بررسی های اداره کل محیط زیست کردستان نشان می دهد که لارو جوانه خوار بلوط ، منطقه وسیعی از جنگل های بلوط شهرستان سروآباد را مورد حمله قرار داده است.
کد خبر: ۹۰۷۸۸۰
لاروها به جنگل‌های بلوط حمله کردند

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس بررسی ها و بازدید اداره محیط زیست، محدوده ای که مورد حمله لاروهای پروانه جوانه ‌خوار بلوط قرار گرفته در مسیر جاده مریوان - سروآباد و همچنین سه راه حزب الله به سمت دزلی قرار دارد.

لارو حشره با تغذیه لارو ها از جوانه ها و برگ های بلوط، هر ساله موجب بی برگی کامل و درختان بلوط می گردد.

در بازدید کارشناسان محیط زیست استان کردستان از این منطقه آثار بسیار مخرب این حشرات بر روی درختان بلوط به وضوح مشاهده شد.

لارو ها با خوردن برگ ها موجب از بین رفتن برگ و در نتیجه از دست رفتن کامل توانایی فتوسنتز در درختان می شوند که منجر به خشکیدگی کامل درختان می گردد.

در سطح شهرستان سروآباد، نقاط و مسیرهای دیگری نیز وجود دارند که بصورت پراکنده آثار این حشره بر روی درختان بلوط در آن مناطق مشاهده شده است که در صورت عدم اجرای برنامه هماهنگ و پیش گیری های لازم، احتمال توسعه و پراکنش این حشره به سایر نقاط سالم منطقه وجود دارد.

لارو پروانه جوانه ‌خوار بلوط با نام علمی (Tortrix viridana)از خانواده (Tortricidae) ها یکی از مهمترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس محسوب می شود.

حضور این حشره تاکنون در جنگل های بلوط زاگرس مرکزی در استان های کردستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، و اخیراً در شمال کشور گزارش شده است.

جنگل های استان کردستان به دلیل آتش سوزی های متعدد، زمین خواری و قطع درختان که کم و بیش در سایر جنگل های کشور نیز روی می دهد دچار آسیب است و ورود آفت هایی همچون لارو جوانه خوار بلوط می تواند آسیب پذیری آن را افزایش دهد و از میزان درختان بکاهد.

درختان بلوط محل اصلی زندگی سنجاب در کردستان است که این جاندار علاوه بر آن از میوه های بلوط نیز به عنوان منبع اصلی تغذیه خود استفاده می کند و هر گونه آسیب به درختان بلوط استان کردستان به شدت بر میزان جمعیت سنجاب ها نیز تاثیر می گذارد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها