این روزها همه از دخترانی حرف می زنند که در شرق دور حماسه آفرینی کرده اند. این روزها از والیبال خیلی حرف می زنیم اما اینبار سعید معروف ، محمد موسوی و یا عادل غلامی سوژه صحبت های والیبالی ما نیستند.
کد خبر: ۹۴۴۳۱۳
دستاورد جام باشگاه های والیبال بانوان آسیا / یک مقام پنجمی و فراموشی یک واقعیت تاریخی!

به گزارش جام جم آنلاین ، اینبار پای دخترانی در میان است که با نیمی از امکانات و پول ستاره های مرد والیبال ایران در آن سوی آسیا خوش درخشیده اند. دختران تیم ملی ایران که با نام بانک سرمایه در رقابت های جام باشگاه های آسیا شرکت کردند حالا با انگیزه و روحیه بهتری در رقابت های جام کنفدراسیون آسیا شرکت می کنند.

کاری که دختران والیبالیست در فیلیپین یعنی میزبان جام باشگاه های آسیا کردند حماسه نبود اما کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

تیم والیبال بانوان دختران بانک سرمایه در نخستین مسابقه تیم کره شمالی را از پیش رو برداشت. سپس دو شکست متوالی مقابل تیم های چین و تایلند متحمل شد. سپس در چهارمین مسابقه میزبان یعنی فیلیپین را از پیش رو برداشت.

پس از شکست مقابل آلتای قزاقستان و ناکامی در راه رسیدن به جمع چهار تیم برتر رقابت ها شاگردان مایدا چیچیچ برای کسب مقام پنجمی مقابل تیمی از چین تایپه قرار گرفتند و در نهایت با یک پیروزی شیرین مقام پنجم جام باشگاه ها را به دست آوردند. اما پس از کسب این پیروزی برخی چنان از خود بیخود شدند که یک واقعیت تاریخی از میان رفت. این افراد از خود بیخود شده این مقام پنجمی را تاریخی ترین مقام تاریخ ورزش والیبال بانوان ایران معرفی کردند و حتی کار را به جایی رساندند که حماسه سازی ها هم آغاز شد.

حتی رییس فدراسیون والیبال ایران یعنی محمدرضا داورزنی که همیشه از او توقعی ویژه داریم با فراموش کردن یک واقعیت تاریخی، مقام پنجمی تیم والیبال بانوان بانک سرمایه را "تاریخی" قلمداد کرد. اما این واقعیت تاریخی چه بود؟

مقام تاریخی دختران والیبال

برای پاسخ به سوال قبل باید به نیم قرن پیش یعنی سال 1966 برابر با سال 1345 برویم.

تیم ملی والیبال بانوان ایران در سال ۱۹۶۶ برای نخستین‌بار در بازی‌های آسیایی شرکت یافت و موفق به کسب اولین و آخرین مدال در تاریخ ایران شد. این مسابقات با شرکت ۶ تیم برگزار شد و ایران با ۳ برد مقابل بورما، فیلیپین و تایلند، و پذیرش ۲ شکست مقابل ژاپن و کره جنوبی به مقام سوم رسید.

لیلا امامی، پری فردی، مینا فتحی، سکینه خرازی، عذرا ملک، روحی پندنواز، ژاله سیدهادی‌زاده، نسرین شکوفی و ماری تت بازیکنان تیم ملی ایران در آن سال بودند.

حالا با این اوصاف منظور داورزنی و بقیه کسانی که مدام مقام پنجمی دختران والیبالیست را تاریخی توصیف می کنند چیست؟ یعنی مقام سومی 50 سال قبل والیبال بانوان ایران حساب نیست؟ یعنی ما هم باید پنجاه سال بعد مقام پنجمی تیم والیبال بانوان بانک سرمایه را فراموش کنیم و از "نو" برای خودمان تاریخ سازی کنیم؟

یک سوال دیگر اینکه باید از دکتر داورزنی بپرسیم. چرا باید برای ورزشی که قبلا مقام آوری در آسیا را تجربه کرده مقام پنجمی در جام باشگاه های والیبال بانوان آسیا باید یک "حماسه" باشد؟ برای پاسخ به این سوال اصلا نباید مدت ها بحث و بررسی کرد. اگر قرار باشد با کسب یک موفقیت نه چندان بزرگ موفقیت ها و حماسه های قبلی را فراموش کرد پس چه بهتر که اصلا موفقیتی به دست نیاوریم!

دختران والیبالیست زیر ذره بین رسانه های خارجی

به هر حال از این موضوع کتمان یک واقعیت تاریخی می گذریم و دوباره به کار بزرگ دختران والیبالیست برمی گردیم. این دختران اگر به جمع چهار تیم برتر رقابت ها نرسیدند حداقل اینکه در رسانه های آسیای شرق دور کولاک کردند. در حالی که اوج کج سلیقگی رسانه های داخلی، روی جلد رفتن ستاره های پرمدعا، تاریخ مصرف گذشته و بی مصرف فوتبالی را رقم می زند و نشانگان بی مصرف سالاری را در روزنامه های ورزشی به خوبی می توانید ببینید رسانه های خارجی بهتر از ما بلدند به دختران ورزشکار ما بها بدهند. نمی دانیم از آن روزنامه فیلیپینی بگوییم که عکس سه تا از بازیکن های ما را روی جلد برد و یا از تلویزیون ژاپن که در گزارشی دختران والیبالیست ما را تمجید و تحسین کرد. شاید هم بهتر باشد از نشریه تایلندی بگوییم که عکس دختران والیبالیست بانک سرمایه را روی جلد می برد اما به هر حال هر چه هست آن ور آبی ها بهتر بلدند قدر دختران ورزشکار را بدانند.

کار مهم تر در ویتنام

تیم ملی والیبال بانوان ایران هم اکنون در ویتنام به سر می برد. آنها پس از پشت سر گذاشتن رقابت های جام باشگاه های والیبال بانوان آسیا حالا در اندیشه کسب یک نتیجه خوب اینبار در جام کنفدراسیون والیبال آسیا هستند. امیدواریم بانوان والیبالیست ایرانی بتواند رتبه هشتمی دوره گذشته خود را ارتقا بدهند اما از طرفی هم امیدواریم اگر این اتفاق افتاد نتیجه به دست آمده از سوی شتابزده ها و از خود بیخود شده ها تاریخی ترین مقام ورزش والیبال بانوان ایران محسوب نشود!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها