بی‌تردید، تحقق کامل و عملی اقتصاد مقاومتی و واگذاری امور به بخش خصوصی، بهترین راهکار برای رونق کسب و کار و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است؛ زیرا برای رونق فضای کسب و کار و نجات اقتصاد کشور، توجه به بخش خصوصی و واگذاری امور به مردم ضروری است.
کد خبر: ۸۹۳۴۲۶
قزوین، آماده اجرای اقتصاد مقاومتی

متاسفانه همچنان اجرای اقتصاد دولتی با مشکل مواجه است و دست و پای تجار و تولیدکنندگان بسته است و تا تغییری در دیدگاه مدیران دولتی ایجاد نشود، نمی‌توان به حل مشکلات در حوزه تولید و اقتصاد امیدوار بود. مجموعه فعالان اتاق بازرگانی به اقتصاد مقاومتی باور عمیق دارند و معتقدند، اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار و در راستای تحقق اهداف اتاق بازرگانی و منافع بخش خصوصی است؛ لذا باید ظرفیت بخش خصوصی بخوبی شناسایی شود و مورد استفاده قرار گیرد. در همین ارتباط، آماده همکاری نزدیک با دولت برای رونق بخشیدن به فضای کسب و کار هستیم و اتاق بازرگانی می‌تواند با شناسایی و بیان مشکلات و شاخص‌های تولید به بهبود شرایط کنونی در اقتصاد کمک کند.

با سرعت فناوری عصر حاضر، برخی واحدهای تولیدی استان قزوین به دلیل فرسوده بودن قادر به تولید محصولات به روز و رقابت با کالاهای خارجی نیستند؛ لذا درشرایط پسابرجام باید بتوانیم شرایط اقتصادی و تولید را بهبود بخشیم و برای رفع مشکلات گام‌های موثری برداریم.

در وضعیت امروز باید تلاش کنیم هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود، زیرا راه‌اندازی دوباره این واحدها بسیار سخت و پرهزینه است و برای نوسازی و بازسازی همین واحدها نیز باید برنامه داشته باشیم.

بخش خصوصی در شرایط کنونی با مشکلات جدی در تولید روبه‌روست و اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم و کسب و کار رونق بگیرد؛ باید دولتمردان و مسئولان دولتی با عزم جدی برای حل مشکلات گام بردارند.

در جنگ اقتصادی که دشمنان به راه انداخته‌اند، واحدهای تولیدی در خط مقدم آن آسیب دیدند و مجروحان این نبرد بودند، اما در شرایط کنونی با کمک جدی دولت می‌توانند به‌طور نسبی آسیب‌دیدگی خود را احیا کنند و دوباره وارد حوزه تولید و اشتغال شوند.

آثار جنگ اقتصادی در بخش تولید بسیار عمیق است و بازگشت برخی واحدهای تولیدی به چرخه گذشته بسیار سخت است و هزینه دارد.

آنچه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالا در سال‌های اخیر آسیب‌زده فقط تحریم نیست، بلکه واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و نوسان نرخ ارز است. لذا باید در سیاست‌ها و قوانین موجود تجدیدنظر کرد و با به روز کردن برخی واحدهای فرسوده برای تولید محصولاتی قابل رقابت با تولیدکنندگان خارجی ـ که مازاد بر نیاز داخلی هستند ـ وارد عرصه صادرات شد.

برای این که کالای ایرانی در کشورهای هدف و بازار جهانی بتواند رقابت کند، باید به کیفیت و قیمت آن توجه کنیم که در این ارتباط، ضمن فعالیت تجار به صورت انفرادی، می‌توان با اعزام هدفمند هیات‌های تجاری به چشم‌انداز افزایش صادرات دست یافت.

اقتصاد مقاومتی بر محور اتکا به درون با توجه به مزیت‌های رقابتی استان قزوین می‌تواند ظرفیت تولید در این استان را ارتقا بخشد و به اشتغال و تولید کمک کند و بخش خصوصی از این راهکار استقبال می‌کند. متاسفانه همچنان بستر لازم برای پذیرش سرمایه‌گذار خارجی فراهم نیست و در شرایطی که تولیدکننده داخلی با بیمه، مالیات و دارایی و مشکلات هزینه‌های خدمات زیربنایی دست و پنجه نرم می‌کند، شعار دادن بیش از حد در‌خصوص حمایت و جلب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند پیامدهای نامناسبی همراه داشته باشد.

از آنجا که اولویت سرمایه‌گذاری در استان قزوین در حوزه‌های سلولزی، دارویی، الکترونیک، نساجی، تجهیزات پزشکی، گروه خودرو، موادغذایی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، استخراج و فرآوری موادمعدنی است؛ علاوه‌بر تاکید برآمادگی این استان براجرای اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد می‌شود به جای جذب سرمایه‌گذار خارجی که در جای خود و با مطالعه می‌تواند مفید باشد، زمینه جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج را فراهم کنیم که این روش، نتایج مفیدتری خواهد داشت.

سخن آخر آن که برای تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند عزم جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم و مسئولان نیز باید باور داشته باشند که تنها راه نجات کشور در حوزه اقتصاد، اتکا به تولیدات داخلی و سرمایه‌گذاران کشور در راستای افزایش صادرات غیرنفتی است.

علیرضا کشاورز قاسمی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها