عضو شورای اسلامی شهر تهران:

درختان شناسنامه دار «دروس» ناپدید شدند

قتل درختان با تبر جرم‌ شویی

حادثه تلخ قطع درختان در باغ دروس داستانی تلخ، اما تکراری است که به نظر می‌رسد برای برخی مسئولان عادی شده و می‌توان گفت این اولین و آخرین قتل عام درختان نیست که در فضاهای شهری رخ می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۳۱۵۰
قتل درختان با تبر جرم‌ شویی

درخصوص اهمیت فضای سبز به اندازه کافی اطلاع‌رسانی شده و حتی افراد متخلفی که دست به قطع درختان می‌زنند نیز از ارزش محیط‌زیست حفظ درختان در کلانشهر دودگرفته‌ای مانند تهران آگاهند، اما آنها به خاطر کسب منافع مادی، قانون و حق دیگر شهروندان را زیر پا می‌گذارند.

مساله‌ای که سبب شده این افراد سودجو فضا را برای قانون‌شکنی امن احساس کنند، ضعف در قانون و نظارت است، زیرا آنها می‌گویند در برابر قطع درختان جریمه پرداخت می‌کنند، اما این مساله به نوعی جرم‌شویی است که باید اصلاح شود.

آنچه سبب تخلفاتی مانند قطع درختان باغ دروس می‌شود، ضعف در قانون، دولت و دستگاه‌های نظارتی است که پاسخگو نیستند؛ به عبارت دیگر مدیریت ضعیف سبب بروز چنین اتفاقات ناگواری می‌شود، چون مدیران در بدنه دولت، شهرداری و محیط‌زیست می‌توانند مانع تکرار این حوادث شوند، اما در چنین مواقعی دستگاه‌های مختلف رسیدگی به این موضوع را به گردن یکدیگر می‌اندازند؛ برای نمونه براساس قانون شهرداری باید به این اتفاق رسیدگی کند، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست یا سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی نیز نباید سکوت اختیار کنند، چون اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، محیط‌زیست کشور از بین خواهد رفت.

لازم به یاد آوری است که قطع درختان کهنسال در مناطق شهری را باید به نوعی قتل عمد دانست، زیرا با آن‌که سودجویان از اهمیت حفظ آنها باخبرند، اخلاق و قانون را زیر پا می گذارند، به همین خاطر بازنگری در قانون و ارتقای آن می‌تواند سبب بسته شدن دست این افراد شود.

علاوه بر این وقتی دولت خود را طرفدار محیط‌زیست می‌داند، باید این ادعا را در عمل ثابت کرده و با ورود به چنین پرونده‌هایی ثابت کند که حفظ محیط‌زیست برایش در اولویت است.

به همین خاطر می‌توان گفت ما تاکنون در کشورمان برای حفظ محیط‌زیست، دولت‌سازی و مردم‌سازی نکرده‌ایم که این اتفاقات تلخ در گوشه و کنار کشور خبرساز می‌شود و باید تاکید کرد تا زمانی که به این مباحث پرداخته نشود، نمی‌توان به تکرار نشدن چنین حوادثی امیدوار بود.

دکتر هادی کیادلیری - رئیس دانشکده منابع طبیعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها