به گزارش جام جم آنلاین، علی خاکساری اظهار کرد: با مقایسه سطح درآمدی مردم در ایران و جهان نیز، قیمت خودرو در ایران ۱۵ برابر قیمتهای جهانی است.
وی با بیان اینکه یک کارگر ساده در کانادا با حقوق ۱۴ ماه خود میتواند یک تویوتا کمری ۲۵ هزار دلاری خریداری کند، خاطرنشان کرد: اما یک کارگر ساده در ایران باید حقوق ۲۰۰ ماه خود را برای خرید این خودرو پرداخت کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل این وضعیت و بالا بودن سرسامآور قیمت خودرو در ایران نیز انحصاری است که در بازار خودروی ایران وجود دارد و نهادهای مسوولی همچون شورای سیاستگذاری خودرو از این انحصار حمایت میکنند.
وی افزود: ایران خودرو، سایپا و قطعهسازان وابسته به این شرکتها عضو شورای سیاستگذاری خودرو هستند و طبیعتا تصمیماتی که این شورا میگیرد نه به نفع مردم بلکه به نفع خودروسازان و قطعهسازان وابسته است.
خاکساری با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی در ایران بر مبنای قیمت بالای خودروهای داخلی تعیین میشود، تصریح کرد: به دلیل انحصار بازار، خودروهای خارجی به ۲.۵ برابر قیمت جهانی در ایران عرضه میشوند تا ایران خودرو و سایپا بتوانند محصولات بیکیفیت خود را با قیمتهای بالای فعلی بفروشند.
وی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا به دلیل نفوذی که در شورای سیاستگذاری خودرو دارند نمیگذارند خودروهای وارداتی با قیمتهای عادلانه و واقعی در ایران عرضه شود زیرا در آن صورت مجبور به کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات خود خواهند بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ترکیب شورای سیاستگذاری خودرو اصلاح و خودروسازان و قطعهسازان از ترکیب اعضای این شورا خارج شوند زیرا تا زمانی که این شرکتها در این شورا به عنوان تصمیمگیر حضور دارند، اجازه اصلاح وضعیت و برداشه شدن انحصار از بازار خودرو را نمیدهند.
منبع: ایسنا
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم:
باید دلم خوش باشه به مداراتی كه دست فروشی میكنمو خرج فقط خوراكم و در میارم .. 35 سال مجرد و ....شاید دولت میترسه با تعطیل شدن این دو كارخانه وضعیت بیكاری بدتر بشه
وگرنه همه میدونیم وضعیت خودرو خنده داره چون كارش از گریه گذشته ...
...
درآمد مردم و قدرت خرید خودرو آنقدر از هم فاصله گرفته كه فكر نمی كنم كسی بخواهد و یا بتواند در مقابل سود سرشار این مجموعه تصمیم خدا پسندانه ای بگیرد. ولمون كن آقا دوست داری هی زخممون را تازه كنی ، مگه بیكاری ، تو هم برو یه جایی و از این درآمدهای میلیاردی نوش جان كن و از این حرفهای الكی نزن.
مشكل اصلی در زمینه صنعت ایران نه تنها خودرو سازی بلكه در دیگر صنایع وجود تورم است. با یك مثال ساده برای شما توضیح میدهم.
به فرض اینجانب كارخانه تولید موس كامپیوتر در سال 1395 در ایران راه اندازی كردم و قیمت این موس در سال 95 برابر 10000 تومان است. و در این سال قیمت معادل چینی این موس هم 10000تومان است. در سال 1396 :
1- هزینه برق با تورم سال بالا می رود
2-هزینه گاز با تورم سال بالا می رود
3-هزینه آب با تورم سال بالا می رود
4-هزینه مالیات بر اساس تورم بالا میرود
5-بر اساس قانون كار حقوق كارمند باید بالا رود
6- حق بیمه كارگر باید بالا رود.
7- مواد خام و ....
با این اوصاف اینجانب در سال 96 باید قیمت موس را 11000 تومان به فروش برسانم . تا بتوانم از تورم وارده از سوی نهادهای مربوط و بازار جان سالم به در ببرم. در صورتی كه معادل چینی آن همان 10000 تومان است.بعد چند سال قیمت موس به 20000 تومان رسیده در صورتی كه معادل چینی آن هنوز 10000تومان است كه این امر موجب ورشكستی خود به خودی كالای ساخت ایران خواهد شد. همانند شركت آزمایش و ...
و همین موضوع در خودرو سازی وجود دارد و به خاطر همین قیمت خودروی خارجی را كنترل می نمایند ولی در بقیه موارد خیر. خودتان قضاوت كنید. شعار ندهید جلوی تورم تحمیلی اقتصادانان آمریكایی و انگلیسی ... باید گرفته شود. (الگو ژاپن)
موفق باشید.