سفر به مازندران مهمان ومیزبان هر دو ناراضی

در حالی که استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور به‌شمار می‌آید، نبود زیرساخت‌های مناسب و تاخیر چند ساله در بهره‌برداری از آزادراه تهران – شمال وضعیتی را به وجود آورده که میزبان و مهمان را همزمان ناراضی کرده است.
کد خبر: ۹۲۰۶۶۰
سفر به مازندران مهمان ومیزبان هر دو ناراضی

به گزارش جام‌جم، وقایعی که آخر هفته گذشته و در تعطیلات عید فطر در راه‌های استان مازندران به وقوع پیوست، واقعیت‌های بسیاری را آشکار کرد و به نوعی زنگ خطر را به صدا درآورد. چراکه وضعیت نابسامان راه‌های مازندران می‌رود که میزبان و میهمان را توامان ناراضی کند. میزبان از محدودیت‌های ترافیکی ایجادشده مانند یکطرفه شدن راه‌ها، حبس شدن در شهرش، نبودن امکان سرکشی به زمین‌های کشاورزی و بازماندن از کار و زندگی به خاطر یکطرفه شدن راه‌ها، کندی در ارائه خدمات عمومی و حتی امدادی و نبود دسترسی به ییلاقات در اوج تابستان و رطوبت گاهی 90 درصد، شاکی است و میهمان از ساعت‌ها ماندن در ترافیک قفل و بروز مشکلات پیش‌بینی‌نشده مانند ایجاد مشکل تنفسی در تونل کندوان و تلخ شدن طعم سفر می‌نالد. براساس آمارها در تعطیلات اخیر 5 میلیون تردد در استان مازندران ثبت شدوبخاطر ازدحام و ترافیک 23 نفر در تونل کندوان دچار مشکل و تنگی نفس شدند. جمع این نارضایتی‌های توامان می‌تواند باعث آسیب دیدن گردشگری مازندران شده و اقتصاد این استان مهم را تحت تاثیر قرار دهد.

این چنین است که کارشناسان به دولت هشدار می‌دهند به پروژه آزادراه تهران شمال به عنوان یک پروژه عادی نگاه نکرده و به طور ویژه بر آن تمرکز کنند.

همه ناراضی از وضعیت راه‌های منتهی به مازندران

سارا باقی‌زاده یکی از گردشگرانی بود که در تعطیلات اخیر به استان مازندران سفر کرد. او در خصوص وضعیت ترافیک و جاده در اولین روز تعطیلات عید فطر به جام‌جم می‌گوید: در ساعت 4 بامداد تهران را به مقصد قائم‌شهر ترک کردیم و متاسفانه در جاده سوادکوه به ترافیک سنگین برخوردیم. فشار ترافیک در جاده به قدری بود که خستگی راه را دو چندان کرد. او که سال‌هاست شمال کشور را برای گذراندن تعطیلات انتخاب می‌کند، می‌افزاید: حجم ترافیک هر سال بیش از پیش مسافران را می‌آزارد. در سفر اخیر نزدیک به 17 ساعت در راه بودیم.

درهمین حال مبین واحدی یکی از اهالی شهرستان آمل که در اولین روز تعطیلات قصد سفر به روستای خود را کرده بود، به دلیل یک‌طرفه بودن جاده هراز موفق به انجام سفر نشد. این شهروند آملی ضمن تاسف از وضعیت ترافیکی جاده هراز به جام‌جم می‌گوید: سال‌هاست چشم به ساخت آزادراه تهران شمال دوخته‌ایم و این نقصان نه‌تنها مسافران را خسته می‌کند بلکه تدابیر ترافیکی مسئولان تنها به یکطرفه‌سازی و کنترل ترافیک محدود شده و بومیان منطقه را می‌آزارد.

تا سال 99 شاید!...

از سوی دیگر در روزهای آغازین تعطیلات اخیر، وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون‌اول رئیس‌جمهور و هیات همراه‌اش به مازندران سفر کرده بودند. البته که وزیر در ترافیک 17 تا 20 ساعته جاده‌های هراز و سوادکوه و جاده چالوس معطل نماند و با طور هوایی خود را به مازندران رساند، اما اگر از جاده‌های منتهی به مازندران و مانند شهروندان عادی سفرمی کرد و در ترافیک اعصاب خردکن می‌ماند، حتما لزوم تسریع در روند ساخت آزادراه تهران شمال بیشتر برایش مسجل می‌شد.

این درحالی است که عباس آخوندی از اتمام پروژه ساخت آزادراه تهران- شمال تا پایان سال 99 خبر داد که بیش از پنج میلیون تردد در تعطیلات اخیر در استان مازندران به ثبت رسیده است که این آمار در تعطیلات نوروز گذشته 25 میلیون تردد بوده است.

بدین ترتیب، مقامات محلی، مردم و کارشناسان تحمل چهار سال دیگر برای احتمال اتمام آزادراه تهران شمال را درحد غیرممکن می‌دانند و از دولت می‌خواهند برای پایان سریع این پروژه اقدامات ضربتی انجام دهد. چراکه سفر به مازندران روز به روز دشوارتر شده و احتمال تکرار وقایع تعطیلات عید فطر وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در این باره به ایرنا می‌گوید: تنها چاره رهایی از مشکلات جاده چالوس تسریع در تکمیل آزادراه تهران-شمال است. ابوالفضل باقرنیا تصریح کرد: ساخت آزادراه تهران - شمال می‌تواند ترافیک را روانسازی و ایمنی سفرها را بالا ببرد. وی اظهار کرد: جاده کرج-چالوس امروز پاسخگوی شمار پرتعداد خودروها نیست و باید برای تکمیل آزادراه تهران شمال تمام امکانات بسیج شود تا در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار کرد: زیرساخت‌های جاده‌ای استان البرز باتوجه به ایام پیک سال جوابگو نیست و با ازدحام مواجه می‌شویم که هر چه سریع‌تر باید آزاد راه تهران- شمال به اتمام برسد ضمن آن‌که تکمیل بزرگراه شهید همت هم ضروری است .

باقرنیا گفت: با تکمیل آزادراه تهران - شمال علاوه بر این‌که بخش عمده ترافیک البرز کاهش می‌یابد مشکلات ساکنان حاشیه جاده چالوس هم به حداقل می‌رسد.

مژگان عالیشاه

جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها