الگوهای مردمی اقتصاد مقاومتی

اشتغالزایی به سبک جوان ملایری

می‌دانیم استان خوزستان پس از جنگ تحمیلی هشت ساله تا امروز درگیر مشکلات مختلفی است که سال به سال نیز بدتر شده و مشکل روی مشکلات آمده است.
کد خبر: ۸۹۲۲۷۳
خوزستان، طلایه‌دار اقتصاد مقاومتی
هنوز که هنوز است بسیاری از خسارت‌های جنگ به زیر‌ساخت‌های خوزستان ترمیم نشده و روستاهای آن همچنان از اولیه‌ترین امکانات زندگی مانند آب آشامیدنی سالم بی‌بهره‌اند و آبی را می‌نوشند که در معرض مخلوط شدن با فاضلاب است؛ در حالی که خوزستان چیزی از ثروت کم ندارد و خداوند از نفت و گاز گرفته تا خاک حاصلخیز برای کشت انواع محصولات به آن ارزانی داشته است.

اما به علت مدیریت نامناسب، استانی که تامین‌کننده بخش قابل ملاحظه‌ای از ثروت کشور است، خود در فقر و بسیاری از مشکلات دیگر دست و پا می‌زند. اما اکنون که رهبری امسال را سال اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی نامیده‌اند، فرصتی کم‌نظیر پیش آمده که ثروت خوزستان و زمینه‌های بالقوه آن بارور شود و این بارور شدن به کاهش فقر و محرومیت و مشکلات در آن بینجامد. به نظر من استان خوزستان با زیرساخت‌هایی که دارد و تشنه سرمایه‌گذاری است، می‌تواند یکی از استان‌های شاخص در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. راه عملی این موضوع نیز آسان و رایگان کردن سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌های خوزستان ازجمله کشاورزی آن است. خوزستان از دیرباز استعداد کشت و صنعت‌ها را داشته و دارد و هرچند طرح توسعه نیشکر نمونه‌ای کوچک از این دست به شمار می‌رود و البته با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده و آن‌طور که باید به اهدافش نرسیده است، اما امکان ایجاد کشت و صنعت‌های دیگری در خوزستان وجود دارد. تشکیل منطقه آزاد تجاری اروند نیز می‌تواند کمکی مکمل به این کشت و صنعت‌ها باشد به گونه‌ای که آنها بخش کشاورزی خود که امکان استفاده از معافیت‌های مختلف را دارد، در سرزمین اصلی و خارج از منطقه آزاد مستقر و بخش صنعتی را درون منطقه آزاد احداث کنند. بخصوص این‌که امکانات بندری منطقه آزاد اروند و نزدیکی به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس که تمایل به دریافت مواد خوراکی و کشاورزی ایران دارند نیز می‌تواند کمک موثری به بازگشت سرمایه‌گذاران در کشت و صنعت‌های خوزستان باشد. این نمونه کافی است که بدانیم خوزستان فقط نفت و گاز نیست، بلکه بخش کشاورزی این استان زرخیز به تنهایی می‌تواند بخش بزرگی از بار تحقق اقتصاد مقاومتی را به دوش بکشد. لذا می‌توان از مقامات کشوری و استانی خوزستان خواست بدون این‌که به نق‌زدن برای کمبود بودجه نیاز باشد، فقط با مدیریت و ایجاد تسهیلات مقرراتی و اداری می‌توانند تحرک در کشاورزی خوزستان ایجاد و آن را به استان نمونه کشت و صنعت تبدیل کنند.

دکتر بهمن آرمان

اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها