گیر کردن غذا به دندان از علائم پوسیدگی است . اگر هنگام تمیز کردن دندان، نخ پاره شود، نشان‌دهنده پوسیدگی دندان است و باید به دندانپزشک مراجعه شود. دکتر محسن امین‌سبحانی، متخصص درمان ریشه دندان با بیان این که استفاده از مواد قندی و رعایت نکردن بهداشت، عمده‌ترین دلایل پوسیدگی دندان است، به جام‌جم گفت: مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، رعایت بهداشت است. والدین باید بهداشت دندان را از همان کودکی به نوزادان بیاموزند و مراقب تغذیه کودکان و مصرف بیش از حد شیرینی توسط آنها باشند. در دوران بارداری نیز مادران باید بدانند برای سلامت دندان خود و نوزادشان چه تغذیه‌ای داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۵۳۹۹

وی با اشاره به اهمیت تغذیه نوزادان در دوران شیرخوارگی افزود: تغذیه مادران در دوران شیردهی بر سلامت دندان‌ نوزاد نیز تاثیرگذار است. برای داشتن دندان سالم و جلوگیری از پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و نوع تغذیه اهمیت فراوان دارد. مصرف نکردن شکر و شست‌و‌شوی دندان قبل از خواب نقش مهمی در سلامت دندان ایفا می‌کند. در بسیاری از روستاها و مناطق دور افتاده، افراد هنوز آگاهی زیادی از نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان ندارند و حتی بعضا روش‌های مسواک‌زدن درست را بلد نیستند.

وی تاکید کرد: افراد باید ابتدا بهداشت را رعایت و با معاینات دوره‌ای از توسعه پوسیدگی جلوگیری کنند. در صورت مراجعه بموقع به دندان پزشک، پرکردگی اولیه می‌تواند تا سال‌های طولانی دوام داشته باشد، اما هرچه حجم پوسیدگی بیشتر باشد، تخریب دندان هم بیشتر می‌شود و عمر کاری که روی دندان انجام می‌شود، پایین می‌آید و حتی در بعضی موارد کار به کشیدن دندان پوسیده می‌کشد.

وی با بیان این که علائم اولیه پوسیدگی زمانی ظاهر می‌شود که پوسیدگی عمیق شده و با سوراخ‌کردن مینای دندان به عاج دندان رسیده است، اظهار کرد: در این زمان، دندان به شیرینی حساس می‌شود و درد می‌گیرد یا هنگام جویدن غذا، درد دندان شروع می‌شود. علاوه بر این، دندان نسبت به سرما حساسیت نشان می‌دهد که بیانگر پوسیدگی است. دندانپزشک با استفاده از سوند یا نورهای خاص یا رادیوگرافی، پوسیدگی خارج از دید را بهتر مشخص می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها