عضو انجمن روماتولوژی کشور:

آرتروز درمان قطعی ندارد

یک فیزیوتراپیست گفت: با شکستن قولنج مفاصل فرد قطعا به آرتروز مبتلا نمی شود، اما تداوم در این کار تشدید ساییدگی در افراد مبتلا به آرتروز را در پی دارد.
کد خبر: ۹۷۱۱۶۴
آیا باورهای رایج در مورد شکستن قولنج حقیقت دارد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمد اکبری فیزیوتراپیست اظهار داشت: در اصل مفاصل بدن قولنج نمی‌کنند و صدای ناشی از کشیدن و خم کردن مفاصل که اصطلاحا به آن پاپینگ می‌گویند، در اثر تجمع گاز بین مفاصل ایجاد می‌شود.


وی افزود: پاپینگ یا همان صدای مفاصل در اثر فشار وارده به کپسول‌های مفصلی و ایجاد فشار منفی به داخل این کپسول‌ها و تبدیل شدن بخشی از مایع مفصلی به گاز به وجود می‌آید.


این متخصص فیزیوتراپی عنوان کرد: این کار (کشیدن و یا خم کردن مفاصل) تاثیری در رفع خستگی ندارد و لازم است از تکرار این کار پرهیز شود، زیرا تداوم در انجام این کار سبب شل شدن کپسول مفصلی و نهایتا کم ثباتی مفصل می شود، اما نمی‌توان گفت قطعا شکستن انگشتان خطرناک بوده و یا سبب بروز آرتروز می‌شود.


اکبری بیان کرد: افرادی که دچار آرتروز هستند و به ندرت ورزش می‌کنند، مفاصل مقاومی ندارند که در بدن آن‌ها استخوان سازی جدید صورت گرفته و مداومت در کشیدن و خم کردن مفاصل بدن امکان ایجاد آسیب‌های شدید و شکستگی را در این افراد افزایش می‌دهد.


وی تاکید کرد: افرادی که برای رفع خستگی مفاصل خود را جا‌به‌جا می‌کنند باید بدانند این کار تاثیری در رفع خستگی ندارد و این افراد می‌توانند کارهایی مانند چرخاندن تسبیح یا ورزش‌های دست و پا را جایگزین آن کنند.


این فیزیوتراپیست در خصوص چرخش و حرکت ناگهانی گردن گفت: مفاصل ستون مهره‌های گردن در افراد بالای 50 سال، افرادی که مشکل مهره‌ای در ناحیه گردن دارند و به ندرت ورزش می‌کنند و اشخاص مبتلا به آرتروز پیشرفته، آسیب‌پذیر است و حرکت‌های ناگهانی گردن در این افراد سبب ایجاد مشکلات جدی در آن‌ها می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها