ابتکارعمل «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دراعلام پذیرش نخست وزیری «سعد الحریری» رئیس حزب جریان المستقبل در ازای موافقت او با ریاست جمهوری ژنرال «میشل عون»، رکود سیاسی داخل لبنان را شکست و آل سعود و مهره های داخلی آن را سراسیمه کرد.
کد خبر: ۹۳۴۵۷۵
ابتکار نصرالله برای خروج لبنان ازبن بست ریاست جمهوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ناظران همچنین معتقدند، این ابتکارعمل که دبیرکل حزب الله آن را در سخنرانی عصر شنبه گذشته خود به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه اعلام کرد، درصورت همراهی اردوگاه مقابل ( گروه 14 مارس) می تواند لبنان را از بن بست سیاسی خارج کند تا علاوه بر فراهم شدن زمینه انتخاب رئیس جمهوری جدید به فعال شدن دولت منجر شود و به تعطیلی پارلمان هم پایان دهد.

تاکنون به نظر نمی رسد حزب جریان المستقبل که مخاطب اصلی پیشنهاد سید حسن نصرالله بود جواب مثبتی برای این ابتکارعمل داشته باشد.

درست است که تاکنون هیچ موضع گیری رسمی توسط شخص سعد الحریری که در تعطیلات خارج از کشور بسر می برد، صورت نگرفته اما فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان به ریاست «فواد السنیوره» ماموریت فراهم کردن شرایط اعلام موضع منفی و رسمی را عهده دار شده است.

دربیانیه اخیر این فراکسیون ادعا شده است ابتکارعمل سید حسن نصرالله با قانون اساسی لبنان و توافقنامه طائف تعارض دارد.

با این وجود بسیاری از تحلیلگران لبنانی معتقدند حزب جریان المستقبل تلاش دارد از پاسخگویی به این ابتکار عمل که آن را در موقعیت بغرنجی قرار داده است، فرار می کند.

« ادمون صعب » از روزنامه نگار برجسته لبنانی یکی از این تحلیلگران است که این اعتقاد را دارد.

صعب تاکید کرد: ابتکارعمل دبیرکل حزب الله دعوت به تعقل و منشور ملی لبنان بود اما جریان المستقبل گزینه ای بجز منفی بافی و برخورد سختگیرانه تا روشن شدن نتیجه میدان نبرد سوریه در اختیار ندارد.

وی افزود:موضع فراکسیون المستقبل ناشی از اوضاع بحران زده و مصیبت بار جریان المستقبل و سعد الحریری است که علاوه بر بحران های مالی و درون گروهی، در حال غرق شدن در شن های متحرک منطقه است.

این روزنامه نگار برجسته لبنانی با بیان اینکه مرحله کنونی مرحله پایه گذاری برای نظام جدید منطقه ای است، مقاله « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را که ماه مارس گذشته در روزنامه نیوریورک تایمز منتشر شد، بهترین طرح برای این مرحله دانست.

وزیر امور خارجه ایران در مقاله خود نوشته بود که نظام منطقه ای مطلوب ضمن حفظ مرزهای کنونی، به ملت ها حق انتخاب سرنوشت می دهد و در آن از گفت وگو برای حل بحران ها استفاده می شود.

اما رژیم سعودی نمی خواهد به این قوانین و معادله ها پایبند بماند و علاوه بر جنگ افروزی علیه یمن، مخالف گفت وگو درباره موضوع های مختلف از جمله لبنان است.

ادمون صعب رمز و راز موافقت نشدن با ابتکار عمل سید حسن نصرالله را ناشی از همین رفتار سعودی ها می داند.

با این وجود ادموند صعب معتقد است که ریاض نمی تواند موضع گیری کنونی خود را ادامه دهد چون رویدادهای منطقه طبق میل و خواست سعودی ها پیش نمی رود و رویای آنها در میدان حلب نقش بر آب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها