مسئولان جشنواره بایستی به فکر دوستداران هنر در خارج از تهران هم باشند.
کد خبر: ۸۸۲۲۱۵
جشنواره موسیقی فجر از امواج رادیو ایران

به گزارش جام جم سیما به نقل از شبکه رادیویی ایران، کارشناس برنامه «کافه هنر» برای مدیریت بهتر جشنواره موسیقی فجر در سال های آتی پیشنهادهایی مطرح کرد.

در برنامه «کافه هنر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران که به مناسبت جشنواره موسیقی از تالار وحدت پخش می شود با «نادر گلچین» یکی از اساتید آواز ایران گفتگو می شود.

گلچین درباره چگونگی ورود به این عرصه گفت: از سن دوازده سالگی به این هنر علاقه مند شدم، به دستور فرماندهی رشت آن سال ها پای رادیو کشیده شدم. در سال سوم متوسطه به خاطر استعداد خوانندگی به تئاتری که در رشت بود کشیده شدم و ضمن تحصیل در دبیرستان شب ها در تئاتر خوانندگی می کردم تا اینکه بعد از دریافت دیپلم ادبی به تهران آمدم با توجه به اینکه امکانات آن سال ها کم بود اما شوق و ذوق من بسیار بود.

همچنین در «کافه هنر» یادی از استاد فرامرز پایور مدرس و نوازنده سنتور شد.

وقتی مهدی طهماسبی، مجری برنامه از مهدوی کارشناس برنامه در باره نظم سالن های برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر می پرسد او می گوید:حقیقت این است مردم وقتی صحبت می کنند متوجه می شویم که چقدر نظم و هماهنگی خوبی برقرار است و مسئولان دقت می کنند وافرادی را برای نظم بیشتر به کار گرفتند ولی سالنی که خیلی زبانزد شده سالن رودکی که پشت تالار وحدت است مسئولانش خیلی با دقت و با احترام وبا نظم سر ساعت برنامه را شروع می کنند وهمه چیز با کیفیت است و مسئولینی که دم درب هستند با احترام رفتار می کنند. مردم را راهنمایی می کنند امسال خیلی با کیفیت و با اطلاعات درست مردم را راهنمایی می کنند وهر آنچه را که باید و لازم هست به گوش مردم می رسانند.از تالار رودکی خیلی استقبال شده آنچه که از مردم شنیدیم و خودمان هم شاهدش بودیم این است که خیلی دغدغه مند و خیلی مسئولانه با مردم بر خورد می کنند.

مهدی طهماسبی در قسمت دیگری از صحبت هایش در خصوص موسیقی عاشیقی صحبت کرد.

به طور کلی آشیقلارها در همه جای ایران پخش هستند ولی مرکزیت آنها آذربایجان است وسینه به سینه روایت ها را انتقال می دهند. افسانه و روایت ها را در قهوه خانه های قدیم می گفتند قبل از اینکه رادیو و رسانه هایی داشته باشیم این ها این کار را انجام می دادند و به نوعی برای مردم ناقلان فرهنگ بودند.جالب است که این ها شخصیت های معتبر فرهنگی بودند.مردم به این ها اعتماد داشتند هر چیزی که می گفتند.

این ها پیام آور نوروز بودند و به مناسبت های مختلف دینی – ملی و مذهبی بین مردم می رفتند و روایت می کردند.با وجودی که رسانه ها قوی شدند ولی کار این ها کمرنگ نشده است اجراهای خاص خودشان را داشتند.وبخش مهمی از توریسم را دارند این ها سرویس دهی می کنند. و موسیقی مقامی را به نوعی به جهان معرفی می کنند.

این ها شخصیت های برجسته ای هستند که خیلی باهوش هستند و ذهنیت قوی ای دارند وحافظه خوبی دارند.که با زبان موسیقی ریتم های خودشان را به مردم بیشتر از گذشته معرفی می کنند و در ثبت و ضبط آن بسیار کوشا هستند.

خانم تینا میرکریمی با احد ملکی علیشاه سرپرست گروه درباره حضور آشیقلارها در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفتگو کردند.

طهماسبی درباره شیوه انتخاب یک موسیقی دان اینکه این ژانر را یک موسیقی دان در خودش می بیند و فکر می کند که خیلی به آن نزدیک است ومی تواند روی آن فعالیت کند، خوب کار کند و مانور دهد ودر باره فرایند این انتخاب با کارشناس برنامه صحبت کرد و از او خواست بیشتر این موضوع را برای مردم باز کند.

مردم حق دیدن دارند

در قسمت پایانی برنامه استاد رضا مهدوی کارشناس برنامه درباره حق دیدن مردم از آثار جشنواره صحبت کردند اینکه ما بخش اندکی از پتانسیل موسیقی را در تهران می بینیم.

مسئولان جشنواره بایستی به فکر این مهم باشند که در استان های مختلف جشنواره را برنامه ریزی کنند و بتوانند این گروه ها را به استان ها بفرستند چون مردم این حق را دارند که از بهترین وقتی که وجود دارد به عنوان جشنواره موسیقی فجر استفاده کنند و اجراها را ببینند. خیلی از شهرستانی ها این امکانات را ندارند که به تهران بیایند و اجراها را ببینند.همچنین سالن ها پاسخگوی جمعیت مشتاقان موسیقی نیست.بالاخره یک جشن مهمی در حال وقوع است که مردم آن را دوست دارند.

این برنامه هرشب ساعت 20 از موج fm ردیف 90 مگاهرتز پخش می شود . رضا مهدوی کارشناس، مهدی طهماسبی گوینده، تینا میرکریمی گزارشگر، زهره سربازی هماهنگی وریحانه یزدان دوست تهیه کننده آن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها