به تازگی نرم افزاری کشف شده که بر روی تعداد بی‌شماری از گوشی‌ها اندرویدی چینی مشغول کار است تا اطلاعات کاربران را هر 72 ساعت یک بار به سرورهای چین ارسال کنند.
کد خبر: ۹۶۹۶۸۲
جاسوسی هزاران گوشی ارزان قیمت چینی از کاربران

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر، امروزه چند درصد مردم جهان از گوشی‌های موبایل آیفون یا از تلفن‌های همراه هوشمند (اسمارت‌فون) پرچمدار سری گلکسی سامسونگ و یا پیکسل شرکت گوگل استفاده می‌کنند؟ از کل اسمارت فون‌هایی که کاربران در جهان استفاده می‌کنند، حدود 80% آنها اندرویدی هستند. تعداد بسیار زیادی ازاین گوشی‌های اندرویدی نیز از سری موبایل‌های ارزان قیمت چینی هستند. از بین گوشی‌های چینی درصدی هم ساخت شرکت‌های‌ تولید کننده موبایل بزرگی مانند هواوی (Huawei) و زد تی ای (ZTE) هستند که در کشورهایی مثل آمریکا تحت نام برند‌های دیگر مجددا مارک خورده و به‌فروش می‌رسند.

این گوشی‌ها را تقریبا در هر جای دنیا می‌توان یافت و همین در مورد آنها ترسناک است که تعداد خیلی زیاد و نامعلومی از آنها مرتب اطلاعات و دیتا‌های (داده‌) کاربران را هر 72 ساعت یک بار مخفیانه به چین می‌فرستند.

طبق گزارش‌های موجود به تازگی نرم افزاری کشف شده که بر روی تعداد بی‌شماری از گوشی‌ها اندرویدی چینی مشغول به کار است تا مجموعه‌ای از اطلاعات کاربران را هر 72 ساعت به سرورهای چین ارسال کنند. این نرم افزار توسط یک شرکت چینی به نام شرکت فناوری اداپس شانگهای (Shanghai Adups Technology Company) برنامه‌نویسی شده و گفته می‌شود هم اکنون صدها میلیون دستگاه گوشی موبایل و انواع گجت‌های اندرویدی دیگر را آلوده کرده است که تعداد بسیار زیادی از این گجت‌های آلوده به این بد افزار جاسوسی هم در دست کاربران آمریکایی هستند. بد افزار یاد شده از طریق اسمارت‌فون‌های اندرویدی ارزان قیمت چینی به گجت‌های اندرویدی دیگر انتقال یافته و آنها را آلوده می‌سازد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش نشریه نیویورک تایمز، یک شرکت امنیتی به نام کریپتو وایر (Kryptowire) این بد افزار جاسوسی را کشف کرده و گفته می‌شود که کار آن، فراتر از فقط آرشیو کردن و ارسال کردن پیام‌های متنی گوشی شما است.

ظاهرا این بد افزار وظیفه جمع آوری کل پیام‌های متنی، لیست مخاطبان و فهرست تماس‌های صورت گرفته و اطلاعات مکان‌هایی را که شما در آنها حضور دارید و داده‌های دیگر شخصی را جمع آوری کرده و سپس همه این دیتاها را به یک سرور در چین می‌فرستد.

مقامات دولتی آمریکایی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا این بدافزار اطلاعات کاربران را به جهت مقاصد تبلیغاتی و یا جهت استفاده سرویس‌های جاسوسی چین جمع آوری و ارسال می‌کند.

یکی از مسئولان شرکت سازنده بد‌افزار از این کار شرکت اداپس را به‌عنوان «اشتباه یک کمپانی خصوصی» توصیف کرده و گفته است که شرکت اداپس هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد. به گفته وی ساخت این نرم افزار به منظور مساعدت به خدمات پشتیبانی یک شرکت چینی که از مشتریان شرکت اداپس است طراحی شده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعدادی از تلفن های همراه توسط بدافزار یاد شده آلوده شده‌اند یا حتی چگونه می‌توان تشخیص داد که یک گوشی به این بدافزار آلوده شده است یا نه؟ بیشتر گوشی‌های آلوده شده به این بد‌افزار از بین اسمارت‌فون‌هایی هستند که به‌صورت بین‌المللی استفاده می‌شوند و موبایل کاربرانی که از خدمات اعتباری از پیش پرداخت شده بین المللی استفاده می‌کنند بیش از بقیه به این بدافزار آلوده می‌شود. فقط یکی از اپراتورهای تلفن همراه آمریکا به نام بی ال یو (BLU) اعلام کرده است که به تقریبا تعداد 120000 دستگاه از تلفن‌های همراه مشترکانش به این بد‌افزار آلوده شده‌اند. این شرکت اعلام کرده که با بروز رسانی این گوشی‌ها توانسته آنها را از مشکل این نرم‌افزار جاسوسی خلاص کند.

مترجم: جواد ودودزاده - جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
خوب چرا دولت جلوی واردات گوشیهای چینی رو نمیگیره؟ اگه این خبر در مورد آمریكا بود به این راحتی از كنارش میگذشتید؟

نیازمندی ها