
صداها در فرکانسهای بالا یا بسیار پایین، اثرات مخربتری دارند تا فرکانسهای متوسط. بودن در کنار صداهای مختلف و برای مدت طولانی، باعث کاهش میزان شنوایی و مشکلات عدیده دیگری میشود که بهعنوان افت شنوایی ناشی از سروصدا (NIHL) شناخته میشود و همچنین برخی مشکلات دیگر مانند اختلالات خواب و پرخاشگری از عوارض در معرض صدای بلند بودن است که خود، زمینهساز مشکلات بعدی در ابعاد جسمی، روحی و روانی در آینده خواهد بود و بر عملکرد کاری و اجتماعی افراد اثر میگذارد.
رکودداران جهانی در حوزه آلودگی صوتی
براساس آمارهای موجود در آمریکا در سال 1978 تنها 20 میلیون آمریکایی بهصورت روزمره در معرض آلودگی صوتی قرار داشتند که به از دست دادن شنوایی موقت و دائم بسیاری از این شهروندان منجر شد. سال 1990 این عدد به 30میلیون نفر رسید که در معرض صداهایی با فرکانس 85 دسیبل قرار داشتند. در آلمان و سایر کشورهای توسعهیافته، اعداد و ارقام در طول زمان با افزایش مواجه بوده و گفته میشود در سال 2001 بر اساس آمارها 12 تا 15 درصد از افرادی که کار میکردند، در معرض فرکانسهایی بالاتر از 85 دسیبل قرار داشتهاند و با افزایش تعداد خودروها، دستگاه و ماشینآلات این مقدار در طول زمان تا به امروز افزایشیافته است.
در اروپا در سال 2012، تعداد افرادی که در مناطق شهری در معرض آلودگیهای صوتی ناشی از تردد خودروها قرار داشتهاند به 90 میلیون نفر میرسید و در مناطق غیرشهری این عدد تا 40 میلیون نفر افزایشیافت که این موضوع زنگ خطری است برای سلامت افراد ساکن در این مناطق.
اما آلودگی صوتی در برخی شهرهای دنیا رکوددار است و در میان آلودهترین شهرهای دنیا از نظر صوتی، بمبئی در هندوستان آلودهترین شهر ازنظر سروصدا شناختهشده و کلکته در مرتبه بعدی قرار میگیرد. این شهرهای آلوده عموما مربوط به کشورهای در حال توسعه مانند هند هستند که به دلیل وسایل نقلیه زیاد و عادتهای رانندگی غلط، پرسروصداترین شهرهای دنیا لقب گرفتهاند. هندیها در رانندگی بیشتر از سایر افراد در دنیا از بوق استفاده میکنند که این مساله به اول شدن آنها در ایجاد آلودگی صوتی کمک کرده است.
جنگ جهانی علیه آلودگی صوتی
ابعاد مختلف آلودگی صوتی هرروز بیش از گذشته مشخص میشود و بااطلاع از تأثیرات منفی این پدیده روی سلامت افراد و حتی محیط زیست، راههای مختلفی برای مقابله با آن پیشنهادشده است. ازجمله مواردی که باید در زندگی شهری رعایت شود؛ مخصوصا برای افرادی که در مناطق پرتردد زندگی میکنند، این است که محل زندگی یا کار خود را برای نفوذ صداهای مزاحم عایق کنند. این کار از طریق استفاده از پنجرههای دوجداره میتواند مؤثر باشد، سطوح سخت زمین باعث میشود این صداها افزایش یابند و استفاده از پوششهایی مانند فرش یا فرشینه میتواند اثرگذار باشد.
راهکارهای مختلفی برای مبارزه با آلودگی صوتی وجود دارد، اما یکی از عمدهترین راهها استفاده از دستگاههای خنثیساز صداست که از طریق «صدابَر»، صداهای مزاحم محیط را با تولید امواج خنثیکننده حذف میکنند. در برخی مواد صداهای کوتاه را در طول شب میتوان با استفاده از هدفنهای کوچک کاهش داد، اما اگر تمام موارد بالا جواب ندهد میتوانید به فکر جابهجایی بیفتید و به محلی آرامتر منتقل شوید و از مرکز شهر فاصله بگیرید.
در برخی موارد، منابع تولید صدا باید شناسایی و حذف شوند که در چنین حالتهایی دستگاههای اجرایی مانند شهرداریها، پلیس و دولتها وارد عمل میشوند و در جهت کاهش این منابع تولید صدا اقداماتی انجام میدهند. منتقل کردن فرودگاهها به خارج از شهرها، تغییر مسیرهای هوایی و جلوگیری از ساختوساز در نزدیکی خطوط ریلی و فرودگاها در نهایت باعث جلوگیری از کاهش سلامت افراد میشود.
جلوگیری از تردد خودروهای پر سروصدا که در منبع اگزوز خود دچار نقص یا دستکاری شدهاند، ازجمله مواردی است که نیروهای پلیس میتوانند آن را کنترل کنند و در این رابطه رویکرد پلیس در بسیاری کشورها سختگیرانه است. انتقال پایانههای مسافربری به مناطقی که از خانههای مسکونی فاصله دارد ازجمله اقداماتی است که شهرداریها انجام میدهند.
موضوع آلودگی صوتی و پیامدهای منفی آن روی سلامت، ازجمله مواردی است که در سالهای جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در فضای مجازی، کمپینهای مختلفی برای آموزش افراد در جهت کاهش صداهای بی مورد توسط گروههای مختلف در سراسر دنیا ایجاد شده که از طریق اطلاع رسانی به افراد، پیامدهای منفی آن را گوشزد میکنند و آموزش لازم برای مبارزه با آن ارائه میشود. در بسیاری از موارد، با توسل به راههای ساده میتوان تا حد زیادی از ایجاد مشکلات ناشی از سر و صدای محیط جلوگیری کرد.
منبع: http://www.encyclopedia.com
مترجم: سعید ضروری
جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال