهیم فضای ناامنی را در جامعه رواج دهیم و بگوییم یک بودجه زیرمیزی نیز وجود دارد بلکه باید گفت ارقام به نحوی در نظر گرفته شده که تکانه‌های احتمالی را پوشش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها